וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדבר הזה גורם לנשים לשתות אלכוהול יותר מגברים. תצליחו לנחש מהו?

עודכן לאחרונה: 19.12.2021 / 8:43

"אם אנחנו רוצים לעזור לנשים, אנחנו לא יכולים להמשיך להשתמש במודלים שמבוססים על גברים" - אמרה החוקרת שהובילה את הניסוי הזה, והתוצאות שלו ממחישות בדיוק למה זה כל כך חשוב

דרינק מדי פעם יכול להיות נחמד מאוד, ולרוב הוא לא מהווה סיבה לחשש בריאותי. אבל צריכה מופרזת של אלכוהול היא גורם סיכון להרבה מחלות ומצבים בריאותיים חמורים. ולכן, ישנה חשיבות להבנה של הגורמים, או הטריגרים, שמובילים אנשים שונים לצריכה מופרזת שכזאת. שכן, ללא טיפול בשורש הבעיה, יהיה קשה לשנות את הרגלי הצריכה.

כעת, מחקר חדש שופך אור על אחד הטריגרים האלה, והמשמעות שיש לו עבור מחצית מהאוכלוסייה. סטרס, כך גילו החוקרים, הוא טריגר הרבה יותר משמעותי עבור נשים בהקשר של צריכת אלכוהול מוגזמת, מאשר עבור גברים. במחקר שערכו חוקרים מאוניברסיטת אריזונה והתפרסם בכתב העת Psychology of Addictive Behaviors, הם בדקו מה הסיכויים שהזמנת משקה קל לאחר יום רווי סטרס תגרום למשתתפים ולמשתתפות בניסוי להמשיך משם להזמנת משקאות אלכוהוליים. הם גילו שאצל נשים המעבר הזה הרבה יותר נפוץ מאשר אצל גברים.

לגברים באופן כללי יש סיכוי גבוה יותר לפתח בעיית שתייה מנשים, אולם לדברי החוקרים הפער הזה בין המינים הולך ומצטמצם, ולנשים יש סיכון גבוה יותר לפתח מחלות בעקבות צריכה מופרזת של אלכוהול. "יש אנשים שיכולים כשהם רוצים לשתות משקה אלכוהולי או שניים ולעצור, ולעומתם יש אנשים שפשוט ימשיכו לשתות ולא יעצרו", אמרה ד"ר ג'ולי פאטוק-פקהאם, אחת החוקרות מאוניברסיטת אריזונה, בהודעה לעיתונות.

בר. ShutterStock
לנשים, סטרס הוא טריגר מספיק, הן לא זקוקות לעוד פוש. קוקטייל על בר/ShutterStock

"הליקוי ביכולת השליטה בצריכת אלכוהול הוא אחד הסמנים המוקדמים של הפרעות הקשורות בצריכת אלכוהול, ואנחנו יודעים שסטרס תורם גם לפגיעה בשליטה על צריכת האלכוהול וגם בוויסות שלה. והתחום הזה של השפעת הסטרס על היכולת לשלוט בכמות האלכוהול שאנחנו שותים היא תחום שלא נחקר מספיק, במיוחד לגבי נשים", הוסיפה החוקרת.

עוד בוואלה!

קר לכם? נסו את הדרכים הטבעיות הללו לשמירה על חום גוף

לכתבה המלאה

לדעת מתי לעצור

במהלך הניסוי שערכו, הזמינו החוקרים 105 גברים ו-105 נשים אל מעבדתם, שאותה עיצבו כך שתראה כמו בר - היו שם כיסאות בר, ברמן אמיתי ואווירה כללית של בר נינוח. החוקרים סיווגו את המשתתפים והמשתתפות בשתי קבוצות - אלה שעבר עליהם יום רווי במתח וסטרס, ואלה שעבר עליהם יום רגוע. למחצית מהנבדקים הוגש משקה שהכיל כמות אלכוהול המקבילה ל-3 קוקטיילים, ואילו למחצית השנייה הוגשו 3 משקאות קלים. לאחר מכן, כל משתתפי הניסוי קיבלו גישה חופשית לבר ויכלו להזמין כל משקה אלכוהולי שרצו במשך 90 דקות.

"אנחנו יודעים שגם לתורשה וגם לסביבה יש השפעה על שתייה מופרזת. בנוגע לגנים, אין לנו מה לעשות. אבל בסביבה אנחנו כן יכולים להתערב", הסבירה ד"ר פטוק-פקהאם. "יש קשר הדוק בין סטרס ובין קושי לשלוט בצריכת אלכוהול, ומכיוון שסטרס הוא משהו שאנחנו יכולים להשפיע עליו, רצינו לבדוק האם גורמי סטרס מסויימים הובילו לשיבוש בוויסות צריכת האלכוהול".

מוזיקה כוס יין. ShutterStock
אנחנו לא יכולים לשנות את הגנטיקה, אבל את הסביבה שלנו כן. אישה עם אוזניות וכוס יין ביד/ShutterStock

בתום 90 הדקות, המשתתפים עברו בדיקת ינשוף להערכת כמות האלכוהול שצרכו. הממצאים שלהם הראו שחשיפה לסטרס הובילה לצריכה גבוהה יותר של אלכוהול אצל כל משתתפי הניסוי. אולם אצל גברים שחוו נצפה הבדל משמעותי יותר באופן צריכת האלכוהול בין אלו שהתחילו את הניסוי עם משקה אלכוהולי (שתו יותר) ובין אלו שהתחילו אותו עם משקה קל (שתו פחות). בעוד שנשים שחוו יום רווי סטרס שתו יותר אלכוהול בין אם המשקה הראשון שלהן היה אלכוהולי ובין אם לא.

"הממצא שלנו לפיו לנשים מספיק הסטרס כדי לשתות יותר, אבל כדי שזה יקרה לגברים הם צריכים את הדחיפה הראשונית הזאת של המשקה האלכוהולי הראשון - הוא בדיוק הסיבה שמחקרים מהסוג הזה כל כך חשובים", הדגישה ד"ר פטוק-פקהאם. "ההשלכות של צריכת אלכוהול אינן זהות לנשים ולגברים, ואנחנו לא יכולים להמשיך להשתמש במודלים שמבוססים על גברים אם אנחנו רוצים לעזור לנשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully