וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שעשר דקות של ריצה יעשו לבריאות שלכם

עודכן לאחרונה: 15.12.2021 / 7:57

מחקר חדש בדק מה קורה במוח אחרי 10 דקות של ריצה מתונה, וגילה שיפור בתפקוד המוחי וגם במצב הרוח. זוהי הוכחה נוספת שפעילויות גופניות מסויימות יכולות לפעול כמו תרופה שלוקחים כדי לשפר תפקוד ספציפי

העולם נחלק לשני סוגים של אנשים - אלה שפשוט רצים, ואלה שחושבים שהם בחיים לא יצליחו לרוץ. בין אם אתם שייכים לקבוצה הראשונה או לשנייה, כדאי שתקראו את הכתבה הזאת כי יש כאן מידע שכדאי לדעת. אפילו 10 דקות של ריצה מתונה יכולות לשפר את מצב הרוח ואת התפקוד הקוגניטיבי - כך מצאו חוקרים במחקר חדש, ששופך עוד אור על הקשר שבין פעילות גופנית ובריאות הנפש.

במחקר בחנו המדענים את קליפת המוח הקדם-מצחית ( prefrontal cortex או PFC בקיצור), שהיא האזור במוח שאחראי על תפקודים ביצועיים וגם על ויסות מצב הרוח. הם גילו שריצה הגבירה את זרימת הדם לאזור זה.

ריצה נחשבת לאחת הפעילויות הגופניות הנגישות והפשוטות ביותר לביצוע - היא אינה דורשת ציוד מיוחד ולא נדרשת הכנה מיוחדת כדי להתחיל לרוץ. בגדול, כל מה שאתם צריכים לעשות זה לנעול נעלי ספורט ולפתוח את הדלת של הבית שלכם. מספר מחקרים כבר הוכיחו שריצה תורמת להארכת תוחלת החיים ויש לה השפעות חיוביות על הבריאות. אבל נראה שהתנועה המתואמת שנדרשת כדי לרוץ נותנת גם למוח אימון לא רע.

אישה רצה. ShutterStock
10 דקות כאלה ותקבלו בתמורה לא מעט. אישה רצה/ShutterStock

"במהלך ריצה אנחנו נדרשים לתאם בין שיווי משקל, תנועה והאצה, ולכן לא פלא שזה דורש מהמוח שלנו לגייס שליטה ביצועית משמעותית, לכן זה אך הגיוני שנראה גידול בפעילות המוחית באזור של קליפת המוח הקדם מצחית. כפועל יוצא מכך גם תפקודים אחרים שנובעים מאותו אזור במוח יוצאים נשכרים מהגברת פעילות הנוירונים וזרימת הדם לשם", הסביר הידקי סויה, ביוכימאי מאוניברסיטת טסוקובה ביפן, שם נערך המחקר.

אנחנו כבר יודעים ממחקרי עבר שפעילות גופנית משפרת את הבריאות הגופנית והמנטלית בשלל אופנים. אולם ישנם פחות מחקרים (באופן יחסי) שעוסקים באופן ספציפי בהשפעה של ריצה (בהשוואה לסוגים אחרים של ספורט) על איכות החיים המנטלית. ולכן, החוקרים החליטו להתמקד במחקרם בתחום זה, וגם משום שלריצה היתה חשיבות אבולוציונית בהתפתחות המין האנושי ויכולה להיות שונות רבה באופן שבו היא מבוצעת מאדם לאדם (החל מריצה קלה ועד לספרינט או מרתון) - כיצד כל המשתנים הללו עשויים להשפיע על תרומתה לבריאות המנטלית? את זה הם ביקשו לברר.

עוד בוואלה!

המוח הרעב: המאכלים האלה הופכים אותנו לתוקפניים יותר

לכתבה המלאה

מגיבים מהר יותר, מרגישים טוב יותר

במחקר השתתפו 26 אנשים שנבדקו לאחר פרקי מנוחה ולאחר 10 דקות ריצה, בחלק מהפעמים החוקרים השתמשו במבחן סטרופ שבודק הפרעות בזמן תגובה (במבחן מוצגים שמות של צבעים, אך המילים צבועות בצבע שונה. למשל: המילה ירוק עשויה להופיע באותיות אדומות. והנבדקים מתבקשים לומר מה צבען של המילים במהירות).

החוקרים גילו שבמבחנים שנערכו להם לאחר ריצה, הנבדקים הגיבו מהר יותר וגם דיווחו על מצב רוח טוב יותר, מאשר לאחר פרקי המנוחה. ובנוסף, החוקרים השתמשו בטכניקה מיוחדת לאומדן זרימת הדם לקליפת המוח הקדם מצחית (functional near-infrared spectroscopy, או fNIRS) והבחינו בהתגברות שלה לאחר פרקי הריצה.

מוח. Giphy
התפקודים שעליהם אחראית קליפת המוח הקדם-מצחית ייחודיים לבני אדם. מוח/Giphy

רבים מהתפקודים שקשורים באזור קליפת המוח הקדם-מצחית נחשבים לייחודיים בבני אדם ואינם מופיעים אצל בעלי חיים אחרים, ולכן החוקרים חושבים שהתגליות שלהם יכולות לתרום גם להבנת אופן התפתחותו של המין האנושי.

בנוסף, המחקר הזה הוא עוד עדות לכך שלא צריכים לעשות המון פעילות גופנית כדי ליהנות מהשפעות מיטיבות שלה. פרקי זמן קצרים של פעילות גופנית כבר הוכחו כמועילים לבריאות הלב, לבריאות המטבולית וגם לשיפור יכולות הריכוז. אם נחשוב על פעילות גופנית כמו על טיפול תרופתי, הציעו החוקרים, הרי שסוגים שונים של אימונים הם כמו סוגים שונים של תרופות. המחקר הנוכחי מספק מידע נוסף על ההשפעות של ריצה וכיצד ניתן להשתמש בה בצורה טיפולית.

"כשמסתכלים על כל הממצאים שלנו, המחקר שלנו מוכיח שפרץ קצר וממוקד של ריצה במהירות ועצימות מתונה משפר את מצב הרוח ומחזק את התפקודים הביצועיים של המוח שנשלטים על ידי קליפת המוח הקדם-מצחית", סיכמו החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully