פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      פיצחנו: הסיבות הבריאות שיגרמו לכם לאכול יותר פיסטוקים

      הם ירקרקים, מתפצחים בקלות, טעימים מאוד וגם עתירי קלוריות. ולמרות זאת לפיסטוקים יש המון מה להציע לבריאות שלכם, ואנחנו לא רק מדברים על שומנים בריאים

      פיסטוקים (ShutterStock)
      טעימים ובריאים. פיסטוקים (צילום: shtterstock)

      כבר לא נעים לנו לכתוב על אגוזים מרוב שכתבנו עליהם בשנה האחרונה, אבל כשמגיע-מגיע. ובטח לאגוז המושלם - הפיסטוק. אספנו עבורכם כמה מהיתרונות הבריאותיים החיוביים של צריכת האגוזים האלה שהם טעימים מספיק כדי לשים אותם כמעט בכל מנה - מלוחה או מתוקה - ועל הדרך הם ממש בריאים לנו.

      עשירים במינרלים וויטמינים

      הפיסטוק מכיל שומנים בריאים, אומגה 3, חלבונים, ויטמינים, מינרלים, סידן, אבץ וברזל.

      חופן פיסטוקים (28 גרם) מכיל 159 קלוריות, 8 גרם פחמימות ו-13 גרם שומנים לא רווים. חופן שכזה גם מכיל קרוב לשליש מהצריכה היומית הנדרשת של ויטמין B6. ויטמין B חיוני ליצירת המוגלובין וויסות הסוכר בדם. שאר החומרים התזונתיים כוללים 15 אחוזים מהצריכה היומית של המינרל מנגן, 21 אחוזים מהתיאמין (B1), וגם - 41 אחוזים מהנחושת ו-11 אחוזים מהזרחן.

      עלייה על משקל (ShutterStock)
      תורמים לתחושת שובע. איש עולה על משקל (צילום: shutterstock)

      עוזרים לשמירה על המשקל

      אגוזים ככלל עשירים בשומנים בריאים בלתי רוויים, ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, אך הם גם עשירים בקלוריות, כך שלעתים קרובות הם דווקא לא נחשבים למזון טוב לדיאטה. עם זאת, לטענת חוקרים הסיבה שאגוזים כמו פיסטוק תורמים לירידה במשקל היא העובדה שאכילתם דורשת מאמץ מסוים, ומשאירה פחות אנרגיה לאכילת דברים אחרים.

      בנוסף, תכולת הסיבים הגבוהה של האגוזים עשויה לעכב את התרוקנות הקיבה וכך היא גורמת לאדם לחוש שובע ומלאות לאורך זמן רב יותר.

      מגביר את האון הגברי

      בשנת 2017 חוקרים מטורקיה עקבו אחר 17 גברים שסובלים מאימפוטנציה במשך שנה אחת לפחות. הם התבקשו להוסיף לתזונה היומית שלהם 100 גרם פיסטוק ושלושה שבועות לאחר מכן - כולם דיווחו על שיפור משמעותי בחיי המין שלהם. הגברים חוו זקפות חזקות יותר, הגיעו לשביעות רצון מינית, חשו יצר מיני מוגבר והגיעו בקלות יותר לאורגזמה. נוסף על כך, לכולם נמצאו רמות גבוהות יותר של כולסטרול HDL (כולסטרול חיובי) ורמות נמוכות יותר של LDL (כולסטרול שלילי).

      מלבד חיזוק האון הגברי, הפיסטוק מכיל סלניום שמועיל לתהליך יצירת תאי הזרע (ספרמטוגנזה) ואבץ המסייע לגוף לשמור על רמות טסטוסטרון בריאות בדם.

      יעילים להורדת כולסטרול

      פיסטוקים טובים לבריאות הכללית של הלב מכיוון שהם מורידים כולסטרול ולחץ דם ובכך מפחיתים את הסיכון למחלות לב. מחקר של אוניברסיטת פנסילבניה משנת 2010 מצא כי אכילת פיסטוקים הובילה להורדה בכולסטרול הרע ובליפידים - מולקולות השומן בגוף.

      פיסטוקים (נמרוד סונדרס)
      מצטיינים בתחומם. פיסטוקים (צילום: נמרוד סונדרס)

      מלאים בחלבון

      אגוזים כמו שקדים, אגוזי פקאן ואגוזי מלך בדרך כלל עתירי קלוריות, אך בין האגוזים הללו, פיסטוקים מכילים את כמות הקלוריות הנמוכה ביותר. החלבון מהווה 20 אחוזים מהמשקל, והפיסטוקים שניים רק לשקדים שיש בהם הכי הרבה חלבון בכל משפחת האגוזים. לפיסטוקים גם יש כמות נאה של חומצות אמינו נחוצות.

      מלאים בנוגדי חמצון

      קבוצת נוגדי החמצון הנמצאת בשפע בפיסטוקים הם פוליפנולים וטוקופרולים (ויטמין E) שיש להם יכולת להגן מפני מחלות לב וסרטן. נוגדי חמצון מונעים התפשטות של רדיקלים חופשיים ומדכאים את העקה החמצוניות מה שעושי למנוע מספר מחלות כרוניות . בקטגוריית האגוזים והזרעים, מלבד אגוזי מלך ואגוזי פקאן, יש לפיסטוקים את הכמות הגבוהה ביותר של נוגדי חמצון.