וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלה האנשים שנפגעו הכי קשה בקורונה

עודכן לאחרונה: 16.3.2021 / 11:41

השנה האחרונה הייתה קשה לכולם, אבל יש כאלה שבריאותם הנפשית נפגעה משמעותית יותר משל אחרים. מי נמצא בראש הרשימה ומה אפשר לעשות כדי לעזור להם?

בווידאו: אלרעי פרייס מביעה חשש מפני כניסת ואריינטים חדשים דרך נתב"ג/צילום: לע"מ

השנה האחרונה הייתה מטלטלת ושינתה את חייהם של המון אנשים לרעה. דוח עולמי חדש ומקיף ניסה לבדוק עד כמה היא פגעה בבריאות הנפש של אנשים ברחבי העולם, והתוצאות - מדאיגות, אבל לא מאוד מפתיעות.

הדוח השנתי הראשון של פרויקט The mental health million מודד ועוקב אחר הרווחה הנפשית של האוכלוסייה העולמית במטרה להבין את הגרומים לירידה בבריאות הנפש, ליידע ולהנחות מדיניות והתערבויות יעילות בעתיד.

הדוח השתמש בנתונים שנאספו מ-49 אלף בני אדם דוברי אנגלית משמונה מדינות: ארצות הברית, קנדה, בריטניה, אוסטרליה, ניו זילנד, דרום אפריקה, הודו וסינגפור. בסביבות אלפיים אנשים בכל מדינה נסקרו בשנת 2019 והשאר ב-2020. הדגימות אמנם אינן מייצגות לחלוטין כל מדינה ומדינה, אך הניתוח מספק כמה תובנות חשובות לגבי מצב בריאות הנפש ברחבי העולם.

בדוח נעשה שימוש בנתונים מ-Quotient Health Mental (MHQ), כלי הערכה עצמית אנונימי מקוון, המציג ציון שהתקבל בסולם שבין 100 ל-200, וחושף תובנות לגבי היכולות הקוגניטיביות של אנשים, ויסות רגשי והשקפתם, תפיסת העצמי, אופי היחסים שלהם עם אחרים, והקשר בין הנפש לגוף. הדוח מצא כי ציון הרווחה הנפשית הכללית לשנת 2020 היה 66, לעומת 90 בשנת 2019.

הירידה בבריאות הנפש הייתה בולטת יותר בקרב אנשים צעירים יותר, נשים ואנשים עם זהות מגדרית א-בינארית (לא מזדהים כגבר או אישה), והראתה כיצד רווחה נפשית קשורה קשר הדוק לנסיבות חיים, ולכן לא ניתן להניח שהיא תהיה זהה בין קבוצות שונות. בנוסף נמצא כי אחוז המשתתפים עם רמת סיכון קלינית עלה מ-14 אחוזים בשנת 2019 ל -26 אחוזים בשנת 2020.

אישה וקופאית בסופר עם מסיכות. ShutterStock
נשים היו בין הסובלות העיקריות. אישה בסופר/ShutterStock

המצב היה חמור בקרב צעירים באופן כללי. אנשים בגילאי 18 עד 24 השיגו 86 נקודות פחות בסולם MHQ, ירידה של 27 אחוזים בהשוואה למבוגרים בגילאי 65+, כאשר הרווחה הנפשית פחתה עם כל דור צעיר יותר. 44 אחוזים מאוכלוסיית בני 18-24 דיווחו כי הם נמצאים ברמת סיכון קלינית. הדוח מראה כי אנשים צעירים נאלצו להתמודד עם ערך עצמי שנפגע, עצב ומצוקה בתקופת הקורונה.

ההבדלים ניכרים גם בספקטרום המגדרי. רווחה נפשית הייתה גבוהה יותר מבחינה סטטיסטית אצל גברים מאשר אצל נשים בכל המדינות. הפער המגדרי בבריאות הנפש התרחב גם עם הגיל, כאשר נשים צעירות נאבקות יותר מגברים צעירים. יחד עם זאת, שתי הקבוצות היו במצב טוב יותר מאנשים עם זהות מגדרית מורכבת, שהיו עם מעל 50 אחוזים בסיכון קליני, ודיווחו על יותר מחשבות וכוונות אובדניות בהשוואה לקבוצות אחרות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully