וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאנשים האלה כדאי להתחיל ליטול נוגדי דיכאון. עכשיו

תרופות נוגדות דיכאון הן לא מה שהיו פעם. יותר ויותר אנשים משתמשים בהן, ועל פי כל המחקרים הן עובדות. אסופת מחקרים חדשה מציעה שאולי מומלץ לתת אותן כתרופת מנע לאנשים שרק נמצאים בסיכון לפתח דיכאון

בווידאו: בנט במליאת הכנסת מאשים את נתניהו באי אמירת אמת/צילום: ערוץ הכנסת

תרופות נוגדות דיכאון נחשבות כיום לטיפול מבוסס לשימוש בטיפול בדיכאון, אך מטא אנליזה חדשה של אוניברסיטת Keele באנגליה הראתה כי הן יכולות אף למנוע החמרה של המצב הנפשי אצל אנשים שרק נמצאים בסיכון לפתח דיכאון. ובימים אלה, נדמה שרבים מאיתנו בסיכון.

המחקר, שהובל על ידי פרופסור סעיד פארוק, מצא כי שימוש בתרופות נוגדות דיכאון כאמצעי מניעה יכול לסייע במניעת דיכאון בקרב חולים הנחשבים בסיכון גבוה לפתח החמרה במצב הנפשי. אף שמדובר בתחום נחקר מאוד, זהו המחקר הראשון שבדק את ההשפעות של כל ההתערבויות הקיימות המבוססות על תרופות למניעת דיכאון, כאשר פרופסור פארוק ועמיתיו בחנו את התוצאות של מספר מחקרים קודמים בתחום זה כדי להעריך עד כמה יעילים טיפולים אלה.

28 המחקרים שניתחו במטא אנליזה שערכו, שקלו מספר התערבויות רפואיות אפשריות לחולים בסיכון גבוה ללקות בדיכאון, כולל תרופות נוגדות דיכאון, טיפולים בתחליפי הורמונים וסלניום - מינרל שקושר לדיכאון. מרבית המחקרים בדקו את השפעתם של תרופות נוגדות דיכאון במניעת דיכאון שנקשר לשבץ מוחי, הפטיטיס C או מצבים גופניים אחרים. הניתוח מצא כי תרופות נוגדות דיכאון היו יעילות יותר באופן משמעותי במניעת דיכאון בקרב חולים אלו, בהשוואה לאלו שקיבלו פלצבו.

אילוסטרציה נוגדי דיכאון. ShutterStock
התרופות עובדות. אילוסטרציה של נוגדי דיכאון/ShutterStock

החוקרים אמרו כי התוצאות מבטיחות, אך פרופסור פארוק אמר כי יש צורך במחקרים נוספים תוך שימוש בתכניות מחקר מתאימות. במרבית המחקרים שבחנו החוקרים היו תקופות מעקב קצרות יחסית, דבר חיוני מכיוון שיש צורך בתצפית לאורך זמן רב יותר כדי לבסס את יעילותם של טיפולים מונעים.

פרופסור פארוק הוסיף כי גישה זו אינה מוכנה לשימוש בפועל בקליניקה שגרתית, אך יש לבדוק אותה במחקרים גדולים יותר. "המחקר שלנו מייצג התקדמות מרכזית לבריאות הציבור למניעת דיכאון ואיננו מודעים למחקרים שהראו השפעה כה משמעותית של תרופות נוגדות דיכאון במניעת דיכאון. אם הממצאים יאושרו במחקרים עתידיים זה יעזור למנוע נטל עצום של מחלה הנגרם על ידי מחלת דיכאון ברחבי העולם".

לדברי ד"ר צבי פישל - יו"ר איגוד הפסיכיאטריה בישראל - המסקנה של המחקר איננה מפתיעה, והיא מצביעה על יעילות מניעתית של תרופות אנטי דיכאוניות. "הבעייתיות היא בישימות של שימוש בתרופות נוגדות דיכאון על ידי אנשים שטרם חלו", מסביר פישל, "קיימת רתיעה הנובעת מקושי כללי בשימוש באמצעים למניעה ובקושי ספציפי לשימוש בתרופות פסיכיאטריות, קושי שמקורו בסטיגמה. אוסיף ואזהיר כי בכל שיקול של טיפול מניעתי יש להיוועץ בפסיכיאטר".

ארגון הרוקחות בישראל מדווח כי בחודשים האחרונים חווים בישראל תופעה של ריבוי שימוש בתרופות ותוספים להרגעה, נגד דיכאון וחרדות. לדבריהם רמת הלחץ והחרדה שהביאה איתה הקורונה, גורמת להחמרה של מצב נפשי בקרב מטופלים שכבר סבלו מהתופעות האלה בעבר, וכן בקרב אנשים שלא סבלו מכך לפני כן. לפי בדיקה שהם ערכו נרשמה עלייה של בין 20 ל-30 אחוזים בחצי השנה האחרונה לעומת התקופה המקבילה בשנת 2019 בהנפקת תרופות נגד דיכאון וחרדה, וכן גם בתוספי התזונה למניעת תופעות אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully