וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם תרופות נגד כולסטרול מורידות את הסיכון לחלות בסרטן?

12.7.2016 / 9:31

מחקר רחב היקף שנערך על מיליון חולי סרטן באנגליה מצא כי אלה שהשתמשו בסטטינים, היו בעלי סיכויים נמוכים יותר לפתח את אחד מארבעת סוגי הסרטן הנפוצים

חמאה. ShutterStock
אז זה בריא או לא?/ShutterStock

מחקר בריטי שעקב אחרי קרוב למיליון מטופלים חולי סרטן באנגליה לאורך 14 שנים מצא כי כולסטרול מוגבר הקטין את הסיכון לתמותה בארבעת הגידולים השכיחים ביותר. המחקר רחב המימדים שהוצג לראשונה בכנס איגוד הקרדיולוגיה הבריטי מצא קשר חזק בין רמת כולסטרול גבוהה לבין תמותה מופחתת בקרב אנשים הסובלים מסרטן השד, סרטן הריאות, סרטן הערמונית וסרטן המעי הגס. האם התרופה שניתנת להורדת הכולסטרול היא הגורם שיכול להסביר את ההבדל?

עוד בנושא:
כולסטרול כבר לא מסוכן? לא בטוח
מה כדאי לאכול כדי לשמור על הלב?
הדבר הבא: נמצאה תרופה נגד כולסטרול

החוקרים, מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ברמינגהם, מאמינים כי ייתכן שההסבר לתופעה נובע מלא אחרת מאשר קבוצת התרופות להורדת כולסטרול, הסטטינים. מדובר בתרופה שנמצאת בשימוש נרחב אצל הסובלים מרמות כולסטרול גבוהות. סטטינים הם קבוצת תרופות המסייעות בהורדת רמת ה-LDL, הידוע גם כ"כולסטרול רע", בדם.

סטטינים. ShutterStock
תרופה נפוצה לטיפול בכולסטרול/ShutterStock

החוקרים מבססים את השערתם על מחקרים קודמים שזיהו מנגנונים שונים בהם התרופות בעלות היכולות האנטי-דלקתיות, יכולות לעכב ואולי אף להוריד את השכיחות של גידולים מסויימים. בהקשר של סרטן שד למשל, מחקרים קודמים מצאו קשר בין כולסטרול גבוה לבין הסיכון לפתח את המחלה. מחקרים בבעלי חיים הראו כי מתן סטטינים להורדת כולסטרול גבוה יכול להפחית את הסיכון לחלות בסרטן השד.

שלב ראשוני של מחקר

המחקר הנוכחי עקב אחר חולים שאושפזו עם אחד מארבעת סוגי הסרטן השכיחים ביותר בבתי חולים בבריטניה בתקופה שבין ינואר 2000 ועד מרץ 2013. נתוני החולים השונים נותחו והושוו לנתוני התמותה מהמאגר הבריטי הלאומי.

סך הכל כללה הקבוצה נתונים על 7,997 חולי סרטן ריאות, 5,481 חולות בסרטן שד, 4,629 גברים עם סרטן הערמונית ו-4,570 חולים עם סרטן המעי הגס. לאחר שהשוו החוקרים נתונים שיכולים להשפיע על תמותה כגון גיל ומחלות נלוות, הם גילו כי אנשים עם כולסטרול גבוה היו בסיכון נמוך ב-22 אחוזים לתמותה בחולים עם סרטן ריאות, 43 אחוזים סיכון נמוך יותר לסרטן שד, 47 אחוזים סיכון נמוך יותר של סרטן הערמונית, ו -30 אחוזים סיכון נמוך יותר בקרב חולי סרטן המעי. בהתבסס על מחקרים קודמים סוברים החוקרים כי האקפט המדובר נגרם הודות לטיפול בסטטינים.

יחד עם זאת, חשוב לפרש את התוצאות באופן ביקורתי. מדובר בשלב זה על עבודה שהוצגה בכינוס רפואי בינלאומי אולם טרם פורסמה בעיתונות הרפואית הרשמית - תהליך שכולל ביקורת עמיתים מסודרת. יתרה מזאת, כמו בעבודות אפידמיולוגיות רבות, מדובר רק על קשר סטטיסטי בין כולסטרול גבוה לבין תמותה מופחתת והשימוש בסטטינים לא נבדק במישרין בקרב המטופלים. במחקרים אפידמיולוגים רבי משתתפים קיים תמיד סיכון כי הההקשר אינו מבטא באמת סיבה ותוצאה, כך למשל אפשר לטעון שכולסטרול מוגבר משקף אולי מצב תזונתי טוב יותר אשר מעכב תמותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully