פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      7 סיבות ממש טובות לאכול אשכוליות

      החורף עדיין כאן, ואם לא שילבתם עד כה אשכוליות בתפריט שלכם כדאי לעשות את זה כל זמן שהן עסיסיות וטעימות. אשכולית מכילה ויטמינים ומינרלים חשובים, סיבים תזונתיים, נוגדי חמצון שמגנים על הגוף ועוד כמה דברים שיעשו לכם טוב

      7 סיבות ממש טובות לאכול אשכוליות
      יוטיוב

      בווידיאו: זה אשכולית או תפוז?

      לא כולם מתחברים לטעם שלה, ולרוב מעדיפים את המתיקות של חבריה למשפחת פירות ההדר, וזה חבל, כי האשכולית היא סל פינוקים בריאותי שלא כדאי לפספס. בנוסף, קל מאוד לצרוך אותה - כחלק מארוחת הבוקר, כמיץ, בסלט פירות או כנשנוש זמין בתיק. ואם קשה לכם עם המרירות שלה, אפשר להמתיק אותה בקלות (אפילו כמו שהסבתות שלנו עש ו- חוצים לחצי, בוזקים סוכר מעל ואוכלים את התוך עם כפית).

      רק שימו לב- מיץ אשכוליות אינו מסוכן כשלעצמו, אך השילוב שלו עם תרופות מסוימות עלול להיות מאוד רעיל. הסיבה לכך היא הימצאותם של מרכיבים מסוימים במיץ האשכוליות הגורמים לעיכוב בפעילותו של אחד האנזימים האחראים לפירוק התרופות בגוף. עיכוב האנזים מוביל לעלייה משמעותית ברמות התרופות בדם אשר עלולה לגרום להרעלה. יותר מ-85 תרופות מושפעות ממיץ אשכוליות, ומספרן רק גדל לאורך השנים.

      הנה היתרונות הבריאותיים שהופכים את האשכולית לסופר-פוד שחובה לשלב בתפריט:

      עמוסה בוויטמינים ומינרלים:
      האשכולית אוגרת בתוכה שפע של ויטמינים כמו ויטמין A ,E ומשפחת ויטמיני B, ביניהם חומצה פולית. בנוסף, היא מכילה מינרלים, ביניהם סידן, אשלגן, אבץ, מנגן, מגנזיום ונחושת, ועל אף הערכים התזונתיים הגבוהים שלה, ערכה הקלורי נמוך מאוד: ב-100 גרם יש 42 קלוריות בלבד.

      פירות ההדר מפורסמים כמלאים בוויטמין C ובאשכולית יש כ-40 מיליגרם (בחצי אשכולית אדומה יש 70 אחוזים מכמות ויטמין C הדרושה לאדם בוגר ביום). ויטמין C לא יגן עליכם מפני מחלות חורף, אך הוא יכול לקצר את משך זמן המחלה ביום אחד בממוצע. בנוסף, הוא נפלא גם למערכת העור וחידוש תאי העור ומגן על הגוף.

      פלחים של אשכולית מסודרים בקערה (ShutterStock)
      עשירה בוויטמינים ומינרלים. פלחי אשכולית (צילום: ShutterStock)

      מסייעת למערכת העיכול:
      בפירות הדר יש תכולת סיבים תזונתיים גבוהה מאוד התורמת להסדרת מערכת העיכול ולהסדרת היציאות. בנוסף, פירות אלה מכילים כמות גבוהה של נוזלים ובכך מסייעים לתפקוד תקין של מערכת העיכול, מניעת עצירות והסדרת היציאות.

      גם באשכולית אדומה יש תכולת סיבים תזונתיים גבוהה, בפרט כמות הפקטין - סיב תזונתי חשוב התורם לתקינות והסדרת מערכת העיכול. כמו כן הוא תורם להורדת הכולסטרול הרע (ה-LDL) על ידי הפרשתו מהגוף, כמו גם להורדת הטריגליצרידים בדם.

      שומרת על מראה עור צעיר:
      ויטמין C ממלא תפקיד חשוב בייצור קולגן, הדרוש לבנייה של רקמות חיבור, איחוי פצעים ושמירה על מראה עור חלק ובריא. מחקר שפורסם בשנת 2007 מצא שעורם של משתתפים שאכלו מזונות עשירים בוויטמין C נטה להתקמט פחות.

      טובה לבריאות הלב:
      פירות הדר מכילים פלבנואידים - מרכיבים צמחיים חיוניים שנמצאו במחקרים כתורמים לשמירת בריאות הלב, מסייעים בייצוב רמות הסוכר בדם ומסייעים להורדת ואיזון הכולסטרול. הפלבנואידים, כך מאמינים חוקרים, נלחמים גם בסרטן ולפעילות הביולוגית שלהם יש השפעות אנטי סרטניות המונעות פלישה של תאים סרטניים לגוף ועיכוב צמיחה של תאים קיימים.

      אשכולית אדומה (ShutterStock)
      פיגמנט הליקופן האדום הוא נוגד חמצון שנחשב לחזק ביותר ומגן על התאים. אשכולית אדומה (צילום: ShutterStock)

      מכילה נוגדי חמצון חשובים:
      בקליפת האשכולית נמצא בשפע נוגד חמצון בשם נרינג'נין, המקנה לה את טעמה המר, תורם לייצוב רמות הסוכר בדם ומסייע להורדת ואיזון הכולסטרול, ובנוסף מעודד את הכבד לשחרר רעלים. מחקר שנערך ב-2006 מצא כי תמציות נרינגנין יכולות להפעיל את הכימיקלים האחראים לחמצון של חומצות השומן. בטווח הארוך, זה עשוי לסייע במניעת מחלת כבד שומני.

      גם ויטמין C מתפקד כנוגד חמצון חשוב מאוד, המעודד יצירת תאי דם לבנים ובעל סגולות אנטי ויראליות ומחטאות.

      אשכולית אדומה היא אשכולית עשירה בליקופן - פיגמנט אדום ששייך למשפחת הקרוטנואידים. הליקופן הוא נוגד חמצון שנחשב לחזק ביותר ומגן על התאים מפני השפעות חמצון, סרטן ושבץ; תורם להורדת הכולסטרול ומגן על הלב וכלי הדם. לאשכולית האדומה יש גם מדד ORAC גבוה מאוד - המודד את היכולת של המזון ללכוד רדיקלים חופשיים. האשכולית האדומה תורמת גם לחיטוי וניקוי הרעלים בכבד בזכות נוגד חמצון בשם לימונאיד, המגביר את האנזימים המחטאים את הכבד ותורמים לניקויו וחידושו.

      פירות הדר (ShutterStock)
      בעלי תכולת סיבים תזונתיים גבוהה מאוד שתורמת להסדרת מערכת העיכול. פירות הדר (צילום: ShutterStock)

      טובה לדיאטה:
      בערך 20 אחוזים מצריכת הנוזלים היומית שלנו מגיעה ממזון. האשכולית מכילה מים יותר מרוב הפירות - 92 אחוזים ליתר דיוק, וזה מיטיב עם הבריאות שלנו באופן כללי (בעיקר בחורף, כשאנחנו פחות מרגישים צמא ולכן שותים פחות), תורם למראה העור שלנו ועוזר בשמירה על המשקל.

      מסייעת בהגנה על המוח מנזקים שעלולים להתפתח לדמנציה או אלצהיימר:
      חוקרים מאוניברסיטת טוהוקו ביפן גילו שצריכה יומית של כל אחד מפירות ההדר, כולל האשכולית כמובן, יכולה להפחית בכמעט רבע את הסיכויים שבגיל מבוגר תסבלו מהתדרדרות קוגניטיבית.