וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערבוב בין תרופות טבעיות לתרופות מרשם עלול להיות מסוכן

4.2.2018 / 7:07

רוב התרופות הטבעיות אינן מצריכות מרשם רופא, וחבל שכך. סקירה רחבת היקף של מחקרים שונים בדקה את ההשפעה שיש לנטילת תרופות טבעיות וקונבנציונליות יחדיו והממצאים מפתיעים

תרופות הומאופתיות. ShutterStock
טבעי אבל יכול להיות מסוכן/ShutterStock

תרופות טבעיות שמבוססות על צמחים נמצאות בשימוש על ידי לא מעט אנשים, אבל האם יש סיכוי שיש להן תופעות לוואי משמעותיות? סקירה מקיפה מאוד שפורסמה בכתב העת המדעי הנחשב BMJ מצאה ששילוב שלהן עם תרופות קונבנציונליות עלול להיות מסוכן.

בסקירה המקיפה צוות החוקרים מאוניברסיטת דרום אפריקה חשף עשרות מקרים שבהם נראה כי תרופות אלטרנטיביות כמו גינקו בילובה וג'ינסנג שינו את השפעת תרופות המרשם, דיללו אותן, הפכו אותן לחזקות יותר או גרמו לתופעות לוואי מסוכנות. במאמר מופיעות דוגמאות של חולים שסבלו מבעיות חמורות לאחר שנטלו תרופות צמחיות לצד תרופות שונות, ביניהן תרופות נוגדות דיכאון, תרופות לטיפול ב-HIV, אפילפסיה ומחלות לב.

"הממצאים ממחישים ומדגישים כי למרכיבים טבעיים יש השפעות ביולוגיות פוטנציאליות והם עלולים לגרום נזק לחולים רבים המשתמשים בטיפולים צמחיים", אמרו החוקרים. זו הסיבה שחשוב שצרכנים יוזהרו מפני הסכנה ויחשבו פעמיים לפני שהם משלבים על דעת עצמם בין תרופות צמחיות וקונבנציונאליות.

עוד בנושא:
הסכנה שבנטילת כמה תרופות ביחד
האם לתרופות באמת יש תאריך תפוגה?

היפריקום. ShutterStock
תרופות טבעיות שלא מצריכות מרשם. היפריקום/ShutterStock

החוקרים סרקו את הספרות הרפואית כדי לזהות מקרים קודמים של חולים שסבלו מתופעות לוואי שליליות. הניתוח המחקרי שלהם כלל 49 דיווחים ושני מחקרים תצפיתיים קודמים, שפירטו 15 מקרים של תגובות שליליות של תרופות. לאחר מכן הם ניתחו את המקרים, כדי להבין אם הבעיות נגרמו על ידי אינטראקציה בין התרופות על בסיס תכונות פרמקולוגיות של החומרים הפעילים. הם הגיעו למסקנה כי תרופות צמחיות שיחקו תפקיד בכמעט 60 אחוזים מהמקרים.

עוד באותו נושא

שילוב מסוכן: איזה תוספי תזונה אסור ליטול עם תרופות?

לכתבה המלאה

חשוב לעדכן את הרופא

במקרה אחד שתואר בסקירה אדם בן 55 מת כתוצאה מהתקף בעת ששחה. ממצאי הנתיחה לאחר המוות הראו כי תוספי גינקו בילובה שנטל כדי להגביר את התפקוד הקוגניטיבי שלו, עלולים היו לעכב את ההשפעות של התרופות נגד התקפים שנטל. כמה מקרים אחרים תיעדו חולים עם בעיות לב שנטלו סטטינים, וסבלו מסיבוכים שהיו הקשורים ככל הנראה לתה ירוק מרגיע שהכיל מרווה, זרעי פשתן והיפריקום. רוב החולים אובחנו עם מחלות לב וכלי דם, סרטן, השתלות כליה.

מחקרים שנעשו לאחרונה הראו כי יתכן שחלק מהמרכיבים הפעילים בתרופות צמחיות משפיעים על המטבוליזם של התרופות ומאיצים את קצב ההתפרקות שלהן בכבד ובכך מפחיתות את יעילותן. מחקרים קודמים הראו כי היפריקום שנמכר כתרופה מרגיעה נגד דיכאונות יכול ליצור אינטראקציה עם מספר גדול של תרופות. תרופה זו עלול להגדיל את תופעות הלוואי של תרופות נוגדות דיכאון ויש ראיות כי היא מפחיתה את האפקטיביות של תרופות כמו סטטינים, אנטי היסטמינים, אמצעי מניעה ותרופות HIV. "אם אדם לוקח תרופות צמחיות הוא צריך לדבר על כך עם הרופא שלו. התוצאות של אינטראקציה פוטנציאלית בין התרופות יכולות להיות מזיקות מאוד לבריאותו של המטופל", הבהירו החוקרים.

"נושא חשוב שלא זוכה למספיק התייחסות"

ד"ר מיכאל ויינפאס, רופא מומחה לרפואת משפחה, רופא סוכרת והרבליסט קליני, אמר בתגובה לתוצאות המחקר כי "נושא האינטראקציות בין תוספי תזונה וצמחי מרפא לבין תרופות הוא נושא חשוב מאוד שלא זוכה למספיק התייחסות". לדבריו, "הבעייתיות מתחילה בכך שמי שמייעץ על טיפול בצמחי מרפא ותוספי תזונה הם לרוב נטורופתים ומטפלים סיניים שמבקשים באחריות להיוועץ ברופא כשיש תרופות כרוניות ברקע. אלא שלימודי הרפואה לא כוללים לימוד של צמחי מרפא ותוספי תזונה וכך מוצא עצמו המטופל ללא הדרכה נכונה האם הצירוף אפשרי או מסוכן".

ד"ר ויינפאס מוסיף כי "מחקרים מורים שלרוב המטופלים אפילו לא מוצאים לנכון לעדכן הרופא המטפל בכך שנוטלים תוספי תזונה . בחלק מהפעמים השילוב יכול להיות מוצלח כמו שילוב של Q10 לכאבי שרירים וטיפול בסטטינים, ולפעמים השילוב יכול להיות מסוכן מאוד כמו שילוב של צמחי מרפא מדללי דם כגון ג'ינקובילובה , גיקנסינג עם מדללי דם כמו קומדין ותרופות נוגדות קרישה מהדור החדש"

  • עוד באותו נושא:
  • תרופות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully