וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 דברים שאתם צריכים לעשות כל יום כדי להרגיש טוב יותר

עודכן לאחרונה: 8.12.2021 / 9:36

מהמחקר המעניין על בעלי חיים באבל, ועד לטוויטר של הכוכב האמריקאי שהוקדש רק למטרה אחת - אלו הדברים שלימדו את חוקרת המוח ד"ר וונדי סוזוקי איך להפחית חרדה, לשפר את בריאות המוח ולהתמודד בצורה נכונה יותר עם רגשות חזקים

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

לפני שאתם מתחילים לקרוא את הכתבה הזאת אנחנו רוצים שתחשבו כמה רגעים על השאלה הבאה - האם אתם רואים את עצמכם כאנשים חרדתיים?

ד"ר וונדי סוזוקי היא חוקרת מוח ומרצה על מדעי המוח ופסיכולוגיה באוניברסיטת ניו יורק. ההכשרה שלה לכאורה אמורה לתת לה הבנה מעמיקה ביותר על המוח האנושי, ובייחוד על המוח שלה עצמה, אך במאמר שפרסמה ברשת CNBC היא הודתה שבמשך שנים היא בכלל לא תפסה את עצמה כמי שסובלת מחרדה.

לדבריה, כשהיא התחילה לחקור חרדה במעבדה שלה, היא לפתע הבינה שהיא מתחברת לתחושות רבות שמאפיינות את מי שחי עם ההפרעה הנפוצה. אלו תחושות כמו קשיי ריכוז, דאגה שמשבשת את השינה, לחץ מתמשך, עצבנות ותחושה של להיות 'על הקצה' וכמעט לוותר. "אבל ככל שהעמקתי בחקר החרדה", היא כותבת, "מצאתי עם השנים גם כמה שיטות יעילות שעזרו לי להילחם בה, לבנות עמידות ולחזק את החוסן המנטלי שלי".

ד"ר סוזוקי, כמו רבים אחרים בתחום, מבינה כיום שהמוח שלנו הוא איבר גמיש ובר השפעה, בדיוק כמו שרירי הגוף. וכמו שאנחנו מפתחים שרירים באימונים גופניים, ניתן בהחלט לפתח את המוח כדי להתמודד בצורה טובה יותר עם רגשות שליליים ולא להיסחף אחריהם בכל פעם מחדש. אלו התרגילים שהיא משתמשת בהם בכל יום כדי לעשות בדיוק את זה:

1. תשריינו זמן בשביל לדמיין

לאנשים שסובלים מחרדה יש נטייה לדמיין את התרחיש הגרוע ביותר, ולהיות בטוחים שהוא באמת הולך להתממש. לכן, ד"ר סוזוקי מציעה להתחיל ולסיים כל יום בלחשוב על כל הבעיות שהכי מטרידות אותנו כרגע, ואז לעשות בדיוק את ההיפך - לדמיין את ההתפתחות הכי טובה שיכולה לקרות בהן.

שינה במיטה. Giphy
דמיינו את התרחיש הכי מדהים שיכול לקרות. אילוסטרציה של אישה במיטה/Giphy

"אל תדמיינו רק תרחישים 'סבירים' ו'טובים'", היא מפצירה, "אלא את הדבר הכי מעולה, לא צפוי ומדהים שיכול לקרות". לדבריה, אנשים מפחדים לחשוב על התפתחויות חיוביות כי הם חוששים להתאכזב. "אבל זה בדיוק מה שעוזר לנו לפתח את שרירי הציפייה לחוויות חיוביות ואופטימיות", הוסיפה. כך, היא מאמינה, המוח גם נפתח לרעיונות חיוביים ויצירתיים שיכולים להשפיע על ההחלטות בעתיד ולעזור לנו לחתור להשגת החלומות שלנו.

2. תשתמשו בחרדה כמו במשקולת

אף אחד לא אוהב להרים משקולות בחדר כושר. זה כואב, קשה וגורם לשרירים לרעוד. זה בדיוק מה שהחרדה עושה למוח שלנו - וגם היא, כמו השרירים, יכולה לפתח אותו ולשפר את ההתמודדות שלו עם מצבים מלחיצים בהמשך.

כדי לעשות את זה, סוזוקי ממליצה שבכל פעם שאתם מרגישים את החרדה עולה, תנסו להבין מהו הרגש הכי חזק שמתדלק אותה, ואז תחשבו איך להפוך אותו לדלק חיובי. כתבו לעצמכם על דף מה הכי מפריע לכם כרגע, מה בדיוק אתם מרגישים חוץ מחרדה, מה אתם יכולים לשפר כדי להרגיש טוב יותר ובמה לא תוכלו לשלוט כרגע. רשימה כזאת עוזרת "לחווט" את המוח ולהפוך את הרגשות המופשטים והלא נעימים להנחיות עבודה מועילות.

3. אל תפסיקו ללמוד

כשהמוח מקבל גירויים חדשים, הוא מתפתח ומתחזק. כשהוא מפסיק, זה יכול לגרום לניוון ולהגביר תחושות של דיכאון וחרדה. היום זה קל מתמיד ללמוד דברים חדשים דרך האינטרנט ולמצוא דרכים חדשות ומהנות לגרות את המוח.

מקשיבה באוזניות. Giphy
מצאו דרכים חדשות לאתגר את המוח. אישה מקשיבה באוזניות/Giphy

"אני לדוגמה הצטרפתי לא מזמן לאימון אונליין באינסטגרם של הטניסאית האולימפית ונוס ויליאמס. באימון היא לימדה איך להפוך בקבוקי יין למשקולות ולעשות אימון שלם בעזרתם. אף פעם לא עשיתי דבר כזה וזו הייתה חוויה פנטסטית. הנקודה שלי היא שכיום אפשר בחינם (או בתשלום סמלי), לדחוף את המוח והגוף להתנסויות שלא היינו מגלים לבד. זה לא חייב להיות אימון קשה או מורכב - רק משהו חדש שאף פעם לא עשיתם".

4. קבעו זמן לשיחה יומית קצרה

במחקר מעניין שנערך על סוגים שונים של בעלי חיים, נמצא כי כשיונקים מתאבלים על אובדן - הם נוטים להתנתק מהסביבה ולא ליצור קשרים חברתיים. אם אתם מזדהים עם זה, אתם ממש לא לבד. לא רק צער, אלא גם חרדה, דיכאון וחוסר אונים, גורמים לנו לרצות להתבודד ולהתנתק. כך נוצר מעגל קסמים שרק מעצים את הרגשות השליליים האלו שוב ושוב.

אם תתרגלו להרים את הטלפון ופשוט להתקשר לאנשים שאתם אוהבים לפחות פעם ביום (טוב, לפחות פעם בכמה ימים אם נהיה מציאותיים), זה ישפר במידה ניכרת את התחושה הכללית שלכם. זה יזכיר לכם שיש אנשים שאתם חשובים להם - וזה יועיל לכם הרבה יותר משאתם מדמיינים. אבל כמובן שהדבר הכי טוב שתוכלו לעשות זה פשוט להיפגש כמה שיותר עם בני משפחה, חברים ואנשים אהובים.

5. תשתמשו ברשתות החברתיות קצת אחרת

אנחנו נוטים לחשוב על רשתות חברתיות ככלי שמעצים חרדה, דיכאון ובדידות - ואכן מחקרים מלמדים שהן עושות בדיוק את זה - אבל גם כלי נשק הם כלי הגנה עד שמשתמשים בהם כדי לפגוע.

לין-מנואל מירנדה, השחקן האמריקאי שיצר את המחזמר המצליח "המילטון", מצא דרך מקורית להשתמש בטוויטר כדי לשפר את החוסן המנטלי שלו - הוא מתחיל ומסיים כל יום בציוץ עם מסר חיובי ומעצים לעצמו.
"רובנו, באופן אוטומטי, נוטים להלקות את עצמנו על כל דבר רע שעשינו. במקום זה, כדאי לעצור לפחות פעם ביום ולחשוב מה האנשים הכי תומכים וחיוביים בחיים שלנו היו אומרים לנו - ואז לצייץ את זה לעצמנו", מציעה ד"ר סוזוקי.

המילטון - ביקורת סרט. GettyImages
מצא שימוש בריא בטוויטר. לין מנואל מירנדה מניף פסל גראמי/GettyImages

לדבריה, זה לא חייב להיות ציוץ פומבי שכל העוקבים שלכם יראו. זו יכולה להיות תזכורת קטנה, שאתם כותבים לעצמכם במחברת או במקום פרטי אחר שאף אחד לא יגלה. ואם אפשר, תעשו את זה פעמיים ביום. תוכלו לדוגמה לחשוב על הציוץ כשאתם מצחצחים שיניים.

6. צאו לטבע לפחות פעם ביום

זה לא חדש שטבע משפר את הבריאות הנפשית ואת תפקוד המוח. שורה ארוכה של מחקרים מצאו כי מספיק ללכת קצת בטבע כדי לשפר את החוסן המנטלי והיציבות הרגשית. נכון, זה קל יותר למי שחיים ליד יער, פרדס או חוף הים, אבל אפשר בהחלט לעשות את זה גם כשאתם חיים בעיר - בפארקים או באזורים שקטים שבטוח נמצאים איפשהו מסביבכם.

כשאתם עושים את זה, מומלץ לשים את הטלפון על מצב טיסה, להתנתק, לנשום עמוק ולשים לב לריחות, לצלילים ולאופן שבו הגוף שלכם מרגיש וזז באותם הרגעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully