וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שקורה לגוף כששותים אלכוהול על בטן ריקה

כולנו מכירים את האזהרה שלא כדאי לצרוך אלכוהול על בטן ריקה - ולכולנו יצא להפר אותה פה ושם. במה אנחנו מסתכנים כשאנחנו חוטאים בזה, ומה יכול לקרות לגוף שלנו?

בסרטון: האם וודקה רד בול זה המשקה הכי מסוכן לבריאות ולמה?

כולם יודעים שלא כדאי לשתות (אלכוהול) על בטן ריקה. ולמרות זאת, לכולנו יצא לעבור על הכלל הזה בכל מיני הזדמנויות. כמה מאיתנו מבינים מה הסיבה שעומדת מאחורי ההמלצה הזאת, ומהם הסיכונים שאנחנו בעצם רוצים להימנע מהם ועלולים להתרחש כששותים דרינק אחד או שניים יותר מדי על בטן ריקה?

כשאדם שותה אלכוהול, הוא נספג לתוך זרם הדם שלו מהמעי הדק, שהוא החלק העליון של המעי שמתחיל היכן שהקיבה מסתיימת. "כ-80 אחוזים מספיגת האלכוהול נעשית במעי הדק, וזה קורה מהר", מסביר ד"ר קית' גריימס בראיון לאתר Huffpost. לקיבה יש תפקיד חשוב בקביעת המהירות שבה יגיע האלכוהול למעי הדק - אם הקיבה ריקה, זה יקרה מהר יותר. אבל אם הקיבה שלכם מלאה, המעבר של האלכוהול לזרם הדם ייעשה בצורה איטית יותר, וגם בטוחה יותר.

טוני ראו, מומחה לאלכוהול ובריאות הנפש ויועץ מיוחד לשירותי הבריאות בבריטניה מסביר שאכילת מזון יוצרת ציפוי על דופן הקיבה וכך מאטה את ספיגת האלכוהול - אבל לא תמיד. מזונות שומניים נוטים להיות יוצאי דופן.

כוס עם יין אדום שמחזיקה ברקע אישה עם ציפורניים צבועות בלק אדום. ShutterStock
אכלתם משהו היום? אישה מחזיקה כוס יין אדום/ShutterStock

קצב ספיגת האלכוהול בדם מושפע מגורם שנקרע "תנועתיות המעי", מונח שמתאר את המהירות שבה לוקח לקיבה שלכם להתרוקן. מאכלים שומניים מגבירים את התנועתיות במעיים, וזה גורם לכניסה מהירה יותר של האלכוהול לזרם הדם. כך שאכילת משולש פיצה לפני שאתם יוצאים לבר עלולה לגרום לאלכוהול דווקא להיספג מהר יותר בדמכם, מאשר אם הייתם שותים כוס חלב, למשל.

גם סוג האלכוהול שאתם צורכים משפיע על המהירות של פעילות המעיים - משקאות חריפים ומוגזים מאיצים את תנועתיות המעיים ומזרזים את ספיגת האלכוהול בדם, ואילו משקאות מתוקים או כאלה שמכילים קפאין מעכבים אותה.

כששותים אלכוהול על בטן מלאה קצב הספיגה שלו לתוך זרם הדם איטי יותר וההתמודדות של הגוף איתו הדרגתית יותר. אבל מה קורה כששותים על בטן ריקה? "ההשפעות בטווח הקצר, הן עלייה חדה יותר ברמת האלכוהול בדם, במיוחד כששותים משקאות חזקים", מסביר ראו. המשמעות היא שתרגישו שיכורים מהר יותר, ויהיה לכם קשה יותר לחשוב בבהירות ולשלוט בקואורדינציה של הגוף.

קוקטייל מרענן. ShutterStock
עלייה מהירה של רמת האלכוהול בדם יכולה לגרור השפעות רעילות על המוח. קוקטיילים/ShutterStock

"שתייה מופרזת על בטן ריקה מסוכנת משום שהעלייה המהירה ברמת האלכוהול בדם יכולה להוביל להשפעות רעילות על המוח", אומר ראו. האלכוהול עלול גם לגרות את דופן הקיבה כשהוא יבוא במגע עם חומצות הקיבה (שנמצאות בכמות גבוהה יותר כשהיא ריקה).

במקרים קיצוניים ונדירים, למשל כאשר אדם צורך אלכוהול בכמות משמעותית לאחר צום או כשהוא מורעב, זה יכול לגרום לסיבוך חמור בשם חמצת קטוטית (alcoholic ketoacidosis) שמשבש את התפקוד המטבולי של הגוף ומתבטא בבחילות, הקאות וכאבי בטן. במצב של חמצת יש צורך בטיפול רפואי, ובמקרים חמורים היא עלולה גם לגרום למוות.

אם יצאתם לבר או הגעתם לאירוע שמוגש בו אלכוהול ולא הספקתם לאכול לפני כן, ד"ר גריימס ממליץ לשתות משקאות חלשים יחסית, ולצרוך אותם לאט. גם משקאות מעורבבים (כמו קוקטיילים) שבהם האלכוהול נמהל עם משקה כלשהו - עדיף לא מוגז וללא אלכוהול, עשויים להתאים. אם יש לכם אפשרות, נשנשו משהו קטן ליד הדרינק, זה יכול לעזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully