פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      לא רק מסרטן: בשר אדום עלול לגרום לשבץ

      זאת בוודאי לא השנה של הבשר האדום. מחקר חדש מגרמניה מצא קשר ברור בין צריכה של בשר אדום ובין העלאת הסיכון לשבץ מוחי. "זה בסדר לאכול בשר אדום - רצוי רזה - כל עוד אתה מגביל את הכמות", אמר החוקר הראשי

      לא רק מסרטן: בשר אדום עלול לגרום לשבץ
      צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

      צפו במומחה שמסביר כמה בשר באמת מותר לצרוך

      זאת לא ספק הייתה שנה קשה למשווקי הבשר האדום. לאחר שהחודש ארגון הבריאות העולמי הכריז שהוא עלול לגרום לסרטן, כעת מגיע מחקר חדש שקושר בין אכילת בשר אדום ושבץ.

      חוקרים ניתחו נתונים על כ-11,000 אנשים בגיל העמידה שלא היו חולי לב או סוכרת, ואחרי מחציתם ערכו מעקב אחרי 23 שנים. התוצאות הראו כי האנשים שצרכו בשר האדום בכמויות גדולות יותר, היו בסיכון גבוה יותר של 47 אחוזים, מאשר אלה שצרכו את הכמות הקטנה ביותר, לקבל שבץ איסכמי - שנגרם על ידי חסימת כלי דם מוחי ונחשב לשבץ הנפוץ ביותר. חלבון ממקורות כמו עופות, פירות ים, ירקות אגוזים וקטניות לא היה קשור לכל סיכון נוסף.

      למרות שכמה מחקרים קודמים כבר מצאו קשר בין תזונה עתירת חלבונים לשבץ, התוצאות עד כה היו מעורבות. המחקר הנוכחי מסייע לחזק את הראיות המצביעות על כך שבשר אדום בפרט עלול להוות סכנה, אמר המחבר הראשי במחקר ד"ר ברנהרד הרינג מאוניברסיטת וירצבורג בגרמניה. "זה בסדר לאכול בשר אדום - רצוי רזה - כל עוד אתה מגביל את הכמות", אמר הרינג.

      בורגר פטריות ואגוזים של אורלי פלאי (נמרוד סונדרס)
      לא כל החלבונים זהים (צילום: shutterstock)

      כדי להעריך את הקשר בין צריכת חלבון והסיכון לשבץ, הרינג ועמיתיו בחנו שאלוני תזונה שמולאו על ידי תושבי ארה"ב בגילי 45 עד 64 החל משנת 1987 ועד 2011 כדי לראות לכמה מהם היה שבץ. משתתפי המחקר חולקו לחמש קבוצות על בסיס כמה חלבון ואיזה סוג הם צרכו. לדוגמה, קבוצה אחת צרכה בממוצע כ-49 גרם חלבון ביום, המייצג פחות מ-13 אחוזים מסך קלוריות היומיות ואילו קבוצה אחרת צרכה בממוצע 93 גרם חלבון ביום, המייצגים 23 אחוזים מסך הקלוריות.

      בהשוואה למשתתפים עם צריכת חלבון גבוהה, אלו שאכלו פחות חלבון בממוצע בתחילת המחקר היו בעלי סיכוי גבוה יותר להיות מעשנים, אבל גם בעלי פחות סיכוי להיות שמנים או לקחת תרופות להורדת כולסטרול. לא היו הבדלים משמעותיים במין בגיל, או קלוריות הנצרכות בין משתתפים שאכלו כמויות שונות של חלבון.

      יותר מסוכן מבייקון

      במהלך מעקב של 22.7 שנים, היו 699 מקרי שבץ בקרב 11,601 משתתפים. הצריכה הגבוהה ביותר של בשר מעובד כמו בייקון ונקניקיות הייתה קשורה לסיכון גבוה יותר ב-24 אחוזים לשבץ, ואילו הצריכה הגבוהה ביותר של בשר אדום הייתה קשורה לסיכון מוגבר של 41 אחוזים, בהשוואה לאנשים שצרכו הכי פחות בשר אדום. כאשר החוקרים בחנו רק גברים, הצרכנים הגבוהים ביותר של בשר אדום ומעובד היו בסיכון לשבץ ב-62 אחוזים יותר מאשר גברים שאכלו פחות. צריכה גבוהה יותר של ביצים הייתה קשורה גם היא לסיכון גבוה יותר של , רק לסוג נדיר יותר מהשבץ האיסכמי.

      בגלל שמדובר על מחקר תצפיתי, לא ניתן לקבוע כיצד שינויים בתזונה עשויה לעזור להפחית את הסיכון של שבץ בעתיד. יחד עם זאת, ממצאי המחקר מקשרים בשר אדום לסיכון לשבץ לאחר שהובאה בחשבון גם צריכת שומן, פחמימות וסיבים בתפריט היומי.