וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תסמונת המערה": התופעה הנפשית שהתרחבה בחסות הקורונה

עודכן לאחרונה: 30.7.2021 / 0:11

רבים רק מחכים שהעולם יחזור לנורמליות המוכרת שלו, אבל עבור רבים אחרים העולם השתנה באופן שקשה להם להסתגל אליו. המספרים מראים שיותר ויותר אנשים חוששים לצאת מהבית ולהתמודד עם העולם החדש ויש לתופעה הזו שם חדש

בווידאו: פרופ' אש מתייחס למתווה הלימודים/צילום: לע"מ

מגיפת הקורונה אומנם רחוקה מלהסתיים, אך חלקים מסוימים בעולם החלו "להיפתח" שוב לאחר כ-15 חודשים של צעדי התרחקות חברתית. השינוי הזה מתקבל בברכה אצל מרבית האנשים, אך הרעיון להיכנס מחדש לעולם - על כל המורכבות החברתית והסכנות הפוטנציאליות שלו - ממלא אחרים באימה.

כמה דיווחים וסקרים שונים מרחבי העולם הראו שבשנה האחרונה שיעור גבוה באופן מפתיע של אנשים סובלים ממה שמכונה "תסמונת מערה", אבחנה לא רפואית המשמשת לתיאור חשש או פחד לצאת לעולם לאחר למעלה משנה של ריחוק חברתי.

אחד הדוחות האחרונים של איגוד הפסיכולוגים האמריקני שפורסם במרץ 2021 מצא כי 49 אחוזים מהאנשים שנשאלו דיווחו כי הם מרגישים לא בנוח להסתגל לאינטראקציה אישית ברגע שהמגפה תסתיים. הצהרה זו הייתה חזקה במיוחד בקרב אנשים שחורים והיספנים. ואם לא די בכך, 46 אחוזים מהאנשים אמרו שהם לא מרגישים בנוח לחזור לחיות את החיים כמו פעם לפני המגפה.

ילד עושה צורת לב עם הידיים מעבר לחלון לסבתו שבבידוד. ShutterStock
מפחדים לחזור למציאות. אישה בבידוד/ShutterStock

פרופסור סטיבן טיילור, פסיכיאטר מאוניברסיטת קולומביה הבריטית בקנדה, כתב מאמר במאי 2020 שחזה את עליית החרדה בעקבות COVID-19. הוא העריך כי המגיפה תראה עלייה של היקיקומורי, תופעה ידועה ביפן, דמוית אגורפוביה (הנגזרת מהמילים היפניות היקי "לסגת" וקומורי "להיות בפנים"), בה אנשים בקושי עוזבים את ביתם ומתרגלים בידוד חברתי קיצוני.

פרופסור טיילור גם הסביר כיצד התפרצות ה-SARS בשנים 2002-2004 גרם לעלייה מאסיבית בקרב אנשים הסובלים מסימפטומים של תסמונת פוסט טראומטית (PTSD), כאשר מחקר מעקב שנמשך ארבע שנים בקרב 70 ניצולי SARS מצא כי 44 אחוזים מהם פיתחו פוסט טראומה לאחר המחלה.

באופן מפתיע, הפחד לא נולד בהכרח מחששות בריאותיים, אלא נראה שהמגפה העמיקה גם הפרעות הקשורות לחרדה שקיימות ועלולות להוביל להתנהגות כמו אגורפוביה.

מספר מחקרים שנערכו לאחרונה - למעלה משנה אחרי תחילת הקורונה - הראו עד כמה בריאותם הנפשית של אזרחים מדינות שונות בעולם נפגעה במהלך השנה הראשונה של מגיפת הקורונה. במחקר אחד נמצא כי יותר מ -27 אחוזים מהמשתתפים דיווחו על רמה של מצוקה נפשית שנחשבת למשמעותית מבחינה קלינית בסוף אפריל 2020, בהשוואה לפחות מ-19 אחוזים מהאנשים שהעידו על כך לפני שהמגפה החלה. בתקופה זו ניתן לראות גם עלייה בחוסר הביטחון התעסוקתי, שהגדילה את הפערים החברתיים-כלכליים, והפחיתה את הגישה לבריאות - כל אלה גורמים שגבו את מחירם בבריאותם הנפשית של אזרחים רבים.

חשוב לזכור שאם אם סובלים מחרדה, בין אם חברתית ובין אם לא, מומלץ לפנות לעזרה כדי לשפר את איכות חייכם ולחזור לשגרה. היו סבלנים עם עצמכם ופחות ביקורתיים, ובעיקר - תרשו לעצמכם להתאבל על השנה האחרונה ולקבל שהנורמלי החדש הוא שונה ממה שהתרגלנו. כולנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully