וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכבת הגנה? עודף משקל מגן מפני חיידקים וזיהומים

מחקר חדש מאשש פרדוקס מדעי, לפיו לאנשים עם משקל עודף יש סיכויי הישרדות טובים יותר מזיהומים חיידקיים. למה זה קורה והאם זה יכול לסייע לסיכויי ההישרדות שלהם מקורונה?

עודף משקל והשמנה מסומנים כבר זמן רב כשני גורמים תורמים לשלל בעיות בריאות ותחלואה, כלומר אנחנו רגילים לחשוב עליהם כעל חיסרון אבסולוטי מבחינה בריאותית. אלא שמחקר חדש הגיע למסקנה קצת אחרת, לפיה לאנשים שמנים יש סיכוי טוב יותר לשרוד מחלות וזיהומים שעלולים להיות קטלניים.

לדברי חוקרים מאוניברסיטת גוטנברג בשבדיה, אנשים עם היקף מותניים גדול יותר מצויים בסיכון נמוך יותר למות מזיהומים חיידקיים, בהשוואה לאנשים רזים וחטובים. מחקרים עד כה ביססו היטב את הקשר שבין השמנה ובעיות בריאותיות כמו סוכרת, מחלות לב ואף סוגים מסויימים של סרטן. "בהקשר של רוב המחלות, עודף משקל והשמנה נחשבים לחיסרון. והקשר הזה נכון לגבי מחלות לב וכלי דם, סרטן ואפילו covid-19 - שבכולם BMI גבוה נמצא קשור בתמותה גבוהה יותר. אבל באופן פרדוקסלי, במחקר שלנו מצאנו קשר הפוך", אמר החוקר הבכיר ד"ר אסא אלסיו, בהודעה לעיתונות.

BMI (מדד מסת גוף) הוא מדד מקובל לפיו רופאים ואנשי מקצוע מעריכים משקל בריא, שמשקלל את היחס שבין גובה ומשקל. עבור רוב המבוגרים, BMI תקין נמצא על הטווח שבין 18.5-24.9. BMI מעל 25 נחשב כעודף משקל, ומעל 30 השמנת יתר. השמנת יתר נחשבת כיום לבעיה נפוצה בקרב אוכלוסיות של מדינות רבות.

השמנת יתר. ShutterStock
השמנה מעניקה יתרון הישרדותי במצבים מסויימים. אנשים עם עודף משקל הולכים ברחוב/ShutterStock

אנשים במשקל תקין מתים יותר מזיהומים?

החוקרים במחקר הנוכחי עקבו במשך 9 חודשים אחרי 2,196 מטופלים שאושפזו וטופלו כנגד זיהומים חיידקיים בביה"ח סקארבורג בשבדיה. הם גילו בנתונים שלהם ש-BMI גבוה יותר העלה את סיכויי ההישרדות של החולה הן בטווח הקצר (28 ימים מהאישפוז) והן בטווח הארוך (שנה לאחר האישפוז).

בקבוצה של משתתפי המחקר בעלי המשקל התקין 26 אחוזים מהחולים מתו במהלך שנה מהאישפוז שלהם. בקרב קבוצת בעלי עודף המשקל והשמנים, הנתון הזה עמד על 9-17 אחוזים בלבד. זהו אינו המחקר הראשון שמגלה שלעודף משקל יש השפעה מגנה מפני מצבים בריאותיים מסויימים.

הממצאים של המחקר השבדי, שהתפרסם בכתב העת המדעי PLOS One, מאששים את מה שחוקרים מכנים "פרדוקס ההישרדות וההשמנה", שלמעשה מתייחס ליתרון ההישרדותי היחסי שעומד לאנשים עם השמנת יתר או עודף משקל, במקרים של זיהומים חיידקיים.

עוד בוואלה!

הדיאטה הפופולרית הזאת יכולה להציל גם את חיי המין שלכם

לכתבה המלאה
אישה הודית הולכת ברחוב עם מסיכה. ShutterStock
בקורונה משקל עודף היה חיסרון אמיתי בסיכויי ההחלמה. אישה עם מסיכה/ShutterStock

"אנחנו יודעים שהיתרון הזה קיים, מה שאנחנו לא יודעים זה איך הוא עובד בדיוק", אמר ד"ר אלסיו. "איך בדיוק המשקל העודף מיטיב עם החולה במקרה של זיהום חיידקי, או האם זה קשור באיזשהו אופן לתפקוד של המערכת החיסונית או לאופן שבו היא מווסתת. אנחנו זקוקים לעוד מידע בנוגע להשפעות של משקל עודף על מערכת החיסון. אחת הקבוצות שיכולה לשמש בקבוצת מחקר לעניין הזה היא אנשים עם השמנת יתר שעוברים ניתוחים בריאטריים".

השמנת יתר וקורונה

"השמנת יתר הולכת ומתפשטת בעולם בקצב מדאיג, ואנחנו זקוקים למידע רב יותר לגבי האופן שבו משקלים גבוהים משפיעים על ההגנה של הגוף מפני זיהומים, על מנת שנוכל להתאים את הטיפול הנכון", הוסיף ד"ר גאנר יעקובסון, שגם הוא לקח חלק במחקר.

הגדלת מאגרי המידע על הקשר שבין משקל ותחלואה יכולה לסייע גם לשפר את הטיפול שניתן לחולים במחלות ויראליות, כמו קורונה. "מגיפת הקורונה הדגישה לנו קבוצות פגיעות יותר - אנשים בעלי משקל עודף והשמנה נפגעו ממנה קשות. ייתכן שהמידע שנאסוף על ההתמודדות של חולים שמנים עם זיהומים חיידקיים יוכל לשמש גם כדי לשפר את סיכויי ההחלמה של חולי קורונה בעלי עודף משקל", הוסיף ד"ר יעקובסון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully