פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      10 צעדים שיחתכו את הסיכון שלכם לסרטן כמעט בחצי

      אם היה משהו שיכול היה לגרום לכם לנצח את הסטטיסטיקה ולחתוך את הסיכון שלכם לחלות בעשרות אחוזים לא הייתם עושים אותו? חוקרים ניתחו מיליוני נתונים ומצאו עשרה דברים כאלה. זה הזמן להתחיל ליישם

      10 צעדים שיחתכו את הסיכון שלכם לסרטן כמעט בחצי
      צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

      בווידאו: למה בשר מעובד מעלה את הסיכוי לסרטן? מומחה מסביר

      אם היה משהו שיכול היה להפחית את הסיכון שלכם לחלות בסרטן בארבעים אחוזים, לא הייתם מנסים ליישם אותו? ברור שכן. אז הנה, מסתבר שיש לא אחד, אלא עשרה דברים שאתם יכולים לעשות ויורידו את הסיכון שלכם לחלות במחלה הקשה הזאת. מטה אנליזה בהיקף חסר תקדים בחנה מספר רב של מחקרים והצליחה לזקק רשימה בת 10 צעדים שיכולה לעזור לכם לחמוק מהסטטיסטיקה ההרסנית של המחלה.

      סרטן אחראי לכ-1 מכל שישה מקרי מוות ברחבי העולם ומספר מקרי הסרטן המאובחנים צפוי לעלות ב-58 אחוזים עד שנת 2035, כך על פי ההערכות. זאת, כמובן, אם לא יינקטו צעדי מניעה. ישנם לפחות 12 סוגי סרטן שהסיכון לחלות בהם קשור בהשמנה: כבד, שחלות, ערמונית, קיבה, פה וגרון, מעי, שד, כיס המרה, כליות, וושט, לבלב ורחם. אלכוהול נקשר בשישה סוגי סרטן, בהם: שד, מעי וקיבה.

      עוד בנושא:
      האם שום באמת יכול לעזור במניעת סרטן? חוקרים מאמינים שכן
      איך השמנה עלולה לגרום לסרטן אצל נשים?
      תזונה עתירת כולסטרול מאיצה פי 100 התפתחות גידולים

      בלאדי מרי (ShutterStock)
      תוציאו את האלכוהול מהתפריט. לגמרי. בלאדי מרי (אילוסטרציה: shutterstock)

      האנליזה הנוכחית בוצעה על ידי הקרן העולמית לחקר הסרטן והיא מאגדת נתונים שנאספו מ-51 מיליון בני אדם ברחבי העולם ונוגעת ל-17 סוגי סרטן שונים.

      בין ההמלצות שגובשו בתום עיבוד הנתונים הרבים שנאספו, ניתן למנות שתיית מים בעיקר, להגביל מאוד את שתיית המשקאות הממותקים ולהימנע מאלכוהול לחלוטין. המומחים הזהירו גם מפני אכילת ג'אנק פוד, המליצו לאכול בשר אדום במתינות ולהוסיף לתפריט דגנים מלאים, פירות וירקות.

      בין החדשות הטובות שעולות מהניתוח המקיף ניתן למנות את העובדה שעבודה בגינה וביצוע מטלות בבית נחשבות כפעילות גופנית מתונה, שאותה מומלץ לבצע בהיקף שלך שעתיים וחצי לשבוע לכל הפחות, כדי להפחית את הסיכון לסרטן. בהתחשב בעובדה שהשמנה צפויה להפוך לגורם המוביל לסרטן בשני העשורים הבאים (והיא תדיח בכך מראש הרשימה את עישון הסיגריות), מומחי בריאות מזהירים שמדובר בפצצת זמן.

      תבשיל קינואה (ShutterStock)
      הרבה פירות, ירקות, דגנים מלאים - ומעט מאוד בשר, אם בכלל. תבשיל קינואה וירקות (אילוסטרציה: shutterstock)

      ד"ר גיוטה מיטרו מהקרן העולמית לחקר הסרטן אמרה כי ישנן ראיות חותכות לכך שמגפת ההשמנה העולמית מתדלקת את העלייה בשיעורי הסרטן בעולם: "הדו"ח שלנו מצא ראיות משמעותיות לכך שישנו מערך שלם של הרגלי אורח חיים שיכול להתוות תכנית מניעתית לסרטן וסוגיית ההשמנה והמשקל מהווה נדבך עיקרי שלו". לדבריה, "אנשים צריכים לנסות ליישם כמה שיותר מההמלצות שגיבשנו, לא רק את חלקן".

      לא כולל עישון וחשיפה לשמש

      בסקירה העדכנית בחנו חוקרים מהאימפריאל קולג' בלונדון נתונים וראיות שנאספו לאורך כמה עשורים, על מנת לקבוע אילו שינויים באורח החיים יש לאמץ כדי להפחית את הסיכון לחלות בסרטן. היות שעישון וחשיפה לשמש הם שניים מהגורמים הידועים ביותר לסרטן, הנתונים לגביהם הוחרגו מהסקירה, מתוך ההנחה שמרבית האוכלוסייה כבר מודעת לכך שיש להמנע מהם.

      החוקרים מצאו שבין הגורמים המובילים לסרטן ניתן למנות: שתייה תכופה של משקאות ממותקים ואכילת מזון עתיר בסוכר, שומן ועמילנים (בשל תרומתם להשמנה). גם צריכת מזונות מעובדים ובשר מעובד - כמו נקניקים או ארוחות מוכנות לדוגמה - מעלה את הסיכון לסרטן, בשל העובדה שבהכנת המזונות הללו מעורבים כימיקלים מסרטנים. המלצות מסוג 'עשה' כוללות פעילות גופנית, כמו למשל הליכה של שעה ביום שיכולה להפחית את הסיכון לסרטן המעי, השד והרחם. בנוסף, הפעילות גם מסייעת לשמירה על משקל תקין. להלן רשימת ההמלצות המלאה: