פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      5 שאלות שתמיד רציתם לשאול פסיכולוג

      כנראה שגם לכם עוברת בראש מדי פעם המחשבה שאולי כדאי שתתחילו טיפול. אבל אצל הרבה מאוד אנשים המחשבה הזו לא מבשילה למעשים, בעיקר כי הם לא באמת מבינים איך זה עובד. כדי לעזור עם זה, הפסיכותרפיסט אור יניר עונה על השאלות שכולם שואלים אותו

      טיפול פסיכולוגי (ShutterStock)
      איפה זה פוגש אותך? טיפול פסיכולוגי (אילוסטרציה: shutterstock)

      טיפול זה נושא רגיש. עבור חלק מהאנשים זה דבר שאי אפשר בלעדיו, עבור אחרים זה מיותר. חלק מרגישים לגמרי בסדר אבל לא לגמרי בטוחים, וחלק אחר מחפש מישהו לדבר איתו אבל אולי קצת חושש ולא לגמרי יודע איך בדיוק עובד טיפול. ויש שאלות שחוזרות על עצמן ועוברות בראש של חלק גדול מהאנשים. הנה כמה שאלות שאני נשאל באופן חוזר, והתשובות האישיות שלי.

      עוד במדעי ההתנהגות:
      6 סימנים שהעיסוק שלכם באוכל בריא הפך לאובססיה מסוכנת
      הנסיך הקטן: מה גורם לאנשים ללכת לאיבוד בזוגיות?
      אתם לא מפחדים להיכשל, אתם מפחדים להצליח. וזו הסיבה לכך

      האם כולם צריכים ללכת לטיפול?

      לא. אפילו ממש לא. אבל די בטוח שכולם יכולים להפיק מזה תועלת. אם לא מסתכלים על טיפול כעל תהליך של תיקון אלא על תהליך של שינוי ושיפור איכות החיים, אז עבור כל מי שיש לו סקרנות לגבי עצמו ומוטיבציה לשינוי, וכל מי שמעוניין להבין את עצמו טוב יותר ולבדוק מה שם לו מקלות בגלגלים בנקודות עיוורות - טיפול יכול להיות שימושי בצורה יוצאת דופן.

      אחת הסיבות לכך היא שאנחנו משתנים ביחס לאחרים, כתוצאה מאינטראקציה, ומאוד קשה לעשות שינוי בבידוד מאחרים ובלי לקבל פידבק. במובן הזה ניתן לחשוב על טיפול כמראה שניצבת מולנו ומראה לנו שוב ושוב את ההשתקפות שלנו, את דפוסי המחשבה וההתנהגות שלנו, ואת המקומות שבהם לפעמים אנחנו יורים לעצמנו ברגל בלי לשים לב אפילו, ומגיעים שוב ושוב לאותו המקום. התהליך הזה הופך להרבה הרבה יותר קשה אם אין מישהו שמחזיק את המראה הזו, ובעדינות עוזר לנו לראות את ההשתקפות של עצמנו.

      מה כדאי לחפש במטפל/ת?

      אחד הדברים החשובים הוא האם אתם מרגישים מובנים, ומרגישים נוח מספיק. אלה שתי השאלות החשובות ביותר כנראה שכדאי לכם לשאול את עצמכם. המטפל/ת אמנם לא שם רק כדי להנהן ולהגיד לכם שהם מבינים את הקושי ולהציע לכם מקום מנחם, אבל אם לא תרגישו מובנים ובטוחים מספיק, ולא תרגישו נוח לפתוח ולשתף את העולם שלכם, הטיפול לא יהיה מועיל.

      בנוסף, חשוב למצוא מטפל/ת מוסמכים ומוכשרים. אל תתביישו לשאול מה ההכשרה וההסמכה של מי שאתם פונים אליהם, היכן ומה למדו וכדומה. אם אתם משקיעים את מיטב המשאבים שלכם ועושים את הצעד הזה - אתם רוצים שזה לא יהיה מישהו שהחליט על דעת עצמו שהוא יכול לעזור לכם.

      מה אם אני לא יכול להרשות לעצמי טיפול?

      טיפול פרטי זה דבר יקר, אין ספק. יש לכך סיבות שונות, אבל לא זה המקום להיכנס אליהן. אם אתם מעוניינים בטיפול אבל לא יכולים להרשות לעצמכם הוצאה כספית כזו, יש לזה פתרונות שונים. טיפול פרטי מסובסד דרך קופת חולים הוא אופציה אחת, אבל גם טיפול בשירות הציבורי יכול להיות אופציה חלופית. בנוסף במקומות שונים ישנן קליניקות שמעניקות טיפול מוזל על ידי מתמחים (תחת הדרכה כמובן). אם אתם סטודנטים סביר להניח שבמוסד הלימודים שלכם ישנה אפשרות כזו גם. ישנם גם מטפלים ששומרים מספר מקומות מוגבל לטיפול בעלות מופחתת, ואתם תמיד יכולים לשאול לגבי זה.

      למה לא פשוט לדבר עם בן/בת זוג או חבר/ה טובים?

      בגדול, כי אתם כנראה רוצים להישאר חברים. מדובר במערכת יחסים שבה יש קשר ומעורבות רגשית עמוקה, וכשהם אומרים לכם שהם שמים לב לשינוי בהתנהגות שלכם או שאתם צריכים לעשות שינוי (וגם אם אתם אומרים להם), יש שם אג'נדה מסוימת. חלק מאותה אג'נדה הוא שלכם יהיה טוב יותר, אבל חלק אחר הוא שבצורה כזו או אחרת, אתם מקשים עליהם, וכאן יש מסר מסוי - אני רוצה שתשתנו בשבילי.

      בני זוג שוכבים במיטה עם הטלפונים הניידים שלהם (ShutterStock)
      זה לא יעשה טוב לקשר שלכם. זוג במיטה (צילום: shutterstock)

      העניין הוא שרוב האנשים לא רוצים להשתנות בשביל אחרים, ושינוי כזה לרוב לא מחזיק מעמד לאורך זמן, משום שהוא לא מגיע ממניע פנימי. כדי ששינוי יהיה משמעותי ויציב, אתם צריכים לרצות בו. כשאתם הולכים לטיפול את יודעים שהאג'נדה של המטפל או המטפלת שלכם היא לא "מה שאתם עושים מפריע לי ואני רוצה שתשתנו בשבילי, המטפל שלכם". במקום זה אתם פוגשים מראה שאומרת לכם "אני רוצה שתראו משהו בנוגע לעצמכם, וזה תלוי בכם אם תשנו את זה או לא. אני לא חלק מהמשחק הזה".

      יש משהו שאנשים יכולים לעשות כדי לשפר את איכות החיים שלהם בלי טיפול?

      בהחלט. הדבר הכי טוב שכנראה אפשר לעשות הוא לצאת לעולם האמיתי, ולהיות בקשר עם אנשים שאיכפת לכם מהם. הכוונה היא לעולם שמחוץ למסך, לעולם הלא וירטואלי. לא זה המקום לפרוס את ההשפעות השליליות של השימוש הנרחב במדיה חברתית היום (ויש לה בהחלט גם השפעות חיוביות), אבל ההשפעה של תרבות הלייקים על החיים יכולה להיות הרסנית.

      המוני אנשים מרגישים היום בודדים, חרדים, מדוכאים, גם כשיש להם משפחה, בן/בת זוג וחברים טובים. השאלה החשובה היא איך מתקשרים עם כל האנשים האלה - האם הטלפונים של כולם כל הזמן בחוץ ולא מפסיקים לצפצף עם התראות חדשות? האם מערכות היחסים שלכם עוברות דרך מסך? לפעמים כשמסתכלים מסביב, נדמה שלאנשים אין זמן היום ל"זמן פנים מול פנים" נטול הפרעות. צאו עם חברים לשתות קפה, צאו עם בני/בנו הזוג לאכול, במקום רק לעשות להם לייק על משהו ששיתפו בפייסבוק או תמונה לא פחות ממהממת באינסטוש, דברו איתם. צאו לעולם והיו חלק ממנו, צברו חוויות עם מי שחשוב לכם בלי מסכים, בלי טלפונים, ובלי שום דבר אחר שיכול להסיח את דעתכם ולגרור אתכם בחזרה אל הוירטואלי.