וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסמך שחושף מה ארגון הבריאות העולמי באמת חושב על נשים

טיוטה של מסמך מדיניות רשמי של ארגון הבריאות העולמי שמטרתו הפחתת צריכת אלכוהול עוררה ביקורת קשה בשל ניחוחות עזים של סקסיזם ותפיסות מגדריות מיושנות שעולים ממנה

תכנית הפעולה העולמית של האו"ם בנושא אלכוהול הצליחה לסבך את הארגון ולהציב אותו במרכזה של סערת האשמות בסקסיזם. זאת משום שמההמלצות הכלולות בתכנית עולה כי הארגון ממליץ לכלל הנשים בגיל הפוריות להימנע לחלוטין משתיית אלכוהול.

הטיוטה הראשונה של התכנית התפרסמה בשבוע שעבר ופירטה מספר צעדי מניעה שמטרתם "להפחית את השימוש המזיק באלכוהול", כמו גם את ההשלכות הבריאותיות של רמות שונות של צריכת אלכוהול על אוכלוסיות שונות ברחבי העולם, ובכללם נשים בגיל הפוריות, אך לא רק.

בחלק מכלי התקשורת בעולם הוקדשה תשומת לב רבה לסוגיית ההתייחסות של ה-WHO לקבוצה של "נשים בגיל הפוריות", שמוגדרת כנשים בנות 15-50, ולגביה נכתב כי "תשומת לב הולמת יש להקדיש למניעת צריכת אלכוהול בקרב נשים הרות ונשים בגיל הפוריות". בעקבות האזכור הזה התפרסמו כותרות נוקבות בכלי התקשורת בבריטניה בעיקר, שהאשימו את ארגון הבריאות בסקסיזם ובהתייחסות לנשים כאל אמצעי ילודה בלבד, בשל הכוונה לאסור או להגביל את צריכת האלכוהול שלהן ללא שום הבחנה למשל בין נשים שאינן מעוניינות להרות, נשים שאינן יכולות להרות או נשים שאינן מעוניינות להביא ילדים לעולם כלל.

כוס עם יין אדום שמחזיקה ברקע אישה עם ציפורניים צבועות בלק אדום. ShutterStock
לא כל הנשים בגיל הפוריות רוצות להיות אימהות. אישה מחזיקה כוס יין/ShutterStock

בעקבות הביקורות הקשות והסערה התקשורתית שהתלקחה במהירות והובילה גם לדיונים סוערים ברשתות החברתיות בכל העולם, נאלצו בארגון הבריאות לפרסם הבהרה שהם אינם מתכוונים להמליץ על איסור צריכת אלכוהול לכל הנשים בגיל הפוריות, וכי הפרטים שפורסמו הם בסך הכל טיוטה ראשונה של התכנית.

"הטיוטה הנוכחית של תכנית הפעולה העולמית בנושא אלכוהול של ה-WHO לא ממליצה על הימנעות גורפת מאלכוהול לכלל הנשים שמסוגלות להרות. אולם היא כן מבקשת להעלות את המודעות להשלכות החמורות שעשויות להתעורר מצריכת אלכוהול בזמן ההיריון, כולל בשלביו המוקדמים ביותר שבו לעתים האישה עדיין אינה יודעת שהיא הרה", נמסר מהארגון.

עוד בוואלה!

רבע מהמבוגרים לא רוצים ילדים, והם לא פחות מאושרים מכם

לכתבה המלאה

אלא שגם לאחר ההבהרה הזאת הביקורת לא שקטה. כך למשל, ציינה ד"ר פרגיה ארוול, חוקרת התנהגות, בציוץ שהעלתה לטוויטר, כי העובדה שהתכנית של ה-WHO כוללת התייחסות ספציפית רק לנשים ורק בגיל הפוריות טומנת בחובה סקסיזם אינהרנטי ומקבעת תפיסות מיושנות על סטריאוטיפים מגדריים. "בדו"ח של ארגון הבריאות יש רמיזות חמורות על סטריאוטיפים ותפקידים מגדריים. יצא לי לקרוא הרבה מחקרים ועבודות שמבהירים שלאלכוהול יש השלכות משמעותיות גם על הפוריות וההתנהגות של גברים".

מחקר ישראלי מצא ירידה באיכות הזרע של גברים ברחבי העולם/דוברות האוניברסיטה העברית בירושלים

לדבריה, התכנית למניעת אלכוהול אינה מתייחסת כלל לצריכת אלכוהול של גברים מההיבט של פוריות. בשנים האחרונות אכן התפרסמו מספר מחקרים שבדקו ומצאו שלצריכת אלכוהול ישנה השפעה מזיקה על ספירת ואיכות הזרע של גברים. אולם, משום מה אין כל התייחסות לצריכת אלכוהול של גברים בהקשר לתכניות ההורות העתידיות שלהם בטיוטה של ארגון הבריאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully