וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש: השמנה נובעת מהפרעה של המוח

18.7.2016 / 16:00

לאוכל שאתם בוחרים יש השפעה גם על המוח שלכם. מחקר אוסטרלי חדש גילה שהשמנת יתר "מתודלקת" על ידי הפרעה של המוח, שהמקור שלה הוא תזונה לא בריאה וג'אנק פוד

עריכה: מערכת וואלה

השמנת יתר "מתודלקת" על ידי הפרעה של המוח, שהמקור לה הוא תזונה קלוקלת – כך עולה ממחקר אוסטרלי חדש של אוניברסיטת מקוורי. המחקר הוצג באחרונה בכנס השנתי של "החברה לחקר התנהגויות אכילה" (SSIB), שהתקיים בפורטוגל.

הקשר שבין תזונה לא בריאה – כזו שעשירה בשומנים ובחד-סוכרים – לבין פגיעה בתפקודי המוח, התגלה בעבר בניסויים שנערכו בבעלי חיים. מניסויים אלה עלה שבעלי חיים שתזונתם היתה לקויה, התקשו יותר בתחום הלמידה והזיכרון בהשוואה לאחרים שתזונתם היתה טובה יותר. ההנחה של חוקרים בהקשר זה, היא כי הדיאטה הלקויה גורמת לפגיעה בהיפוקמפוס המצוי במוח ואחראי על תפקודי הזיכרון בו. כתוצאה מכך, זיכרונות של מזונות שונים שאמורים להימחק במצב של שובע, מוסיפים להתקיים ולגרות רעב.

עוד עלה ממחקרים בנושא שנעשו בחולדות, כי דיאטה מערבית לא בריאה עשויה לגרום להיחלשות של המחסום דם-מוח – מחסום המונע מזיהומים מלחדור אל המוח ממערכת הדם.

תזונה לקויה פוגעת במוח?

מטרתם של החוקרים היתה לבחון אם ממצאים האלה, שהתגלו עד כה בבעלי חיים, רלוונטיים גם לבני אדם. לצורך כך, הם התבוננו על שתי קבוצות של אנשים: האחת ניזונה מדיאטה לקויה, שעשירה בסוכר ושומן, ודלה בירקות, פירות וסיבים; והשנייה אכלה באופן בריא יותר.

החוקרים גילו כי הקבוצה שתזונתה היתה לקויה רצתה להמשיך ולאכול מזון לא בריא גם כאשר התמלאה מהארוחה. מעבר לכך, התברר שהאנשים בקבוצת המזון הלא בריא השיגו ציונים נמוכים יותר במבחני זיכרון ולמידה, בהשוואה לקבוצה שחבריה אכלו באופן בריא יותר. לאור שני הממצאים האלה, החוקרים מסיקים כי ייתכן שקיים קשר בין תזונה לקויה לבין פגיעה בתפקודו של ההיפוקמפוס במוח.

עוד באותו נושא

10 הטעויות שמונעות מכם לרדת במשקל

לכתבה המלאה
מוח. ShutterStock
אוכל למחשבה. מוח/ShutterStock

"למרות שהאנשים שאכלו לא טוב היו שבעים, הם רצו להמשיך ולאכול ממתקים וג'אנק פורד", הסביר החוקר שהוביל את המחקר ודוקטורנט לפסיכולוגיה, טוקי אטוקוואפיו. "מה שהיה אפילו יותר מעניין, זה שהאפקט הזה נמצא קשור לביצועים בתחום הלמידה והזיכרון, מה שמצביע על קשר להיפוקמפוס".

ממצאי החוקרים מקבלים משנה תוקף לאור מחקרי עבר, שמצאו כי אנשים הסובלים מהשמנת מצויים בסיכון מוגבר לפתח אלצהיימר ומחלות דמנציה אחרות.

השמנת יתר קשורה לשינויים בפעילות המוחית

מחקר של אוניברסיטת המדינה של מישיגן, שגם הוא הוצג בכנס, מצא אף הוא קשר בין השמנת יתר לבין שינויים בפעילות המוחית. החוקרים – שבחנו כיצד עכברים (שמנים ורזים) מגיבים לאותות של מזון – מסיקים כי אנשים הסובלים מהשמנת יתר ייטו יותר לאכילה אחרי שנחשפו לפרסומת לאוכל, בהשוואה לאנשים רזים.

"בחברה המודרנית, אנו מופגזים באיתותים הנוגעים לאוכל – מפרסומות למזון מהיר ועד לריחות ברביקיו בסופרמרקט. אלה ככל הנראה מעודדים אכילת יתר", אמר החוקר הראשי, ד"ר אלכסנדר ג'ונסון. "המחקר שלנו מציע שגורמים פסיכולוגיים, כמו גם נוירו-ביולוגיים, הם שמובילים לכך שאנשים שמנים רגישים יותר לאיתותי-אוכל, בהשוואה לאחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully