וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחקר שגילה האם משקאות דיאט תורמים לירידה במשקל

עודכן לאחרונה: 5.10.2021 / 7:33

רבים בוחרים במשקאות דיאט כשהם מנסים לרדת במשקל, אבל האם מדובר באסטרטגיה חכמה? מחקר גדול ומקיף מספק את התשובה ומראה מי הכי צריך להזהר משתייה שלהם

הסרטון שמוכיח: קלוריות זה ממש לא הכל/צילום: יוסי ציפקיס, בימוי: גיא גורן, עריכה: נועה לוי

משקאות דיאט מחליפים עבור לא מעט אנשים את חלק מכוסות המים שאנחנו אמורים לשתות בכל יום. במהלך השנים האחרונות נערכו מחקרים רבים על משקאות המכילים סוכר, וגם כאלה המכילים את הממתיק המלאכותי סוכרלוז, כשהממצאים שלהם לרוב היו שליליים ואף מדאיגים. מחקר חדש שנערך לאחרונה גילה כי הם עלולים לפגוע במאמצי הדיאטה הן לנשים והן לאנשים הסובלים מהשמנה. חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת דרום קליפורניה אומרים כי משקאות מוגזים גורמים למוח לחוות יותר תשוקה למזון מאשר משקאות ממותקים רגילים.

מחברי המחקר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open מציינים כי זהו המחקר הגדול ביותר עד כה שבדק כיצד ממתיקים מלאכותיים משפיעים על פעילות המוח ועל התיאבון. היתרונות והחסרונות הבריאותיים של ממתיקים מלאכותיים עדיין אינם ברורים ומדענים ממשיכים להתלבט עד כמה השפעה יש לחומרים אלה על התיאבון, חילוף החומרים של הגלוקוז ועל משקל הגוף.

"קיימת מחלוקת סביב השימוש בממתיקים מלאכותיים מכיוון שהרבה אנשים משתמשים בהם לירידה במשקל", אומרת פרופסור קתלין פייג', מחברת המחקר בהודעה באתר האוניברסיטה, "למרות שמחקרים מסוימים מצביעים על כך שהם עשויים להיות מועילים, אחרים מראים שהם עלולים לתרום לעלייה במשקל, לסוכרת מסוג 2 ולהפרעות מטבוליות אחרות. המחקר שלנו בדק קבוצות אוכלוסייה שונות כדי לנטרל כמה מהסיבות העומדות מאחורי אותן תוצאות סותרות".

פחית קולה. Giphy
מעלים את החשק לאכול. משקאות דיאט/Giphy

החוקרים בחנו 74 משתתפים במהלך שלושה ניסויים שמדדו את פעילות המוח שלהם בזמן שתיית משקאות שונים. המתנדבים כללו אנשים במשקל בריא, בעלי משקל עודף ועד כאלה הסובלים מהשמנת יתר. כל קבוצה שתתה 300 מיליליטר משקה המכיל סוכר רגיל, משקה דיאט ממותק עם סוכרלוז ומים.

שעתיים לאחר מכן, מחברי המחקר השתמשו בהדמיה תפקודית של המוח (fMRI) לבדיקת הפעילות המוחית של כל אדם כשהם צופים בתמונות של מזונות עתירי קלוריות כמו המבורגר או סופגנייה. באופן ספציפי, החוקרים התמקדו באזורי המוח האחראים על התיאבון והתשוקה למזון כשהקבוצה הסתכלה על התמונות האלה.

הצוות גם מדד את רמות הסוכר בדם, אינסולין, הורמונים מטבוליים אחרים בדם, ואת כמות המזון שכל אדם אכל במזנון החטיפים לאחר סריקות המוח. התוצאות הראו כי נשים ומשתתפים שמנים חוו פעילות מוגברת באזורי המוח האחראיים על שליטה על התשוקה למזון ותיאבון לאחר שתיית משקאות דיאט. הפעילות הייתה גדולה יותר מאשר כאשר אנשים אלה שתו את משקה הסוכר האמיתי.

החוקרים הסבירו כי גילו ירידה ברמות ההורמונים שאומרים לגוף "אני מרגיש שבע" לאחר שתיית משקאות המכילים סוכרלוז בהשוואה למשקאות המכילים סוכר. הצוות אומר כי הדבר מצביע על כך שממתיקים מלאכותיים אינם יעילים בדיכוי הרעב.

נשים בניסוי ששתו משקאות המכילים סוכרלוז גם אכלו יותר במזנון החטיפים מאשר אלו ששתו משקה ממותק רגיל. מחברי המחקר לא ראו את אותו השינוי בקרב גברים בניסוי.

"המחקר שלנו מתחיל לספק הקשר לתוצאות המעורבות ממחקרים קודמים בכל הנוגע להשפעות העצביות וההתנהגותיות של ממתיקים מלאכותיים", סיכמו החוקרים, "על ידי לימוד קבוצות שונות הצלחנו להראות שנשים ואנשים הסובלים מהשמנת יתר עשויים להיות רגישים יותר לממתיקים מלאכותיים. עבור קבוצות אלה, שתיית משקאות ממותקים באופן מלאכותי עלולה להערים על המוח להרגיש רעב, מה שעלול לגרום לצריכת קלוריות רבה יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully