וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קוקטייל מסוכן: אילו מאכלים אסור לשלב עם תרופות?

9.11.2015 / 7:30

מרביתנו יודעים שאסור לשתות אלכוהול כשנוטלים תרופות, אבל כמה מכם יודעים שבשילוב עם תרופות ספציפיות - גם גבינה צהובה וירקות ירוקים עלולים להיות מסוכנים. אספנו עבורכם את הדוגמאות הבולטות

אוכל ותרופות. ShutterStock
הפרדת כוחות/ShutterStock

רבים מאיתנו נוטלים תרופות באופן קבוע, אך מעטים מהאנשים יודעים שלמזון שאנו אוכלים או לשתייה אותה אנו שותים במהלך היום ישנה השפעה על האופן בו התרופות שלנו עובדות. ההשפעה יכולה להתבטא בשינוי צורת פעילותה של התרופה או בשינוי רמת הספיגה שלה בדם - תהליכים שעלולים להוביל לסיכונים בריאותיים.

עוצמת ההשפעה של המזונות השונים על התרופות כמובן אינן זהות בכל המקרים והן משתנות בין אנשים שונים. בנוסף, אנשים הנוטלים מספר רב של תרופות ביחד ואנשים מבוגרים, נמצאים בסיכון גדול יותר להשפעה זו. קיבלתם מרשם לתרופה חדשה? לפני שאתם נוטלים את התרופה: קראו את עלון המידע המצורף לכל תרופה.

הנה 7 דוגמאות של מאכלים שכדאי להפריד מתרופות מסויימות:

מיץ אשכוליות. ShutterStock
מגביר את הריכוז של התרופות בדם במאות אחוזים/ShutterStock

1. אשכולית ותרופות להפחתת שומנים בדם (סטטינים)

למרות שהשילוב הלא טוב הזה הוא יחסית ידוע, אל תתבלבלו - מיץ אשכוליות או הפרי עצמו, אינם מסוכנים לבריאות. להיפך, האשכולית מכילה רכיבים בעלי ערך תזונתי רב כגון ויטמין C ונוגדי חמצון. יחד עם זאת, חשוב לדעת כי שילובו עם תרופות מסיימות עלול להיות מסוכן.

מרכיבים מסוימים במיץ אשכוליות (פורנוקומרינים וככל הנראה גם פלבונואידים) גורמים לעיכוב בפעילותו של אחד האנזימים שאחראים לפירוק של תרופות בגוף CYP3A4. כיוון שהאנזים ממוקם בדפנות המעי הדק מפרק תרופות לפני שהן נספגות בזרם הדם, עיכוב האנזים מוביל לעלייה משמעותית ברמות התרופות בדם. שתיית כוס מיץ אשכוליות (כ-200 מ"ל) פעם ביום למשך שלושה ימים מגדילה בכ- 330 אחוזים את ריכוז התרופה מסוג סטטינים בהשוואה לנטילת התרופה עם מים. כתוצאה מכך יכולות להיווצר תופעות לוואי מוגברות ואף הרעלה.

לפי ה- FDA מנהל התרופות והמזון האמריקאי, גם שתיית מיץ אשכוליות כמה שעות לפני או אחרי נטילת התרופה עדיין מהווה סיכון ולכן מומלץ להימנע או להגביל אותה עם נטילת תרופות מסויימות. מלבד סטטינים, למיץ אשכוליות יש השפעה על תרופות שמספרן גדל לאורך השנים כגון תרופות למחלות לב, תרופות חדשות לטיפול בסוגי סרטן מסויימים, תרופות למניעת דחיית שתל ועוד.

עוד באותו נושא

בריא מדי: 5 מאכלים בריאים עם צד אפל

לכתבה המלאה
כרוב. ShutterStock
כוס ירוקים אחת ביום/ShutterStock

2. ירקות ירוקים ותרופות למדללי דם (נוגדות קרישה)

ירקות ירוקים מכילים ויטמין K שאחד מתפקידיו הוא סיוע בתהליך קרישת הדם ובניית כלי הדם. אנשים הסובלים מהפרעות בקצב לב הנמצאים בסיכון לפתח שבץ מוחי למשל מקבלים טיפול תרופתי מונע, כשהנפוץ ביניהם הוא קומדין.

תפקידו של הקומדין הוא לנטרל את פעילותו של ויטמין K ובכך להאט את תהליך קרישת הדם. אכילת כמויות גדולות של ירקות ירוקים העשירים בויטמין K עלולה להפחית את היכולת של התרופה למנוע קרישה ולכן בעבר היה נהוג להמליץ על מניעת צריכת ויטמין זה לאנשים שנטלו קומדין.

כיום ידוע כי שינויים קיצוניים בכמות הנצרכת של מזונות אלו עלולים להשפיע על יעילות התרופה ולכן ההמלצה היא לא לוותר על צריכת מזונות המכילים ויטמין K (שחשוב גם כן לצפיפות העצם). חשוב דווקא לאכול אותם באופן קבוע ובכמות קבועה כל יום, על מנת לשמור על איזון מיטבי של משך זמן קרישת הדם (המבוטא בבדיקת INR). הכמות המומלצת היא כ-100 מק"ג ויטמין K ליום. דוגמה לכך היא מנה של 1 כוס חסה, כרוב ירוק או שעועית ירוקה ביום.

שורש ליקוריץ. ShutterStock
מעלה את לחץ הדם. מקלות ליקוריץ/ShutterStock

3. ליקוריץ טבעי ותרופות ללחץ דם גבוה

צמח הליקוריץ הנצרך בכמויות גדולות בתה, בתוספים או בכמה סוגי ממתקים עלול להעלות את לחץ הדם ולהפחית את היעילות של תרופות ליתר לחץ דם ובכך להפר את האיזון המושג על ידי התרופות.

ההסבר לתופעת הלוואי הזו אינו ברור לחלוטין, אך הוא נובע כנראה משיבוש מאזן האשלגן והנתרן בגוף, על ידי הרכיב הפעיל גליצריזין הנמצא בצמח. חשוב לציין כי ברוב ממתקי הליקוריץ הנקראים גם שוש שחור, לא נמצאת תמצית הליקוריץ הטבעי, ולכן במקרים אלו לא קיימות תופעות לוואי בשילוב תרופות.

מלח. ShutterStock
מעלה את רמות האשלגן בדם/ShutterStock

4. מלח ללא נתרן ותרופות לטיפול בלחץ דם

סוג מלח זה מכיל אשלגן כלוריד במקום נתרן, ולכן מעלה את רמת האשלגן בדם. אנשים הנוטלים תרופות מסויימות שגורמות גם כן לעלייה של רמות האשלגן בדם, צריכים להיות זהירים ולהתייעץ עם אנשי מקצוע, כדי להימנע ממצב של היפרקלמיה (עודף אשלגן בדם) המתבטאת בהפרעת קצב לב עד כדי סיכון בהפסקת פעילותו.

דוגמה לכך היא תרופות המעכבות ACE לטיפול ביתר לחץ דם ואי ספיקת לב המפחיתות את כמות האלדסטרון (הורמון האחראי בין היתר להפרשת האשלגן מהגוף) ולכן עלולות לגרום להצטברות של אשלגן בדם.

בייגל עם גבינה. ShutterStock
עלולה לגרום לתופעות לוואי/ShutterStock

5. גבינות צהובות מיושנות ותרופות נוגדות דכאון

רמות גבוהות בדם של חומצת האמינו טיראמין עלולות לגרום לעלייה בלחץ הדם. תרופות מסויימות כגון תרופות נוגדות דכאון ממשפחתת ה MAOI (שהשימוש בהן נדיר, אך קיים במצבים בהן תרופות אחרות אינן יעילות) או תרופות להפחתת סימפטומים במחלת פרקינסון, יכולות לשבש את הפירוק של הטיראמין בגוף ועלולות לגרום, בשילוב עם מאכלים המכילים טיראמין, לתופעות לוואי כגון כאבי ראש, עלייה בלחץ הדם, דפיקות לב ועוד.

לאנשים הנוטלים תרופות מסוג זה מומלץ להימנע ממאכלים העשירים בטיראמין: גבינות צהובות מיושנות, נקניקים מעושנים, נקניקים, דגים מלוחים, רוטב סויה, בננות ועוד.

כוס קפה. ShutterStock
מגביר את פעילותה של מערכת העצבים/ShutterStock

6. קפאין ותרופות לטיפול באסתמה

קפה ומזונות או שתייה שמכילים קפאין כגון שוקולד, קולה ותה הנצרכים בכמות גדולה אינם מומלצים בזמן נטילת התרופה תאופילין המרחיבה את הסימפונות ומשמשת לטיפול באסתמה. הסיבה לכך היא הסיכון בהגברת תופעות הלוואי של התרופה שכוללות רעד, נדודי שינה ועוד. הסיבה נעוצה בכך שהקפאין, כמו גם התרופה, מגביר את פעילותה של מערכת העצבים.

חמש עובדות על בירה. ShutterStock
לא משתלבת טוב עם תרופות/ShutterStock

7. אלכוהול ואנטיביוטיקה

למרות ששתייה מתונה של אלכוהול נמצאה לאחרונה כמועילה לבריאות הלב ומפחיתה מחלות נוספות, רוב סוגי התרופות כוללות אזהרה מפני צריכת אלכוהול בכמות מסויימת בזמן השימוש בתרופה.

שילוב של תרופות מסויימות עם אלכוהול עלול להוביל לתופעות לוואי רבות, כאשר חלקן יתבטא בכאבי ראש, התעלפויות ועוד. אחת הדוגמאות לכך היא שתיית אלכוהול בכמות גדולה ונטילת אנטיביוטיקה. השילוב עלול לגרום לבחילות, הקאות, כאבי ראש ועוד. בנוסף, צריכה ממושכת של אלכוהול תוך שימוש בתרופות מסויימות אף עלול להגדיל את הסיכון לסיבוכים ולגרום נזק לכבד, דימומים פנימיים ועוד.


טל ניר אוחיון היא דיאטנית קלינית

  • עוד באותו נושא:
  • תרופות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully