וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרינק קטן? גם כמות קטנה של אלכוהול מזיקה למוח

עודכן לאחרונה: 21.5.2021 / 8:07

מחקר חדש ומקיף מאוד שנערך באוניברסיטת אוקספורד מראה שגם צריכה נמוכה של אלכוהול גורמת לנזק מוחי - שרופאים יתקשו להבחין בו עד שהמצב יהיה כבר חמור

כוס עם יין אדום שמחזיקה ברקע אישה עם ציפורניים צבועות בלק אדום. ShutterStock
כשמדובר באלכוהול, אין דבר כזה "כמות בטוחה". אישה מחזיקה כוס יין אדום/ShutterStock

אין דבר כזה "כמות בטוחה לשתייה" כשזה מגיע לאלכוהול - כך קובע מחקר חדש, שמצא קשר ישיר בין צריכת אלכוהול ובין בריאות מוח ירודה.

חוקרים מאוניברסיטת אוקפורד באנגליה ערכו מחקר תצפיתי, שבו השתתפו 25,000 בני אדם שדיווחו לחוקרים על הרגלי צריכת האלכוהול שלהם וכן עברו סריקות מוח. החוקרים הבחינו שלשתיית אלכוהול יש השפעה על החומר האפור במוח - אזורים במוח שקשורים בעיקר בעיבוד מידע. "ככל שאנשים שתו יותר, כך הנפח של החומר האפור שלהם היה נמוך יותר", הסבירה אניה טופיוולה, חוקרת קלינית בכירה מאוקספורד.

היא הסבירה עוד כי נפח המוח נוטה להצטמצם עם הגיל, ועוד יותר מכך אם האדם סובל מדמנציה. נפח מוח קטן יותר הוא גם גורם מנבא לטיב ביצועי הזיכרון. "אף שאלכוהול תרם תרומה קטנה בלבד להשפעה על נפח המוח, זו היתה תרומה משמעותית יותר מאשר גורמי סיכון אחרים שעליהם ניתן להשפיע", אמרה טופיוולה, והוסיפה כי גורמי סיכון שניתן להשפיע עליהם הם דברים שיש בכוחנו לשנות (כמו תזונה, עישון, פעילות גופנית ועוד), בניגוד לגיל או הזדקנות למשל.

גיף הדמיית מוח MRI. ComaRecoveryLab, אתר רשמי
פגיעה בנפח הכללי של המוח וירידה בנפח החומר האפור. הדמיית MRI של מוח/אתר רשמי, ComaRecoveryLab

החוקרים ביקשו לבדוק גם האם סוגים מסויימים של משקאות, דפוסי שתייה שונים ומצבים בריאותיים אחרים השפיעו על האופן שבו הרגלי צריכת האלכוהול פגעו בבריאות המוח. והמסקנה שאליה הגיעו היא שאין שום רמה של צריכת אלכוהול שיכולה להיחשב כ"בטוחה". המשמעות היא שלכל צריכה של אלכוהול מכל סוג - יין, בירה, ליקר ועוד - יש חלק בפגיעה בבריאות המוח.

אבל ישנם גם גורמים נוספים, שיכולים להחמיר את הסיכון שנובע משתיית אלכוהול, כמו למשל מצבים בריאותיים דוגמת לחץ דם גבוה, השמנה או הרגלים כמו צריכת מופרזת של אלכוהול. "יש לא מעט אנשים שצורכים אלכוהול באופן 'מתון' וסבורים שזה לא מזיק ואולי אפילו בריא להם", אמרה החוקרת טופיוולה בריאיון לאתר CNN. "אך מאחר שעדיין לא הצלחנו למצוא תרופה למחלות ניווניות של המוח כמו דמנציה למשל, ללמוד אילו גורמים יכולים למנוע נזק בריאותי למוח זה דבר חשוב מאוד לבריאות הציבור".

לא רק למוח: אלכוהול מזיק לבריאות הכללית

הסיכונים הבריאותיים שנובעים משתיית אלכוהול ידועים מזה זמן ונחקרים רבות. מחקרי עבר כבר מצאו שצריכת אלכוהול בכל כמות משפיעה לרעה על הבריאות הכללית. ואלכוהול הוא גם אחד מגורמי הסיכון המובילים לתמותה מוקדמת מכל סיבה בקרב גברים ונשים כאחד. במחקר שפורסם בכתב העת The Lancet בשנת 2018 נמצא שכעשירית מכל מקרי המוות של גברים ונשים בגילאי 15-49 בעולם כולו בשנת 2016 היתה קשורה באלכוהול.

יד מציירת שעון. ShutterStock
את הנזק המוחי שנגרם מאלכוהול קשה לאתר במבחנים קוגניטיביים, עד שהוא מתדרדר ומחמיר. מבחן השעון/ShutterStock

אף שהמחקר הזה טרם עבר ביקורת עמיתים, העובדה שהוא נערך בהיקף גדול וכלל עשרות אלפי משתתפים מקטינה את הסיכוי שממצאיו מבוססים בטעות או במקריות. בנוסף, המסקנה שלו מהדהדת מסקנות דומות של מחקרי עבר, שגם הם קבעו שלא ניתן להגדיר כמות בטוחה לצריכה של אלכוהול.

ד"ר טוני ראו, עמית מחקר קליני במרכז לפסיכיאטריה בגיל השלישי באוניברסיטת קינגס קולג' אמר בריאיון ל-CNN כי "מחקרים קודמים מצאו ששינויים עדינים שמדגימים נזק מוחי יכולים להופיע בצורות שקשה להבחין בהן בבדיקות שגרתיות שמטרתן להעריך את התפקודים הקוגניטיביים. בשל כך הנזק הזה עלול להתקדם ולהחמיר עד שבשלב שבו כבר מבחינים בו נגרם נזק משמעותי לתפקודי הזיכרון".

"המחקר החדש שמגיע מאוקספורד הצליח להוכיח שגם צריכה נמוכה של אלכוהול מזיקה למוח יותר מכפי שסברו עד כה, ובכל מקרה באופן משמעותי יותר מגורמי סיכון נשלטים אחרים", הוסיף ראו ואמר כי הסיכון המוגבר שנובע מאינטראקציה עם גורמי סיכון אחרים כמו השמנה ויתר לחץ דם רק מדגישה עוד יותר את חשיבותם של צעדי מנע התערבותיים בתחום של הרגלים בריאים ואורח חיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully