וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעילות גופנית בבוקר עלולה להיות מסוכנת לאנשים האלה

עודכן לאחרונה: 25.10.2021 / 8:08

פעילות גופנית בבוקר היא דבר מבורך ובריא, אבל מסתבר שעבור חולי סוכרת וחולי לב היא לא מומלצת ואפילו עלולה להיות מסוכנת. מחקר חדש

בסרטון: כל מה שחשוב לדעת על טרום סוכרת/AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

מחקרים רבים כבר בחנו את השעה הכי טובה לפעילות גופנית, אבל מחקר חדש מצא כי השעה ביום שבה מתאמנים אולי מועילה לחלק מהאנשים, אבל עבור חלקם היא עלולה להיות קטלנית. על פי המחקר, שהתפרסם בכתב העת Diabetes Care גברים הסובלים מסוכרת מסוג 2 ומתעמלים בבוקר נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול מהתקף לב.

"המסר הכללי לאוכלוסיית המטופלים שלנו נשאר שאתה צריך להתאמן בכל פעם שאתה יכול, מכיוון שפעילות גופנית סדירה מספקת יתרונות משמעותיים לבריאות. עם זאת, חוקרים הלומדים את השפעות הפעילות הגופנית צריכים לקחת בחשבון את התזמון כשיקול נוסף, על מנת שנוכל לתת המלצות טובות יותר לציבור הרחב כיצד השעה ביום עשויה להשפיע על הקשר בין פעילות גופנית לבריאות הלב וכלי הדם", אומר מחבר המחקר ד"ר ג'ינגיי צ'יאן, מבית החולים בריגהאם, שערך את המחקר בשיתוף חוקרי מרכז הסוכרת ג'וסלין בארה"ב.

על פי אומדנים שונים, מספר חולי הסוכרת מסוג 2 בעולם יגיע בשנת 2025 ל-319 מיליון. בישראל, כמו במדינות אחרות, סוכרת היא בין המחלות הכרוניות השכיחות ביותר, ולמרות שיש לה טיפול היא מהווה נטל על החולה ובני משפחתו, כמו גם על המערכת הרפואית.

הצוות של צ'יאן ניתח יותר מ-2,000 חולים שסבלו ממסוכרת מסוג 2 ועודף משקל או השמנת יתר. הם זיהו קשר בין תזמון האימון לבין הסיכון לפתח מחלות לב.

גיף ריצה רצים נעלי ספורט. Giphy
הרגל טוב, תלוי למי. גיף של ריצה/Giphy

מחברי המחקר השתמשו בנתונים ממחקר Look AHEAD (Action for Health in Diabetes) שהחל בשנת 2001. הוא עקב אחר בריאותם של חולים הסובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר בארה"ב וסובלים מסוכרת מסוג 2. אוכלוסיית המחקר התאפיינה היטב בתחילת המחקר, עם מדידות מפורטות של מטבוליזם ופעילות גופנית.

כדי להעריך את סיכויי המתנדבים לחוות מחלת לב כלילית בארבע השנים הקרובות, החוקרים השתמשו במדד הנקרא Framingham Risk Score - המבוסס על מידע על גיל האדם, מין, לחץ דם, כולסטרול והיסטוריה של עישון.

המחקר מגלה כי לגברים שסבלו מסוכרת מסוג 2, ושביצעו פעילות גופנית בשעות הבוקר היה את הסיכון הגבוה ביותר לפתח מחלת לב כלילית, ללא קשר לכמות ועצימות הפעילות השבועית. לגברים שהיו הפעילים ביותר לקראת הצהריים היו רמות כושר לב-נשימה נמוכות יותר. אצל נשים לעומת זאת החוקרים לא מצאו קשר בין תזמון פעילות ספציפי לבין סיכון למחלות לב כליליות או לכושר לבבי.

הבדלים פיזיולוגיים ספציפיים בין המינים עשויים לעזור להסביר את המתאמים הבולטים יותר שנראים אצל גברים, הנוטים להיות בסיכון לחלות מוקדם יותר בחיים. עם זאת, החוקרים אומרים כי גורמים אחרים יכולים גם הם לשחק תפקיד, וכי לא ברור מדוע פעילות ספציפית בזמן ספציפי עשויה להיות קשורה לרמות שונות של בריאות.

גבר עושה שכיבות סמיכה. ShutterStock
לכו על אימון צהריים. גבר עושה שכיבות סמיכה/ShutterStock

כמה מחקרים משמעותיים בנושא הראו כי פעילות גופנית בבוקר לא רק פחות יעילה מאימון בערב, היא אף עלולה להציב את המתעמל בסיכון מוגבר למחלות לב, וארגון הלב האמריקאי אף ממליץ לאנשים שסובלים בלאו הכי מבעיות לב או מלחץ דם גבוה להימנע מפעילות גופנית בבוקר.

הסיבה לכך כלל הנראה קשורה לעובדה שבבוקר מופרשים בגופנו ההורמונים קורטיזול ואדרנלין הגורמים לכך שזרימת הדם מהירה יותר ומגביר את הסיכון לשבץ ולמחלות לב. אגב, זרימת הדם טובה יותר וקל יותר לפתח את השרירים ולשפר את הסיבולת בשעות הצהריים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully