וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרופה הנפוצה הזו יכולה להוריד את הסיכון לסרטן השחלות

מחקר חדש שבחן כ-64 אלף נשים מציע שתרופות סטטינים, המשמשות להורדת רמות הכולסטרול הרע בגוף, עשויות לסייע גם בהפחתת הסיכון לסרטן השחלות. זהו נתון מעודד בהתייחסות למחלה שקשה מאוד לאבחן אותה בשלב מוקדם

אישה אצל הגניקולוג והוא מסביר לה על השחלות. ShutterStock
סרטן השחלה קשה מאוד לאבחון מוקדם, ולכן קטלני. אישה בביקור אצל גניקולוג/ShutterStock

סרטן השחלה מדורג במקום החמישי בין גורמי התמותה מסרטן בקרב נשים. הוא קשה לאבחון כיוון שאין בדיקה מוקדמת לגילויו ולרוב תסמיניו הראשונים כלליים מאוד, כך שבדרך כלל מגלים אותו כשהוא כבר בשלבים מתקדמים וסיכויי ההחלמה קטנים יותר. כעת, מחקר חדש שנעשה באוניברסיטת בריסטול באנגליה ופורסם ב-JAMA, מצא שתרופות סטטינים, המשמשות להורדת רמות הכולסטרול הרע בגוף, עשויות לסייע גם בהפחתת הסיכון לסרטן השחלות. בעבר כבר נחקרה ההשפעה של תרופות אלה על הסיכון לחלות בסרטן.

במסגרת המחקר ניתחו החוקרים את המבנה הגנטי של 63,347 נשים בגילאי 20-100 מכל רחבי העולם. המשתתפות הצטרפו למחקר בין השנים 1973-2014 והמעקב אחריהן נמשך עד שנת 2015. כ-22,406 מהן היו חולות בסרטן השחלות. החוקרים בדקו גם 31,448 נשים נוספות שנושאות את המוטציה בגן BRCA1 או BRCA2, מתוכן 3,887 חלו בסרטן השחלות. ההערכה היא שיותר מארבע מכל עשר נשים עם המוטציה הגנטית BRCA1, ופחות משתיים מכל עשר נשים עם המוטציה BRCA2, מפתחות סרטן שחלות עד הגיען לגיל 80.

המחקר החדש לא בדק את הסיכון לחלות בסרטן השחלות בין הנשים שנוטלות סטטינים לאלו שלא. במקום זאת, המדענים חקרו את הגנטיקה שלהן ואת המידה שבה הגנים חוסמים באופן טבעי את אנזים HMG-CoA רדוקטאז - האנזים שקובע את קצב ייצור הכולסטרול בגוף ואחראי על הוויסות שלו. אנזימים הם חלבונים בגוף שמזרזים תהליכים תקינים. במקרה זה מדובר בייצור LDL, הידוע גם כ"כולסטרול רע". התרופות מקבוצת הסטטינים (Statins) משמשות לעיכוב הפעולה של אנזים הרדוקטאז, ועל ידי כך הן מפחיתות את רמת ה-LDL בדם.

תרופות סטטינים לטיפול בכולסטרול. ShutterStock
האם התרופה לטיפול בכולסטרול תטפל גם בסרטן? תרופות סטטינים/ShutterStock

ממצאי המחקר הראו שנשים בעלות נטייה גנטית לעכב את HMG-CoA לרמות LDL מופחתות היו בסיכון נמוך ב-40 אחוזים לסרטן השחלות. ההפחתה המשוערת הייתה מעט נמוכה יותר (ב-30 אחוזים) בקרב נשים הנושאות את מוטציית הגן BRCA1/2.

מכיוון שההערכות במחקר נבעו מהסתכלות על שונות של גנים ולא על סטטינים עצמם, המנגנון המדויק שמאחורי הסיכון המופחת לסרטן השחלות עדיין אינו ברור בשלב זה. פרופסור ריצ'רד מרטין, החוקר מאוניברסיטת בריסטול, אמר: "זה מאוד מעניין שנשים שגופן מעכב באופן טבעי את האנזים - שזו המטרה של הסטטינים, הן בעלות סיכון נמוך יותר לסרטן השחלות. עם זאת, אנו לא ממליצים לאף אחת למהר לקחת סטטינים במיוחד כדי להפחית את הסיכון לסרטן השחלות בגלל מחקר זה".

"תוצאת המחקר מבטיחה", הוסיף מרטין, "ואני מקווה שזה יעורר יותר מחקרים וניסויים בסטטינים כדי להמחיש באופן סופי אם יש יתרון או לא. הממצאים שלנו פותחים את האפשרות למצוא שימוש נוסף לתרופה שהיא זולה למדי בסיוע במניעת סרטן השחלות, במיוחד אצל נשים שנמצאות בסיכון גבוה יותר".

הסטטינים הם רק כיוון חקירה

מחקרים תצפיתיים קודמים דיווחו על שיעורים נמוכים יותר של סרטן השחלות בקרב נשים הנוטלות סטטינים בהשוואה לאלה שלא. הסטטינים הוכחו כגורמים לאפופטוזיס - מנגנון גנטי של הגוף שאחראי להיפטר מתאים ישנים, לקויים או נגועים. כמו כן נמצא במחקרי מעבדה שהם מונעים צמיחה בגידולים סרטניים. אחת ההשערות היא שסטטינים מפחיתים לאורך זמן את תנועת והפצת הכולסטרול, וכך מווסתים צמיחת תאים לא תקינה. עם זאת, לא היו שום עדויות במחקר שמצביעות על כך שכולסטרול נמוך היה השיטה שהגנה על נשים מפני סרטן השחלות.

לדברי ד"ר רחל אורריט מארגון Cancer Research שמימן את המחקר: "מחקר זה הוא צעד ראשון נהדר לברר אם סטטינים יכולים למלא תפקיד בהפחתת הסיכון לסרטן השחלות, ומצדיק מחקר עתידי בתחום זה, אבל עדיין אין מספיק הוכחות כדי לדעת בביטחון אם הסטטינים עצמם יכולים להפחית את הסיכון. חשוב לזכור שהסיכון להתפתחות סרטן השחלות תלוי בהרבה דברים כולל גיל, גנטיקה וגורמים סביבתיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully