וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אסור לשתות מיץ אשכוליות עם תרופות מסוימות?

עודכן לאחרונה: 23.12.2021 / 8:33

שתיית מיץ לכאורה נראית כמו עניין לא מזיק במיוחד, אבל מסתבר שמיץ האשכוליות דווקא יכול להיות מסוכן אם נוטלים איתו תרופות מסויימות. למה וממה כדאי להזהר?

אם אתם מאלה שאוהבים מיץ אשכוליות, כדאי שתשימו לב עם מה אתם שותים אותו. הסיבה לכך היא שאסור לשלב את פרי ההדר הנפוץ עם תרופות מסוימות, שכן כימיקלים ותרכובות שנמצאים בו באופן טבעי יכולים לקיים אינטראקציה עם מגוון תרופות, מה שעלול להשפיע על האופן שבו הגוף "מעכל" את התרופה.

אומנם לא מדובר בכל התרופות, אבל קרוב למאה מהן כן מושפעות ממיץ אשכוליות, ומספרן רק גדל לאורך השנים. בין התרופות הללו ניתן למצוא סטטינים, תרופות למחלות לב, תרופות חדשות לטיפול בסוגי סרטן מסויימים ועוד.

אז איך אשכולית משפיעה על התרופות?

מרכיבים מסוימים במיץ אשכוליות (פורנוקומרינים וככל הנראה גם פלבונואידים) גורמים לעיכוב בפעילותו של אחד האנזימים שאחראים לפירוק של תרופות בגוף CYP3A4. כיוון שהאנזים ממוקם בדפנות המעי הדק מפרק תרופות לפני שהן נספגות בזרם הדם, עיכוב האנזים מוביל לעלייה משמעותית ברמות התרופות בדם.

מיץ אשכוליות. ShutterStock
רק תמים למראה. מיץ אשכוליות אדומות/ShutterStock

לפי ה-FDA מנהל התרופות והמזון האמריקאי, גם שתיית מיץ אשכוליות כמה שעות לפני או אחרי נטילת התרופות עדיין מהווה סיכון ולכן מומלץ להימנע או להגביל אותה עם נטילת תרופות מסויימות.

עוד בוואלה!

קוקטייל מסוכן: אילו מאכלים אסור לשלב עם תרופות?

לכתבה המלאה

על איזה תרופות מדובר?

שתיית כוס מיץ אשכוליות (כ-200 מ"ל) פעם ביום למשך שלושה ימים מגדילה פי שלושה את ריכוז התרופה מסוג סטטינים בהשוואה לנטילת התרופה עם מים. כתוצאה מכך יכולות להיווצר תופעות לוואי מוגברות ואף הרעלה. דוגמא נוספת היא פלודיפין (Felodipine) - תרופה ללחץ דם שכאשר נלקחת עם מיץ אשכוליות ולא מים, רמות התרופה בדם יכולות להכפיל את עצמן ולגרום לכאבי ראש, דופק לא סדיר, נפיחות ואגירת נוזלים.

תרופות ללחץ דם וללב אינן התרופות הנפוצות היחידות שמיץ אשכוליות יכול לשבש אותן - הן כוללות גם נוגדי קרישה המסייעים במניעת קרישי דם, תרופות למניעת דחיית שתלים ותרופות מסוימות נגד חרדה. עם זאת, חשוב לציין שאשכולית אינה משפיעה על כל התרופות בקטגוריות הכלליות הללו - רק על מסוימות. לכן חשוב לברר אצל הרופא או הרוקח אם כל אחת מהתרופות שאתם נוטלים מקיימת אינטראקציה עם אשכולית.

בנוסף, לאשכולית יכולה להיות השפעה הפוכה על אנטיהיסטמינים מסוימים. תרופות אלו לאלרגיה נספגות בתאי הגוף שלנו באמצעות חלבונים המכונים טרנספורטרים. אבל מיץ אשכוליות חוסם את הטרנספורטרים הללו וכתוצאה מכך, מוריד את כמות התרופה שהגוף שלך מקבל והופך את התרופה ליעילה פחות.

חצי אשכולית. ShutterStock
מכילה הרבה יתרונות בריאותיים. אשכולית/ShutterStock

אשכולית - כן או לא?

כדי לסבך עוד את העניינים, חומרת האינטראקציה של פרי הדר זה עם תרופות יכולה להשתנות מאדם לאדם ומתרופה לתרופה. ובכל זאת, למרבית האנשים לא יהיו בעיות אלא אם כן הם שותים או אוכלים כמויות גדולות של אשכולית, שותים יותר מליטר אחד ליום של מיץ אשכוליות, או אוכלים או שותים אשכולית באופן רגיל.

למרות שהשילוב הזה הוא לא טוב, אל תתבלבלו - מיץ אשכוליות או הפרי עצמו, אינם מסוכנים לבריאות. להיפך, האשכולית מכילה רכיבים בעלי ערך תזונתי רב כמו ויטמין A ,E ומשפחת ויטמיני B, ביניהם חומצה פולית. בנוסף, היא מכילה מינרלים, ביניהם סידן, אשלגן, אבץ, מנגן, מגנזיום ונחושת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully