וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך השמנה עלולה לגרום לסרטן אצל נשים?

29.8.2016 / 7:34

חוקרים אמריקאים וחוקר ישראלי מצאו כי כל עשור בו נשים מצויות בעודף משקל מעלה בשבעה אחוזים את סיכוייהן לחלות עם הזמן באחד מעשרה סוגי סרטן

צילום: עידו שחם

בווידיאו: הנה שיטה שתבדוק אם אתם סובלים מעודף משקל

חוקרים מתשע אוניברסיטאות ומכוני מחקר בארצות הברית, יחד עם החוקר הישראלי ד"ר אולג זסלבסקי מאוניברסיטת חיפה, פרסמו לאחרונה מחקר בכתב העת Public Library of Science, לפיו ככל שמשך הזמן בו נשים סובלות מעודף משקל או יתר משקל חולני הוא ארוך יותר, וככל שעודף משקלן גדול יותר, עולים סיכוייהן לחלות במספר סוגי סרטן.

החוקרים התחקו אחר 73,913 נשים אמריקאיות מבוגרות במהלך 12 שנים, כאשר הנבדקות דיווחו על משקלן בגילאי 18, 35 ו- 50. החוקרים שיקללו את הנתונים כדי להעריך כמה שנים הן סבלו מעודף משקל, נתון שחושב על פי הגדרות של מדד מסת הגוף (BMI) למשקל בריא, משקל עודף ויתר משקל חולני. זאת, תוך ניסיון לנטרל גורמים אחרים שעשויים להשפיע על התחלואה בסרטן, כמו עישון או נטילת טיפולים תרופתיים הורמונליים בגיל הבלות.

החוקרים חישבו את הסיכון של אותן נשים לחלות בעשרה סוגים של סרטן הנחשבים לאופיינים ביותר להשמנת יתר, בהם סרטן הרחם (ובייחוד סרטן רירית הרחם), סרטן השד, סרטן השחלות, סרטן המעי, סרטן כיס המרה וסרטן בלוטת התריס. לאחר 12 שנות המעקב הם מצאו כי מתוך 73,913 הנשים שלקחו חלק במחקר, אובחנו 6,301 מקרים בהם התפתח סרטן.

עוד בנושא:
זה אפשרי: כך תחסנו את הגוף מפני סרטן ב-6 צעדים
זה מוכח: המאכלים שבאמת עוזרים להוריד את הכרס
מחקר חדש: השמנה נובעת מהפרעה של המוח

השמנה בטנית. ShutterStock
המשקל משפיע על על רמות ההורמונים ודלקתיות בגוף/ShutterStock

באופן פרטני, הם מצאו כי כל עשור שבו הנשים שנבדקו סבלו מעודף משקל, היה מלווה בעלייה של שבעה אחוזים בסיכוייהן לחלות באחד מעשרת סוגי הסרטן שנבדקו, במיוחד סרטן הרחם אשר מקורו ברירית הרחם (endometrial cancer) וסרטן הכליה.

כשלקחו בחשבון את מידת עודף המשקל, עבור כל עשור בו משקל הנשים היה עשר יחידות מעל המשקל הרגיל (35BMI ), עלה הסיכוי לחלות בסרטן רירית הרחם ב- 37 אחוזים. (לפי מדד מסת הגוף, בין 25 ל-30 מצביע על עודף משקל ומעל ל- 30 נחשב למשקל יתר חולני, לפי המרכזים למניעת מחלות בארה"ב).

המחקר הזה הוא חלק מגוף מחקר הולך וגדל המבוסס על התיאוריה שלמשקל השפעה על התפתחות הסרטן באמצעות השפעתו על רמות ההורמונים בגוף, דלקות ונזקים אחרים שהוא עשוי לגרום לחומר הגנטי בתאים.

עוד באותו נושא

השמנת יתר עלולה לקצר את החיים ב-8 שנים

לכתבה המלאה

השפעה מצטברת על הגוף

המחקר אינו מבסס קשר סיבתי ישיר בין השמנת יתר ותחלואה בסרטן, אך חשיבותו בהיקפו ובכך שנערך לאורך זמן, ולא בנקודות זמן מסוימות. מנגד, ישנה בעייתיות במחקר מאחר והנשים עצמן דיווחו על משקלן והמצב הבריאותי בגילאים השונים, ועשויות היו שלא לדווח על גורמים אחרים שעשויים היו להעלות את הסיכון לחלות בסרטן.

"המחקר מתווסף לגוף מחקרים לגבי השמנת יתר ועודף משקל והסיכון ללקות בסוגי סרטן, כמו גם הסיכון לחלות במחלות לב ובסוכרת, אך זהו המחקר הראשון שבוחן את היחס בין משך הזמן בו סובלים מעודף משקל לסיכון לחלות בסרטן בקרב קבוצה כה גדולה של נשים", אמרה מלינדה ארנולד, מדענית מארגון הבריאות העולמי לסי.אן.אן.

"המחקר התחשב בתוצאות ממחקרים קודמים שתומכים באופן כללי בקשר שקיים בין השמנת יתר לסרטן, והתוצאות מתאימות למה שידוע לנו לגבי הקשר הזה", אמרה ארנולד, והוסיפה שבכל זאת המחקר "מוסיף עדות מדעית עדכנית לכך שישנה השפעה מצטברת של השמנת יתר על הסיכוי לחלות בסרטן".

  • עוד באותו נושא:
  • השמנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully