וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבע מהמבוגרים לא רוצים ילדים, והם לא פחות מאושרים מכם

ילדים זה שמחה, לא? ובכן, לא כולם מסכימים. מחקר חדש גילה ש-25 אחוזים מהמבוגרים לא רוצים לעשות ילדים, ולא נראה שזה פוגע ברמות האושר שלהם. האם הורות איבדה מקסמה?

איש אינו חולק על כך שמלאכת ההורות היא עמל מפרך, אבל היא גם נחשבה תמיד למקור בלתי נדלה של סיפוק ואושר. אלא שהקונספציה הזאת לא מתאימה לכולם ונראה שבשנים האחרונות היא מאותגרת על ידי יותר ויותר אנשים.

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת מישיגן צלל לעומק מאפייני הסיפוק והאושר של מבוגרים שהחליטו שהם אינם מעוניינים להביא ילדים לעולם. החוקרים ג'ניפר ווטלינג ניל וזאקארי ניל, מרצים במחלקה לפסיכולוגיה של אוניברסיטת מישיגן רצו לברר מה מאפיין ומבדיל את האנשים הללו משאר האוכלוסייה.

"רוב המחקרים לא שאלו את השאלות הנחוצות כדי להבחין בין אנשים שבחרו לא להביא ילדים לעולם, ובין אנשים שלא הפכו להורים מסיבות אחרות", אמרה ג'ניפר ווטלינג ניל. "אנשים שלא הפכו להורים יכולים להיות גם 'אנשים שעדיין לא הפכו להורים' ובעתיד כן היו רוצים להביא ילדים לעולם, וגם את האנשים חשוכי הילדים שלא הצליחו להביא ילדים לעולם בשל בעיות פוריות או נסיבות אחרות. מחקרי העבר קיבצו את כל האנשים הללו יחד בקבוצת ה'אל-הוריים' והשוו אותם כמקשה אחת להורים", הסבירה.

איור של הורים ואל-הוריים. ShutterStock
הורים לא הפגינו יחס חיובי כל כך כלפי מי שבחרו מרצונם לא להביא ילדים לעולם/ShutterStock

ייחודו של המחקר החדש, שהתפרסם השבוע בכתב העת PLOS ONE לפסיכולוגיה, בכך שהחוקרים השתמשו בשלוש שאלות כדי לבודד את המבוגרים שלא עשו ילדים מבחירה, ולבדל אותם מהורים וממי שלא הפכו להורים מסיבות אחרות. החוקרים השתמשו בנתונים ממאגר של כ-1,000 מבוגרים שהשיבו על שאלוני סקר שהאוניברסיטה עורכת לטובת מחקר ועיצוב מדיניות חברתית.

"לאחר ששיקללנו מאפיינים דמוגרפיים, גילינו שאין הבדל במידת הסיפוק מהחיים והבדלים מוגבלים בלבד בתכונות האופי בין מבוגרים שבחרו להביא ילדים לעולם ובין מבוגרים שבחרו מרצונם שלא להפוך להורים, כמו גם בהשוואה למבוגרים שטרם הפכו להורים ומבוגרים חשוכי ילדים", אמר החוקר זאקארי ניל. "גילינו גם שאנשים שבחרו לא להיות הורים היו ליברליים יותר בדעותיהם בהשוואה להורים' ושלמבוגרים שלא השתייכו לקבוצת ה'אל הוריים מבחירה' היו תחושות לא כל כך חיוביות כלפי מי שבחרו מרצונם שלא להביא ילדים לעולם.

זוג הורים עם תינוק. ShutterStock
אנשים שבחרו לא להפוך להורים היו ליברליים יותר. זוג עם תינוק/ShutterStock

פרט לבחינת מידת הסיפוק והאושר ותכונות אישיות אופייניות לאנשים שבחרו לא להיות הורים, במחקר התגלו גם ממצאים בלתי צפויים. "בעיקר הופתענו ממספרם של האל-הוריים", אמרה ג'ניפר ווטלינג ניל. "גילינו שיותר מ-1 מכל 4 מבוגרים במישיגן הגדיר את עצמו כאל-הורי. מדובר בשיעור גבוה בהרבה משיעורם המוערך של אל-הוריים מבחירה במחקרים וסקרים שנערכו עד כה, ןאשר התבססו על פוריות כדי לזהות אל-הוריות", הסבירה.

"במחקרי העבר שיעורי האל-הוריות נעו בין 2-9 אחוזים מאוכלוסיית המבוגרים. אנחנו סבורים ששיטת המחקר שלנו מספקת דרך מדוייקת וטובה יותר לזהות את שיעורם האמיתי של האנשים שבוחרים במודע שלא להפוך להורים", הוסיפה החוקרת. לדבריה, בהתחשב במספרם הגדול יחסית של המבוגרים האל-הוריים במישיגן, יש להקדיש תשומת לב רבה יותר לצרכים הייחודיים שלהם.

החוקרים הוסיפו כי מחקרם בחן את הסוגייה בנקודת זמן אחת בלבד, ולכן, לא התייחס לשאלות כמו מתי אותם אנשים החליטו שהם לא מעוניינים בילדים, למשל. הם מקווים כי מחקרם יסייע לציבור הרחב להבין באיזה שלב בחיים אנשים בוחרים להיות אל-הוריים ומה הגורמים שעומדים מאחורי החלטה זו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully