וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדהים: ככה נראה מוח שניה אחרי שיצא מהגוף

סרטון שהועלה ליוטיוב על ידי המרכז לחקר המוח באוניברסיטת יוטה מספק הצצה חסרת תקדים למוח אנושי, רגע לאחר שהוסר מגופה שנתרמה למדע

מוח. Giphy
במציאות הוא הרבה יותר ספוגי ורך ממה שנדמה לכם/Giphy

אנחנו משתמשים במוח שלנו בכל שניה ביום ובכל מחשבה שלנו, אבל סביר להניח שרובנו לא מקדישים יותר מדי מחשבה לו עצמו - כלומר, למוח כאיבר. המוח הוא איבר מורכב וחשוב מאין כמותו. והוא גם רך וספוגי, כפי שניתן להתרשם מהסרטון המדהים שמצורף כאן בהמשך הכתבה, שבו נראה מוח שניות לאחר שהוצא מהגוף בנתיחה לאחר המוות.

בסרטון ניתן לראות כיצד אשת המקצוע (נוירו-אנטומיסט) מטפלת בגוש הרגיש הזה בזהירות המירבית ולא מן הנמנע שכל מי שצופה בתמונות הללו יחשוב לעצמו עד כמה זה משונה ומדהים שלכל אחד מאיתנו יש גוש ספוגי כזה בתוך הגולגולת ושהוא מכיל את כל הזיכרונות והמחשבות שלנו.

הסרטון הזה פורסם בערוץ היוטיוב של אוניברסיטת יוטה במסגרת יוזמת מדעי המוח של המוסד עוד ב-2013 ומטרתו לסייע לסטודנטים שאין להם גישה לחקור מוחות 'טריים', ושנעזרים בלימודיהם רק במוחות משומרים או בדגמים ורישומים של המוח האנושי, כעזרי לימוד. מדובר כאמור בסרטון די מדהים, אך הוא גם מאוד גרפי, ולכן יש לקחת בחשבון שהתמונות עשויות להיות קשות עבור חלק מהצופים ומומלץ להפעיל שיקול דעת לפני הפעלתו.

"סטודנטים נוטים לחשוב שלמוח יש מרקם דומה לשל כדור גומי, וזאת משום שדגימות המוח ועזרי הלימוד שמצויים בחלק מהמעבדות הם של מוחות משומרים בפורמלין", מסבירה בסרטון סוזן סטנסאס, מומחית לאנטומיה של המוח. "אולם, אם אתם מנתחים בחדר מיון או מנתחי מוח, אתם תגלו שהמוח הוא למעשה מאוד מאוד רך והרבה יותר פגיע מהרושם שמתקבל מדגימות משומרות של מוח".

"יש לנו כאן הזדמנות נדירה להראות לכם כיצד נראה מוח נורמלי, בלתי משומר, שהוסר זה עתה מגופו של מטופל מת", אומרת סטנסאס בסרטון שבו היא גם מסבירה שהמוח שבו היא אוחזת הוצא בנתיחה לאחר המוות של גופת חולה סרטן, שמת בעקבות סיבוכים מהשתלת תאים שעבר. אותו מטופל תרם את גופו למדע לאחר מותו.

תזכורת חשובה לפגיעותו של המוח

המוח האנושי בדרך כלל נהנה משכבות הגנה רבות, בהן רקמות וקרומים, נוזל שדרה והעטיפה הקשיחה של הגולגולת. ולכן, מעבר להיותו כלי לימודי הסרטון הזה מהווה גם תזכורת חשובה לפגיעותו ורגישותו של האיבר המיוחד הזה, ולסיבות שבגללן חשוב כל כך לנקוט כל אמצעי זהירות חיוני שיגן עליו, כמו חבישת קסדות וחגירת חגורות בטיחות.

פיסת מוח משומרת בתוך צנצנת פורמלין. ShutterStock
אסור לתת לדגימה "לשבת" בנוזל השימור, כדי שלא תאבד מצורתה. פיסת מוח משומרת בצנצנת פורמלין/ShutterStock

עוד עובדה שניתן להבחין בה בסרטון היא שסטנסאס לא מחזיקה במוח בצורה סטטית, אלא מסובבת אותו כל הזמן בין כפות ידיה. מסתבר, שגם במקרה של דגימות משומרות אסור לתת למוח פשוט "לשבת" בצנצנת משום שזה יגרום לו להימעך ולאבד את צורתו. לכן, חוקרים נוהגים להשחיל חוט דרך אחד מהעורקים שעוברים דרכו ולתלות אותו בתוך נוזל השימור שבצנצנת.

מבחינה אנטומית ניתן להבחין בחלקי המוח השונים בסרטון: מה שנראה כמו פיסת בד שתחובה בין שתי ההמיספרות של המוח הוא למעשה הדורה, השכבה החיצונית ביותר מבין 3 הרקמות שעוטפות את המוח. ניתן לראות גם את גזע המוח, שנראה עדין ודק הרבה יותר ממה שחושבים, במיוחד אם לוקחים בחשבון שהחלק הקטן הזה אחראי על כמה מהתפקודים הבסיסיים ביותר ששומרים עלינו בחיים.

  • עוד באותו נושא:
  • מוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully