וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים ישראלים גילו מרכיב באבוקדו שיכול להפחית חרדה

עודכן לאחרונה: 21.5.2021 / 8:19

חשים חרדה בזמן האחרון? קודם חשוב שתדעו שאתם לא לבד. מחקר חדש של מכון וייצמן מצא כי תוסף מזון שמצוי באבוקדו ופיסטוקים יכול לסייע ולהרגיע חרדה. אבל איך זה בדיוק עובד?

אבוקדו. ShutterStock
טעים ומרגיע. אבוקדו/ShutterStock

אין זמן יותר טוב, או רע, מהזמן הנוכחי, כדי לדבר על חרדה. מחקר חדש של מכון וייצמן למדע שפורסם בכתב-העת המדעי Cell Reports Medicine מצא כי תוסף מזון טבעי המצוי בין היתר באבוקדו ופיסטוקים, עשוי לסייע בהפחתת חרדה.

חשוב לזכור שחרדה היא לא בהכרח דבר רע. מבחינה אבולוציונית, החרדה חיונית להישרדותנו, מכיוון שהיא מובילה לתגובה הולמת לסכנות שונות. בדיוק מסיבה זו קשה כל כך לפתח תרופות נוגדות חרדה: המעגלים העצביים האחראים על חרדה קשורים קשר הדוק למעגלים המקודדים זיכרון, מודעות לעצמנו ולסביבה, ותפקודים חיוניים נוספים הנדרשים להתמודדות עם איומים. זו הסיבה שחוקרים בכל העולם מנסים לפתח תרופות שיפחיתו חרדה באופן בררני מבלי לגרום לתופעות לוואי בלתי רצויות.

במחקר הנוכחי, סרק ד"ר ניקולאס פאניוטיס, יחד עם עמיתיו, מאגר בין-לאומי, במטרה לאתר תרופות קיימות או חומרים אחרים המחקים חתימה גנטית שנמצאה אצל עכברים "רוגעים ושלווים" יותר במחקר עבר שערכו. הוא זיהה חמש מולקולות אפשריות ובחן את השפעתן על התנהגות עכברים. המולקולה שהתגלתה כבעלת השפעה מרגיעה על התנהגות העכברים הייתה בטא-סיטוסטרול, הנמכרת בחנויות טבע כתוסף מזון המיועד בעיקר להורדת כולסטרול.

בסדרת ניסויים, עכברים שקיבלו בטא-סיטוסטרול הפגינו הרבה פחות חרדה מאשר עכברים בקבוצת הביקורת. כך למשל, במבחן "השטח הפתוח" הבודק רמות חרדה במכרסמים, הם הסתובבו ללא חשש באזורים מוארים היטב באור בוהק, בעוד עכברים רגילים לא העזו להסתובב באזורים אלה במרכז השטח הפתוח והעדיפו להישאר באזורים מוחשכים בצדדים. יתר על כן, העכברים שקיבלו את הבטא-סיטוסטרול לא הפגינו תופעות לוואי המצופות מתרופות נגד חרדה, כגון הפרעות בתנועתיות או הימנעות מגירויים חדשים.

אילוסטרציה. ShutterStock
יכול להפחית את תופעות הלוואי של כדורים נגד חרדה. פרוזק/ShutterStock

בהמשך בדקו המדענים את השפעתו של הבטא-סיטוסטרול על העכברים בשילוב עם פלואוקסטין, תרופה מקבוצת ה-SSRI, הנמכרת בין היתר תחת שם המותג "פרוזק". התוצאה הייתה סינרגיה בין השניים: כאשר הבטא-סיטוסטרול והפלואוקסטין ניתנו יחדיו, שניהם הורידו את החרדה בעכברים במינון נמוך יותר מאשר זה הנדרש כשכל אחד מהם ניתן לחוד. "אחת הבעיות הגדולות של תרופות נגד חרדה היא תופעות הלוואי שלהן. אם בטא-סיטוסטרול יכול לעזור להוריד את המינון של תרופות אלה, אולי הוא יפחית גם את תופעות הלוואי", אומר ד"ר פאניוטיס.

"מומלץ להתייעץ עם רופא"

בטא-סיטוסטרול מופיע באופן טבעי בצמחי מאכל רבים, והוא נחשב לחומר בטוח, שכן הוא משווק כבר שנים כתוסף תזונה. החומר נמצא בריכוז גבוה במיוחד באבוקדו, אך גם בפיסטוק, שקדים ואגוזים אחרים, בשמן קנולה, בדגנים שונים ובצמחים נוספים. עם זאת, אכילת אבוקדו כשלעצמה לא תספיק ככל הנראה להרגיע נפש חרדה. "כדי להגיע למינון נוגד חרדה, יש לאכול אבוקדו יום ולילה. במקרה כזה, סביר יותר שנפתח בעיות עיכול לפני שנפחית את רמת החרדה", אומר ד"ר פאניוטיס.

המדענים עוד לא פיענחו את המנגנון נוגד החרדה של הבטא-סיטוסטרול, אך הם כן גילו בעכברים שקיבלו את התוסף שינויים בביטוי של כמה גנים המופעלים בדרך כלל במצבי לחץ. כמו כן, הם גילו בעכברים אלה שינויים ברמות של מטבוליטים ומוליכים עצביים באזורי מוח המעורבים בוויסות חרדה.

מכיוון שהמחקר התמקד במסלולים עצביים המעורבים בוויסות חרדה הן בעכברים והן בבני אדם, סביר להניח כי הממצאים תקפים גם לבני אדם. "כדי לקבוע זאת יש צורך כמובן בניסויים קליניים", הבהירו החוקרים. "ובכל מקרה, אנחנו ממליצים להתייעץ עם רופא לפני ששוקלים לקחת בטא-סיטוסטרול להפחתת חרדה".

במחקר השתתפו פיליפ פרוינד וד"ר לטיציה מרבלדי מהמחלקה למדעים ביומולקולריים; ד"ר טלי שליט מהמרכז הישראלי הלאומי לרפואה מותאמת אישית על-שם ננסי וסטיבן גרנד; ד"ר אלכסנדר ברנדיס וטבי מלמן מהמחלקה לתשתיות מחקר מדעי החיים; וד"ר מיכאל צורי מהמחלקה למשאבים וטרינריים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully