וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החך הפשוט שלכם גורם לכם לעלות במשקל

10.8.2017 / 11:50

ניסוי שנערך בארה"ב הצליח לראשונה להוכיח השערה שחוקרים בוחנים מזה זמן - אנשים עם חוש טעם מוגבל מעדיפים משקאות ומאכלים מתוקים יותר. האם טעם יהפוך להיות גורם בטיפולים למניעה וטיפול בהשמנה?

הסרטון שמוכיח כמה סוכר יש באמת במשקאות המתוקים/יוטיוב

בווידאו: כמה סוכר יש במשקאות קלים? הרבה

חוש הטעם הוא שומר הסף של הקיבה שלנו ומדענים גילו שלאנשים עם חוש טעם מוגבל יש נטייה להעדיף יותר משקאות ממותקים. תוצאות המחקר שלהם עשויות לשפוך אור על הסיבה שבגלל אנשים מסויימים שותים את הקפה שלהם עם יותר כפיות סוכר מאנשים אחרים, מה שגורם להם להיות בסיכון גבוה יותר להשמנה.

"גילינו שככל שהרגישות של אנשים למתוק היתה נמוכה יותר, הם חשקו ביותר סוכר במזון שלהם", אמר רובין דנדו, שעמד בראש המחקר של אוניברסיטת קורנל בארה"ב. מדענים ורופאים חושדים כבר מזה זמן שישנו קשר כלשהו בין טעם ובין השמנה.

עוד בנושא:
מחקר חדש: השמנה נובעת מהפרעה של המוח
התבלין הנפוץ שיכול להילחם נגד השמנה
עוד סיבה לוותר על משקאות מוגזים

ממתקים. ShutterStock
מה סף המתיקות שלכם?/ShutterStock

בעבר דווח כי אנשים רזים נמצאו רגישים יותר לטעמו של שומן באוכל והמדע ממשיך לגלות גילויים חדשים לגבי טעמים נוספים שבהם יש לנו יכולת להבחין. אולם, למרות הידע ההולך וגדל שלנו אודות חוש הטעם, החוקרים עדיין לא היו בטוחים האם יכולות טעם מוגבלות משפיעות על צריכת הסוכר או על צריכתם של מאכלים מתוקים. והמחקר החדש של אוניברסיטת קורנל, שפורסם בכתב העת Appetite, הוא הראשון לבחון בצורה מדעית את הסברה הזאת.

איך מקהים את חוש הטעם?

בניסוי עיוור כפול, 51 מתנדבים שתו תה צמחים שהכיל רמות נמוכות, בינוניות או גבוהות של צמח בשם ג'ימנמה סילבסטר (Gymnema sylvestre), שידוע שאחת ההשפעות שלו היא הקהייה זמנית של הקולטנים האמונים על חישת הטעם המתוק. גם המשתתפים בקבוצת הביקורת שתו מאותו תה צמחים, שטעמו היה זהה לתה של הקבוצה הראשונה, אולם הוא לא הכיל את הצמח המקהה.

המתנדבים התבקשו לשטוף את פיהם במשקה במשך 60 שניות ואז לירוק אותו החוצה. פעולה זו הקהתה את קולטני הטעם שבלשון שלהם למשך פרק זמן של 40-60 דקות – די זמן עבור החוקרים להשלים את הניסוי שלהם מבלי להרוס למתנדבים את חווית האכילה לשאר היום.

לאחר ששטפו את פיותיהם בתה הצמחים, הנסיינים קיבלו משקה לא ממותק ועוד שתי תמיסות: על אחת מהן התנוססה תווית עם הכיתוב 'מתוק יותר' (הכילה 250 גרם סוכרוז לליטר), ותמיסה שניה שעליה תווית 'מתוק פחות' (ללא סוכרוז). הנסיינים התבקשו ללגום מהתמיסות שוב ושוב ולמהול אותן זו בזו עד שיגיעו למינון המתיקות שיהיה בדיוק לטעמם.

פסלים של האמן פרננדו בוטרו מוצגים בכיכר בקולומביה. ShutterStock
ליקויים במערכת הטעם עשויים להיות בין הגורמים להשמנה/ShutterStock

בהינתן הבחירה החופשית, החוקרים שמו לב לדבר מה מעניין. רמת המתיקות המועדפת על הנסיינים עמדה על 8-12 אחוזים סוכרוז במשקה שלהם – שיעור דומה מאוד לזה שניתן למצוא במשקה קל. צירוף מקרים? החוקרים סבורים שלא.

"אחרים כבר העלו את האפשרות שאנשים בעלי עודף משקל סובלים מפיחות סובייקטיבי בתחושת ובעוצמת הטעמים. כך שאם לאדם שמן או בעודף משקל יש חוש טעם מוגבל, במחקר שלנו מצביע על כך שיש סבירות גבוהה יותר שאותו אדם יתחיל לחפש דרכים להגביר את גירוי הטעם שלו כדי להגיע לסיפוק", אמר דנדו.

לשם השוואה, לו הנסיינים בניסוי הנוכחי היו שותים משקה קל, הם היו מעדיפים תוספת של כפית סוכר לכל חצי ליטר כדי שהמשקה יהיה בדיוק לטעמם.

"חוליה חשובה בהבנת ההשמנה"

אחת המגבלות של הניסוי הזה היא שצמח הג'ימנמה סילבסטר מקהה את חיישני הטעם המתוק בלבד וכמעט שאינו משפיע על היכולת להבחין בטעמים אחרים כמו מלוח, חמוץ ומר. אולם, החוקרים מאמינים שהמחקר ידגיש כמה חשוב לבחון את תפיסת הטעם של אנשים בין השיקולים לבחירת טיפול בהשמנה.

"מערכת הטעם שלנו עשויה להוות חוליה חשובה בהבנת התפתחותה של השמנה. ליקויים בתפקוד הטעם, אם כן, צריכים להלקח בחשבון כגורמים אפשריים לה", אמר דנדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully