מאכלים חמוצים שממש טובים לכם לבריאות

הוא פחות פופולרי מהמתוק או המלוח, אבל יש כאלה שמעדיפים אותו על פניהם. הטעם החמוץ לא רק מביא עימו מורכבויות קולינריות, אלא גם יתרונות בריאותיים משמעותיים. הנה כמה מהמאכלים החמוצים הכי בריאים

מערכת וואלה! בריאות
יוטיוב

תהיתם פעם מה הופך חלק מהמאכלים לחמוצים במיוחד? חמיצות, כשמה כן היא, היא תוצאה של כמויות גבוהות של חומצה במזון. לפירות הדר, למשל, יש כמויות גבוהות של חומצה אטרית, מה שמקנה להם את הטעם החמוץ. עם זאת, בניגוד לחמשת הטעמים האחרים, חוקרים עדיין לא מבינים לחלוטין את המנגנון שעומד מאחורי אופן פעולתם של קולטני טעם חמוץ או מדוע חומצות מסוימות גורמות לטעם חמוץ יותר מאחרות.

כמו במקרה של מרירות, הטעם החמוץ נחשב כקריטי להישרדות. זה יכול לעזור בזיהוי מזונות שעלולים להיות מסוכנים לצריכה, מכיוון שלמזון רקוב או מקולקל יש לעתים קרובות טעם חמוץ כתוצאה מגידול של חיידקים. אבל לפני שאתם נבהלים, זה ממש לא אומר שמזונות חמוצים אינם בטוחים לאכילה אף פעם. למעשה, מזונות חמצמצים רבים הם מזינים מאוד ועשירים בנוגדי חמצון, המסייעים להגן על התאים. הנה כמה מהם:

עוד בוואלה! NEWS

לא רק מרזה: 6 סיבות טובות לאכול חריף

לכתבה המלאה

פירות הדר

כולם יודעים שמנדרינות, תפוזים, אשכוליות ולימונים הם מקור חשוב לצריכת ויטמין C, ולכן רבים נוהגים לצרוך אותם בתקופות החורף, כאשר אנחנו חולים והמערכת החיסונית שלנו מוחלשת. אבל לפירות ההדר יש הרבה יותר להציע והם מלאים במרכיבים תזונתיים ומינרלים חשובים.

פירות הדר הן גם דרך להוספת סיבים לתפריט. כך למשל בתפוז אחד יש עד 2.3 גרם של סיבים ובמנדרינה 1.6 גרם. הסיבים המסיסים בפירות הדר תורמים להורדת כולסטרול, שיפור במערכת העיכול, תחושת שובע וסיוע בוויסות רמות הגלוקוז בדם. פירות אלה מכילים גם כמות גבוהה של נוזלים ובכך מסייעים לתפקוד תקין של מערכת העיכול, מניעת עצירות והסדרת היציאות.

בנוסף, פירות הדר מכילים מרכיבים צמחיים חיוניים במיוחד הקרויים פלבנואידים. הם נמצאו כתורמים לשמירת בריאות הלב, מסייעים בייצוב רמות הסוכר בדם, מסייעים להורדת ואיזון הכולסטרול ואפילו נלחמים בסרטן.

חמוצים ובריאים. ירקות מוחמצים (צילום: shutterstock)

ירקות מוחמצים

אתם אוכלים אותם בסנדוויץ' ולצד מנת הפלאפל שלכם, ובצדק - מדובר בתוספת מאוד בריאה לתפריט שלכם. בתהליך ההחמצה, אנחנו בעצם ממירים את החיידקים הטובים שיש על קליפת הירקות לחומצה לקטית, הנותנת לירקות את הטעם החמוץ ושומרת עליהם מחיידקים רעים לאורך זמן. התהליך מעודד צמיחה של חיידקים פרוביוטים המפיקים אנרגיה ומתרבים.

החיידקים הפרוביוטים שנחשבים לחיידקים טובים מסייעים רבות לבריאות מערכת העיכול ופלורת המעי, לחיזוק מערכת החיסון ולשיפור ספיגת המזון. בנוסף, הם מספקים לגוף הגנה מתמדת מפני מחוללי מחלות באמצעות מספר מנגנונים: מאזנים רמת חומציות באופן שמונע התרבות חיידקים פתוגנים ("רעים"), מייצרים רכיבים הקוטלים את החיידקים הפתוגניים ומהווים תחרות על אזור המחיה של אותם חיידקים.

הירקות המותססים מכילים אנזימי עיכול המסייעים לתהליך העיכול וניתן להשתמש כמעט בכל סוגי הירקות, החל ממלפפון ועד לצנון ולכרובית, ובדגש על כרוב כיוון שיש לו יכולות ריפוי למערכת העיכול ולרקמות המעי והוא מסייע ביצירת ויטמין B12 במעי.

תמרינדי

תמרינד הוא פרי טרופי שמקורו באפריקה. כשהפרי עדיין בוסרי, הוא חמוץ מאוד. ככל שהפרי מבשיל, טעמו הופך חמצמץ-מתקתק.

בדומה לפרי הדר, תמרינד מכיל חומצה ציטרית - חומצה אורגנית שנותנת לפירות ההדר את טעמם החמוץ. עם זאת, רוב טעמו נובע דווקא מהריכוז הגבוה של חומצה טרטרית - תרכובת אורגנית טבעית בעלת תכונות נוגדות חמצון. תאמרינדי הוא גם מקור טוב לכמה מרכיבים תזונתיים בריאים, ביניהם ויטמיני B, מגנזיום ואשלגן.

חמוץ ומתוק. תמרינדי (צילום: shutterstock)

קימצ'י

מנת הכרוב הכבוש והמותסס הזאת מופיעה בתפריטי מסעדות ברחבי העולם, לא רק הקוריאניות. קימצ'י עשוי מירק עשיר בסיבים, שלו מוסיפים תבלינים המכילים נוגדי חמצון חזקים ולתוך הזיווג הזה מוסיפים את החיידקים הידידותיים המוכרים, שיוצרים את אפקט ההתססה. איזון הסביבה החיידקית בגוף משפיע גם על המערכת החיסונית ומהווה נדבך חשוב בשמירה על בריאות מערכת העיכול. מחקרים הוכיחו שאכילת קימצ'י מסייעת במניעת עצירויות ואף תורמת לחיזוק המערכת החיסונית.

יוגורט

יוגורט הוא מוצר חלב מותסס פופולרי המיוצר על ידי הוספת חיידקים חיים לחלב. ככל שהחיידקים מפרקים את הסוכרים הטבעיים בחלב, נוצרת חומצה לקטית, המעניקה ליוגורט טעם וריח חמוץ. בכדי לעזור ליוגורט להיות פחות חמצמץ, נוטים להוסיף לו סוכר ופירות שונים.

בנוסף להיותו מקור טוב לפרוביוטיקה, היוגורט מכיל תכולת שומן נמוכה, ולעומת זאת הוא עשיר בחלבון, סידן וזרחן - כולם חשובים לבריאות העצם. במוצרי היוגורט קיימים גם ויטמינים ומינרלים נוספים כגון אשלגן ומגנזיום שיכולים לתרום לירידה בלחץ הדם ואף להקטין עלייה במשקל.

חמוץ-מתוק. קיווי (צילום: shutterstock)

קיווי

הפרי הירקרק והחמצמץ הזה הוא לא רק חמוץ (וטעים!) אלא גם עשיר ברכיבי תזונה חיוניים ובריאים שכוללים: חומצה פולית, אשלגן, ויטמין K, ויטמין E, פיטוכימיקלים ועוד.

קיווי עשיר במיוחד בוויטמין C, שידוע כתומך במספר תפקודים שתומכים בפעילות מערכת החיסון ברמה התאית. בכוס אחת של הפרי תמצאו כמעט פי 3 מהכמות היומית המומלצת של ויטמין זה (273 אחוזים, ליתר דיוק). הקיווי גם מכיל רמות גבוהות של לוטאין וזקסנתין - שני נוגדי חמצון שמסייעים להגן על העיניים מפני נזקים של קרינת UV, עשן סיגריות וזיהום אוויר

קפיר

למרות השם המטעה, לא מדובר בפטריה, אלא בתערובת חיידקים ושמרים, שנראים כמו פרחי כרובית קטנטנים בגודל של זרעים (באנגלית kefir grains). השילוב של שמרים וחיידקים ידידותיים הוא שמייחד את הקפיר משאר מוצרי חלב הידועים לאדם. כשמניחים את הפטריה בכוס חלב, קורה נס, ונוצר יוגורט חמוץ. בתווך, קורים שינויים במבנה החלב ומעבירים דרכם שפע של תכונות מזינות לגוף האדם שצורך את היוגורט.

מכיוון שגרגירי קפיר יכולים להכיל עד 61 זנים של חיידקים ושמרים, זה נחשב למקור מגוון ורב עוצמה של פרוביוטיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/הלתנאי שימוש
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully