וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההרגל היומיומי של רבים שמגדיל את הסיכון לחלות בסרטן

עודכן לאחרונה: 13.10.2021 / 13:41

הדרינק הקטן שהתרגלתם ליהנות ממנו בסוף כל יום מגדיל משמעותית את הסיכון שלכם לחלות בסרטן בעתיד. וכל כוס יין שאתם מוזגים מדי יום מגדילה את הסיכון בעוד קצת. הנה הפרטים

עבור רבים לסיים את היום עם איזה דרינק קטן, הפך להרגל יומיומי. כוס יין עם ארוחת הערב או בירה מול הטלוויזיה - על פניו לא משהו מוגזם. אלא שמחקר חדש טוען שגם ההרגל הקטן הזה של סוף היום משפיע בצורה משמעותית על הסיכון לחלות בסרטן.

המחקר החדש נערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת טורונטו והוא מצטרף לגוף הראיות המדעיות ההולך וגדל שלפיו אין דבר כזה "כמות בטוחה של אלכוהול" וכל צריכה שלו בכל מינון היא מזיקה. "כל שתייה של אלכוהול כרוכה בסיכון", אמר ד"ר יורגן רם, מומחה לבריאות הנפש מאוניברסיטת טורונטו ומחבר שותף של המאמר המבוסס על המחקר, אשר התפרסם בכתב העת Lancet Oncology.

החוקרים התבססו על נתוני צריכת אלכוהול ברחבי העולם שנאספו על ידי ארגון הבריאות העולמי וכן על סקרי אינטליגנציה מלאכותית ונתוני מכירות של אלכוהול ושיקללו בעזרתם סיכון יחסי לחלות בסרטן בהתאם לצריכת האלכוהול. על פי הנתונים שלהם, אלכוהול משמש כדלק לכרבע מכלל הגידולים הסרטניים הנפוצים - ובמיוחד לגידולים סרטניים בשד ובמעי.

מוזיקה כוס יין. ShutterStock
כל כוס יין שנצרכת מדי יום מגדילה את הסיכון לסרטן בעוד 6%. אישה שותה יין ושומעת מוזיקה/ShutterStock

"בכל הקשור לגידולים שמושפעים מאלכוהול, כל כמות שנצרכת מגדילה את הסיכון. כך למשל כל כוס יין (בגודל ממוצע) ליום מגדילה את הסיכון לסרטן השד ב-6 אחוזים נוספים", אמר ד"ר רם. בבתים מרובים הנוהג למזוג כוס יין בסופו של יום הפכה ממש לשגרה, גם סגרי הקורונה הרחיבו את התופעה ואת צריכת האלכוהול בכלל, ברחבי העולם. "גם במרפאה שלנו אנחנו רואים אנשים שמספרים שהם שותים יותר מאז פרוץ המגיפה העולמית", אמרה ד"ר לסלי באקלי מהמרכז להתמכרויות ובריאות הנפש ומי שהיתה שותפה במחקר.

"אף על פי שאנחנו מדברים פה על גורם סטרס זמני שעשוי לחלוף, ההרגלים שאנשים מסגלים במהלך המגיפה עלולים להתקבע. הרבה פעמים הנזקים של צריכת האלכוהול בטווח הקצר הם קלים ולא מאוד מורגשים, אבל לאורך זמן הם מתחילים לתת את אותותיהם. ותוצאות כמו סרטן ומחלות כבד עשויות להיות הרסניות", הוסיפה.

עוד בוואלה!

דרינק קטן? גם כמות קטנה של אלכוהול מזיקה למוח

לכתבה המלאה

1 מכל 7 גידולים חדשים - קשור בצריכת אלכוהול

תוצאות המחקר מראות שאחד מכל 7 מקרים חדשים של סרטן שאובחנו במהלך שנת 2020 הוגדר כשתיין קל-מתון. אנשים אלה צרכו לא יותר מ-14 יחידות של אלכוהול בשבוע (שהן בערך 6 כוסות בינוניות של יין או 6 פיינטים של בירה).

סרטן הערמונית, אילוסטרציה. ShutterStock
אלכוהול מתדלק כרבע מהגידולים הסרטניים הנפוצים. תאי סרטן, אילוסטרציה/ShutterStock

"יש אינספור דרכים שבהן אלכוהול גורם לסרטן, אבל המרכזית שבהן היא שהוא משבש את הליך תיקון הנזקים בדנ"א. מנגנון נוסף שבו אלכוהול גורם לסרטן הוא בצריכה כרונית שמובילה לשחמת הכבד ולשיבוש בפעילות הורמוני המין, דבר שגורם להתפתחות של סרטן השד. בנוסף, אלכוהול מגביר את הסיכון לגידולים סרטניים בראש ובצוואר בקרב מעשנים, משום שהוא מגביר את הספיגה של חומרים מסרטנים שמצויים בטבק", הסביר ד"ר קווין שילד, שהשתתף במחקר.

לדברי החוקרים, צריכת אלכוהול תורמת משמעותית להגדלת נטל הסרטן הגלובלי, ולמרות זאת ההשלכות האלה אינן זוכות למספיק הכרה או מודעות. "המחקר שלנו מדגיש את הצורך להפנות משאבים לצורך העלאת המודעות וכן ליצירת התערבויות רפואיות שיביאו לידיעת הציבור את הקשר שבין צריכת אלכוהול והסיכון לחלות בסרטן", אמרה ד"ר איזבל סוריומטרם, חוקרת סרטן מטעם ארגון הבריאות העולמי, שנטלה אף היא חלק במחקר הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully