פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      כך תדעו האם יש לכם עודף משקל - בלי להישקל

      מדידת BMI היא יופי של דרך לאמוד את מצבן הבריאותי של קבוצות אוכלוסייה גדולות, אבל כשמיישמים אותה על יחידים - מתחילות הבעיות. אז מה הדרך הפשוטה והיעילה יותר לדעת אם המשקל שלכם מהווה סיכון בריאותי? הפרטים בפנים

      כך תדעו האם יש לכם עודף משקל - בלי להישקל
      צילום: עידו שחם

      בווידאו: לקחנו חוט ויצאנו לבדוק הכצעקתה

      בטח יצא לכם להתקל בטבלת ה-BMI (מדד מסת הגוף) שמטרתה להעריך האם אתם במשקל תקין, עודף משקל או סובלים מהשמנת יתר. BMI משמש זה שנים רופאים ודיאטנים כדי לסווג את האוכלוסייה בחלוקה גסה לקטגוריות צבעוניות שמסייעות לאתר אנשים שמשקלם מהווה סכנה בריאותית. אם מצאתם את עצמכם בחלק הירוק של הטבלה - המשקל שלכם תקין, ואם נפלתם על משבצת בצבע אחר, סביר להניח שצויידתם בהמלצות לשינויים מתבקשים באורח החיים, שמטרתם להעביר אתכם או לכל הפחות לקרב אתכם לאזור הירוק.

      אלא שהחלוקה הזאת באמת גסה, וככזאת היא אינה מדוייקת ומרווח הטעות בה הוא גדול למדי. אנשי מקצוע טוענים בקול שהולך ונעשה תקיף יותר בשנים האחרונות, שהמדד הזה אינו רלוונטי ופשוט אינו טוב מספיק כדי לשמש ככלי להערכת מצבם הבריאותי של אנשים. במקביל, הולך וגדל גוף המחקר שתומך בשיטת מדידה אחרת לגמרי לקביעת משקל תקין - היקף מותניים.

      עוד בנושא:
      לא סתם כרס: כך השמנה בטנית משפיעה על השרירים
      זה מוכח: המאכלים שבאמת עוזרים להוריד את הכרס
      האם אפשר להיות שמן ובריא? למחקר הזה יש תשובה

      אישה הסובלת מעודף משקל (ShutterStock)
      נסו את זה בבית. אישה מודדת היקף מותניים (אילוסטרציה: shutterstock)

      מדידת היקף המותניים פשוטה להפליא ליישום - אין נוסחאות או חישובים. פשוט מודדים, וכל אחד יכול לעשות זאת בעצמו - ובנוסף, היקף מותניים נקשר במספר רב של מחקרים בסיכוני תחלואה כמו סוכרת, התקף לב וסיכוני תמותה כלליים.

      מה הבעיה עם BMI?

      מדד אינדקס מסת הגוף (BMI) פותח בשנת 1830 על ידי חוקר בלגי שחיפש דרך פשוטה לאמוד את מצבה הבריאותי של קבוצה גדולה של אנשים בהתבסס על שני נתונים פשוטים להשגה: גובה ומשקל. במקור, השיטה הזו מעולם לא יועדה לשימוש על פרטים בודדים, כשעושים את זה - מתחילות הבעיות.

      BMI לא לוקח בחשבון את אחוזי השומן או הרכב השרירים בגופכם, לכן הוא פעמים רבות נותן פידבק שגוי מאוד. אם אתם אתלטים מקצועיים למשל, סביר מאוד שתקבלו תוצאת BMI שתמקם אתכם בחלקה הכתום של הטבלה - פשוט משום שגופכם מורכב ממסת שריר גדולה מהממוצע (ושריר שוקל יותר משומן).

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      לא צריך אפילו משקל (אילוסטרציה: shutterstock)

      מומחים לבריאות הציבור מודעים לבעייתיות הזאת של מדד ה-BMI לא מהיום, ורבים מהם סבורים שמדידת היקף המותניים עשוי להיות חלופה טובה עבורו.

      הכל תלוי בבטן

      אז במקום לחשב את ה-BMI שלכם, קחו סרט מדידה והקיפו את המותניים שלכם - תוך שאתם נושמים כרגיל, הקיפו את הבטן באזור שהוא בערך 5 סנטימטרים מעל הירכיים שלכם - זה היקף המותניים שלכם.

      ההמלצה הכוללנית לנשים היא לשמור על היקף מותניים של פחות מ-88 סנטימטרים, היקף של פחות מ-101 סנטימטרים נחשב אידיאלי עבור גברים. מובן שהיקף שעולה על מידות אלה אינו מהווה 'גזר דין מוות', אך הוא נמצא כבעל קשר הדוק יותר עם סיכון מוגבר למספר מחלות, בהן גם סוכרת מסוג 2. במסגרת מחקר מקיף שנערך ב-2012 וכלל יותר מ-340 אלף בני אדם משמונה מדינות באירופה, נמצא שלאנשים עם עודף משקל והיקף מותניים רחב היה סיכון זהה לפתח סוכרת כמו זה של אנשים שנחשבו לסובלים מהשמנת יתר.

      התקף לב (ShutterStock)
      סיכוי גבוה משמעותית ללקות בהתקף לב. אישה אוחזת בחזה (אילוסטרציה: shutterstock)

      מחקר גדול ומתמשך שפורסם בחודש מרץ האחרון בכתב העת של איגוד הלב האמריקאי, מצא קשר גם בין היקף מותניים גבוה וסיכון מוגבר להתקפי לב. קבוצת המחקר כללה קרוב ל-500 אלף בני אדם ללא גורמי סיכון למחלות לב. החוקרים ניתחו נתונים שכללו: היקף מותניים, BMI ואת היחס בין היקף המותניים להיקף הירכיים של הנבדקים, כדי לבחון האם אחד מהם משפיע על הסיכוי ללקות בהתקף לב.

      נשים, שימו לב

      התוצאות הצביעו על כך שלנבדקים עם היקף מותניים גבוה היה סיכוי משמעותית גבוה יותר ללקות בהתקף לב במהלך תקופת המחקר (שנמשך 6-10 שנים, תלוי במשתתף). כמו במחקר שבו נמצא קשר בין היקף מותניים וסוכרת, גם כאן הקשר היה מובהק במיוחד עבור נשים.

      מדענים עדיין אינם בטוחים מה גורם לקיום הקשר החזק הזה בין היקף מותניים ובין השלכות בריאותיות בלתי רצויות. יש הסבורים שזה קשור באיזשהו אופן לכך ששומן בטני מפריע ומשבש את תפקודם של האיברים החיוניים בגוף.

      לא תמיד קל להיפטר משומן בטני, ואם אתם מעוניינים לעשות זאת ישנן מספר אסטרטגיות שנמצאו כיעילות: למשל, הפחתה בצריכת סוכרים ופחמימות, אכילת יותר ירקות ומזונות עשירים בסיבים ושילוב של פעילות גופנית - גם אירובית וגם אימוני כוח - בשגרה.