וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תזונה ים תיכונית יכולה למנוע דמנציה ואובדן זיכרון

עודכן לאחרונה: 11.5.2021 / 9:51

תזונה ים תיכונית היא ככל הנראה הכוכבת של הדיאטות בעולם, אבל היא לא רק משפיעה על המשקל שלכם. מחקר חדש מצא את ההשפעה המדהימה וארוכת הטווח שלה על המוח

דיאטה ים תיכונית. ShutterStock
התזונה של ישראל. תזונה ים תיכונית/ShutterStock

בשנים האחרונות כל העולם מדבר על תזונה ים תיכונית, אבל פה בישראל מדובר בתזונה היומיומית של רבים. לא מעט מחקרים כבר עסקו ביתרונות הבריאותיים שלה ומחקר חדש שהתפרסם לאחרונה מצא כי היא עשויה להפחית את הסיכון לדמנציה על ידי הפרעה להצטברות שני חלבונים, עמילואיד וטאו, שהם סימן ההיכר של מחלת האלצהיימר.

"הראיות לכך ש'אתה מה שאתה אוכל' בכל מה שקשור לבריאות המוח, ממשיכות להצטבר", אמר ד"ר ריצ'רד איזקסון, המנהל את המרפאה למניעת אלצהיימר בבית החולים רפואה של וויל קורנל ובית החולים ניו יורק-פרסביטריאן בראיון לאתר CNN.

"במחקר חשוב זה, החוקרים הראו כי ניתן לא רק לשפר את התפקוד הקוגניטיבי - ובמיוחד את הזיכרון - אלא גם להפחית את הסיכון לפתולוגיה של מחלת אלצהיימר", אמר איזקסון, שלא היה מעורב במחקר.
"על כל נקודה של עמידה גבוהה יותר בתזונה הים תיכונית, לאנשים הייתה שנה נוספת אחת פחות בהזדקנות המוח. זה מדהים", הוסיף אייזקסון. "רוב האנשים לא מודעים לכך שאפשר לקחת שליטה על בריאות המוח, אולם המחקר הזה מראה לנו בדיוק את זה".

איך הדיאטה עובדת?

בשנים האחרונות נערכו מחקרים רבים על התזונה של אנשים באגן הים התיכון - כלומר אצלנו בישראל, ביוון וגם באיטליה וספרד. מחקרים אלה הראו כי אנשים שחיים באזורים האלו סובלים פחות ממחלות לב, השמנת יתר ועודף כולסטרול.

עוד בוואלה!

מהי "תזונה ים תיכונית ירוקה" ומה היא תעשה לגוף שלכם?

לכתבה המלאה

הסיבה לכך, גילו החוקרים, היא תזונה שמבוססת בעיקר על שומנים טובים כמו שמן זית, אגוזים, אבוקדו וטחינה, וכן ריבוי של ירקות, פירות וקטניות. התפריט הזה כולל הרבה דגי ים וצריכה מתונה של עוף. גם חובבי האלכוהול ישמחו לגלות שהתפריט אפילו מתיר לשתות יין אדום בכל יום, אשר ידוע ביתרונות הבריאותיים שלו, אם שותים אותו במידה.

רופאה מביטה בסריקות מוח. ShutterStock
התזונה משפיעה על המוח. סריקת מוח/ShutterStock

המחקר הנוכחי שפורסם ביום רביעי ב-Neurology, כתב העת הרפואי של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה, בחן 343 אנשים בסיכון גבוה לחלות באלצהיימר והשווה אותם ל-169 נבדקים תקינים מבחינה קוגניטיבית.

החוקרים בדקו את כישוריו הקוגניטיביים של כל אדם, כולל שפה, זיכרון ותפקודים ביצועיים, והשתמשו בסריקות מוח למדידת נפח המוח. נוזל השדרה של 226 משתתפים נבדק גם לסמנים ביולוגיים של עמילואיד וחלבון טאו.

לאחר מכן הנחקרים נשאלו עד כמה הם עוקבים אחר הדיאטה הים תיכונית. לאחר התאמתם לגורמים כמו גיל, מין והשכלה, המחקר מצא כי לאנשים שלא נצמדו לעקרונות הדיאטה היו סימנים רבים יותר של הצטברות עמילואיד וטאו בנוזל עמוד השדרה מאשר לאלה שדבקו בדיאטה. בנוסף, עבור כל נקודה שאדם איבד כשלא עמד בתזונה הים תיכונית, סריקות מוח חשפו שנה נוספת של הזדקנות מוחית באזורים הקשורים לאלצהיימר, כמו למשל בהיפוקמפוס.

שמן זית ודגים

"תוצאות אלו מוסיפות למכלול הראיות המראות שמה אתם אוכלים עשוי להשפיע על כישורי הזיכרון שלכם בהמשך", אמר מחבר המחקר טומאסו בלריני, עמית פוסט-דוקטורט במרכז הגרמני למחלות ניווניות בהון, בון, גרמניה. "נותרה שאלה אחת ללא מענה: איך הדיאטה הים תיכונית בדיוק מגנה מפני אלצהיימר?" אמר איזקסון.

אמנם יש צורך במחקרים נוספים, סביר להניח ששילוב של גורמים עובדים "באופן סינרגטי ביחד", הוסיף, "כמו הפחתת דלקת, הגברת נוגדי חמצון מגנים ומספקים למוח שומנים בריאים למוח מדגים עתירי אומגה 3 - כמו סלמון - כמו גם שומנים חד בלתי רוויים משמן זית כתית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully