וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדבר הבא: נמצאה תרופה נגד כולסטרול

טיפול חדש להורדת כולסטרול הוא הסנונית הראשונה שמבשרת את העתיד במלחמה נגד הכולסטרול הרע והשפעותיו על הלב וכלי הדם. לפי המחקרים הנוכחיים מדובר בתרופה שעתידה לשנות את החיים

אילוסטרציה. ShutterStock
תרופה נגד כולסטרול היא הדבר הבא?/ShutterStock

מחצית ממקרי המוות בעולם מתרחשים עקב מחלות לב וכלי דם. לכוסטרול הרע יש תפקיד נכבד כגורם סיכון למחלות אלה, אבל כעת נראה כי נמצא לו פתרון. מחקרים מראים כי טיפול חדש ונסיוני בתרופה להורדת הכולסטרול הוא כנראה הדבר הגדול הבא בעולם הרפואה, והוא עתיד להציל את חייהם של מיליוני בני אדם.

עוד בנושא:
איך מרגיש התקף לב?
שום יוריד לכם את הכולסטרול
הקשר בין אהדת ספורט להתקפי לב

alirocumab היא תרופה להורדת כולסטרול שפועלת באמצעות עיכוב של האנזים PCSK9, שמווסת את רמות הכולסטרול LDL, הידוע גם בכינויו הכולסטרול הרע. התרופה החדשה נוסתה בקבוצות מחקר שונות והראתה על ירידה משמעותית ברמות הכולסטרול הרע אצל אנשים שנמצאים בסיכון גבוה לאירועי לב ומחלות כלי דם וכאלה הסובלים מעודף משקל.

אחד המחקרים שבוצע על 2,341 חולים בסיכון גבוה לאירועי לב וכלי דם, חילק את המטופלים לשתי קבוצות. האחת טופלה בתרופה החדשה, והשנייה בפלצבו. לפי תוצאות המחקר, לאחר 65 שבועות, הטיפול בתרופה החדשה הפחית משמעותית את הסיכון לאירועים מסכני חיים, בעיקר התקפי לב ושבץ מוחי.

במחקר נמצא כי מטופלים בעלי סיכון גבוה יותר (מבוגרים יותר, בעלי יותר מחלות רקע וכדומה) הצליחו להגיע לירידה של ערכי הכולסטרול לערכים אידיאליים ב-81% מהמקרים.

יש תקווה
אף שניסיון העבר הראה שצריך לפרש בזהירות נתונים ממחקרים על תרופות חדשות, שהניסיון איתן עדיין מוגבל בזמן ובכמות המטופלים, אפשר לייחס לממצאים החדשים לפחות תקווה לאופציות חדשות לטיפול בבעיה ישנה ורווחת.

אילוסטרציה. ShutterStock
רמות כולסטרול גבוהות מעלות את הסיכון להתקף לב/ShutterStock

כולסטרול רע מצטבר בדפנות כלי דם וגורם לחסימות ולטרשת עורקים. רמות LDL גבוהות מעלות את הסיכון להתקפי לב כתוצאה מקריש דם פתאומי בעורק שהוצר על ידי רובד שומני שנקרא טרשת עורקים. הטיפול החדש להורדת הכולסטרול עוזר בהורדת הסיכון לסיבוכים אלה.

תוצאות דרמטיות
הפחתת כולסטרול LDL שהודגמה במחקרים תחת הטיפול החדש היתה מאוד דרמטית, ומוכיחה שקבוצת התרופות מעכבת האינזים PCSK9 היא בעלת פוטנציאל לשנות את הטיפול בשומנים בדם, אם כי נדרשים עוד נתונים נוספים.

ההנחיות החדשות לטיפול בעודף שומנים בדם הן בעיקרן באמצעות תרופות ממשפחת הסטטינים שהוכיחו יעילות גם בהגנה מהתקפי לב ושבץ והשפיעו לטובה על מניעת תמותה.

יחד עם זאת, קיימים מטופלים שמפתחים לתרופות אלה תופעות לוואי משמעותיות כדוגמת כאבי שרירים קשים - מה שמונע מהם לקבל טיפול חשוב. הטיפול החדש יכול גם לשמש כבשורה משמחת עבור מטופלים אלה שזקוקים לטיפול להורדת כולסטרול.

הקבוצה שהושפעה יותר מכל היא הלוקים בהיפרכולסטרולמיה משפחתית (עודף כולסטרול בדם שעובר במשפחה). ייתכן ומחקרים נוספים ידגימו את יעילותה גם בקבוצות חולים אחרות.

.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully