וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

8 שיטות פשוטות שיעזרו לכם לשפר את הזיכרון

ד"ר סילביה מנדל

עודכן לאחרונה: 20.12.2021 / 8:26

ירידה בזיכרון היא תופעה מוכרת (ולא, לא רק בגיל מבוגר) אבל היא לא גזירת גורל. חוקרת המוח ד"ר סילביה מנדל מסבירה למה זה קורה - ואיך אפשר לזכור טוב יותר

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

עם השנים עובר המוח שלנו שינויים מבניים ומטבוליים המביאים להזדקנות שלו. לכן, ירידה קלה ביכולת הקוגניטיבית, שמתאפיינת גם בהיחלשות הזיכרון, נפוצה בעיקר בקרב מבוגרים. לעיתים מתווספים לכך מצבים רפואיים הקשורים לגיל מבוגר לדוגמת סוכרת ויתר לחץ דם, השכיחות בגיל המבוגר ותורמות גם הן לפגיעה ביכולות הקוגניטיביות.

לצד התדרדרות קוגניטיבית בקרב מבוגרים בשל גילם, גם צעירים חווים ירידה בזיכרון לעיתים קרובות, כתוצאה מלחץ, אורח חיים אינטנסיבי ועומס רגשי. לרוב, בעיית הזיכרון בגיל צעיר יכולה להיות ביטוי לשימוש אינטנסיבי בטלפון הנייד, ש"מסייע" לנו להפחית בכמות המידע שאנחנו נדרשים לזכור.

בין אם אתם חווים ירידה בזיכרון בגלל גילכם או מסיבות אחרות - הנה כמה שיטות שיעילות בכל גיל ויעזרו לכם לזכור ופחות לשכוח:

מעשירים את התזונה בפוליפנולים: הוסיפו לתפריט היומי שלכם פירות (מומלץ מאוד לאכול ענבים ואוכמניות), ירקות, תה ירוק, קקאו ויין אדום. מזונות אלה נמצאו עשירים ברכיבי תזונה ייחודיים הנקראים פוליפנולים. בשל היותם של פוליפנולים נוגדי חמצון ומעכבי דלקת, נמצא שתזונה שעשירה בהם עשויה לשפר את הקוגניציה, הזיכרון, הלמידה ואת תפקודם של כלי הדם באנשים מבוגרים.

תה. Giphy
גם תה ירוק יעשה את העבודה. כוס תה/Giphy

אורח חיים בריא: חשוב לשמור על אורח חיים בריא, שכולל פעילות גופנית - שמגבירה את זרימת הדם למוח ומסייעת בשמירה על הזיכרון ובשמירה על משקל תקין; הקפדה על שינה טובה - שהיא הבסיס לתפקוד קוגניטיבי תקין ולזיכרון שלנו; והפחתת השימוש באלכוהול ועישון, שלהם השפעה משמעותית על הירידה בזיכרון.

פעילות חברתית: מלבד הפגת הבדידות, לקשרים חברתיים יש תפקיד קוגניטיבי חשוב. שמיעה, חשיבה, דיבור והעלאת זיכרונות מפעם, הם רק חלק מהכישורים הקוגניטיביים שאנחנו מתרגלים ומשפרים בזמן מפגשים חברתיים. יחד איתם מתחזקים קשרים חשמליים בין תאי המוח ונוצרים קשרים עצביים נוספים המסייעים גם בשיפור הזיכרון.

תשבצים, תשחצים, סודוקו או פאזלים: כל פעילות המצריכה חשיבה וריכוז עשויה לסייע באימון המוח. גם אם אתם לא חובבי פאזלים, קיימים שפע של משחקי חידות והרכבה, שמלבד הרווח שבתרגול הקוגניטיבי, יכולים לספק שעות רבות של הנאה.

דגים לזיכרון: המוח הוא איבר הדורש אנרגיה רבה, הוא משתמש בכ-20 אחוזים מכלל האנרגיה שהגוף זקוק לה למרות שהמסה שלו עומדת על כשני אחוזים ממשקל הגוף. לכן הוא זקוק לשפע של "דלק" כדי לשמור על רמת ריכוז גבוהה לאורך כל היום. בין המאכלים שרצוי לאכול: דגים שמכילים חומצת שומן אומגה 3. חומצה זו חשובה לפעילות תקינה של מערכת העצבים וכמשפרת את הזיכרון וביצועי למידה.

קציצות דגים ברוטב אדום. נמרוד סונדרס
פנקו את עצמכם בתבשיל דגים, בשביל המוח. קציצות דגים/נמרוד סונדרס

למדו דברים חדשים: זה הזמן להתחיל ללמוד שפה חדשה, ריקוד חדש או כל דבר שמעניין אתכם. כל נושא שיש לכם עניין בו יכול למלא את הזמן הפנוי ועל הדרך לסייע ליצירת קשרים נוספים בין תאי המוח ואיתם שיפור הזיכרון.

סדר באלבום התמונות: פתחו את אלבום התמונות שלכם ונסו להתעמק בהן ולהיזכר במקומות, בתחושות ובסיפורים המעניינים שמאחורי כל תמונה. העלאת הסיפורים תסייע בחיזוק הזיכרונות ובפעילות המוחית.

טיפול רגשי: אם אתם בתקופה של עומס רגשי, סובלים מלחץ, עומס יתר ואולי אפילו דיכאון, מומלץ לפנות לטיפול רגשי. פנו לרופא המשפחה או לגורם היכול לסייע לכם. לגורם המטפל ישנן שיטות רבות ומגוונות להתמודדות עם לחץ, כמו מיינדפולנס, טיפול התנהגותי קוגניטיבי, ביופידבק, יוגה, מדיטציה ועוד.

אורח חיים בריא תורם לחיזוק ושמירה על הזיכרון החל מגיל צעיר ועד מבוגר. לצד החשיבות להצלחה בעבודה ובלימודים בקרב הדור הצעיר, בקרב הדור המבוגר שימור וטיפוח הזיכרון עוזרים להגדיל את הרזרבה המוחית לשנים הבאות. בשלב כלשהו כולנו מתבגרים וחווים ירידה בזיכרון שהיא תלוית גיל, הרזרבות הללו יכולות לתת לכם נקודת פתיחה טובה יותר בבוא העת.

ד"ר סילביה מנדל הציגה את הכלים לשמירה על המוח בכנס המקצועי של אלטמן בריאות בנושא קוגניציה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully