וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלשון שלכם לבנה? זה מה שיכול לגרום לזה

יש לכם שכבה לבנה ודוחה על הלשון? יכול להיות שאתם מיובשים או שסתם לא צחצחתם טוב הבוקר. אבל זה יכול להיות גם מאחת הסיבות המדאיגות האלה

אישה מוציאה לשון. ShutterStock
בעיה די שכיחה. לשון לבנה/ShutterStock

אם העפתם מבט בלשון שלכם בבוקר בזמן צחצוח השיניים או בהזדמנות אחרת, והבחנתם בשכבה לבנה שמכסה אותה, בטח תהיתם למה זה קורה והאם זה מעיד על איזו בעיה. שכבה לבנה על הלשון יכולה להיווצר מדברים יחסית קלים לתיקון - כמו היגיינת פה לקויה או התייבשות קלה, אך לעתים היא מעידה גם על משהו עמוק יותר, כמו מצב רפואי דלקתי או פטריה.

אילו דברים יכולים לגרום לזה לקרות, מה לעשות כדי להיפטר מזה ומתי זה דורש בירור רפואי יסודי יותר?

אישה שותה מים. ShutterStock
אולי פשוט לא שתיתם מספיק. אישה שותה כוס מים/ShutterStock

סיבות שכיחות ללשון לבנה:

  • יובש בפה - מצב שבו בלוטות הרוק לא מייצרות מספיק רוק
  • היגיינת פה לקויה
  • התייבשות
  • גירוי בפה בעקבות מגע עם מכשירים דנטליים (לאחר טיפול שיניים למשל)
  • עישון או לעיסת טבק
  • נשימה מהפה
  • צריכה מופרזת של אלכוהול

עוד בוואלה!

הליכה מהירה יכולה להוסיף 20 שנים לחיים שלכם

לכתבה המלאה

כל הגורמים המפורטים ברשימה שכאן למעלה גורמים לפטמיות הלשון (הבליטות הקטנטנות שנמצאות על פני השטח של הלשון) להתנפח ולחיידקים ושאריות מזון להיתקע ביניהן. הצטברות התאים המתים הללו יוצרת את המראה של המעטה הלבן והדק שמכסה את הלשון.

לשון. ShutterStock
שאריות מזון וחיידקים יכולים להצטבר בין פטמיות הלשון ולגרום למעטה לבן. לשון/ShutterStock

עם זאת, לעתים לשון לבנה יכולה כאמור להיות גם סימן לבעיה רפואית כלשהי. כמו למשל:

פטריה - אם השכבה הלבנה שהופיעה על הלשון שלכם מלווה גם בחתכים שעליהם הפרשה בהירה וקרמית או במראה של גבינת קוטג', ייתכן שאתם סובלים מפטרת הפה. זהו זיהום פטרייתי שנגרם לרוב מקנדידה. הטיפול בו נעשה בדרך כלל בעזרת תרופות אנטי-פטרייתיות.

עגבת - הידבקות במחלת העגבת (סיפיליס) עלולה לגרום להופעת חתכים בולטים ולבנים על הלשון. עגבת היא מחלת מין שהטיפול בה כולל תרופות אנטיביוטיות, לרוב ממשפחת הפניצילין.

לוקופלקיה (חוורוורת) - נגעים לבנים או אפרפרים על או מתחת ללשון עלולים להיות תסמין של לוקופלקיה (בעברית: חוורוורת). במקרים מסויימים להופעתם של נגעים אלה יש קשר מוקדם לסרטן. הם מופיעים אצל אנשים שמשתמשים בטבק (בעישון או לעיסה) ולרוב, עם הפסקת השימוש יחלפו מעצמם. לעתים, כאשר יש חשש שהם מהווים תסמין מוקדם לסרטן, הרופאים יחליטו על הליך התערבותי שבו יוסרו הנגעים הללו בעזרת איזמל.

מחלת ליכן פלנוס - אם השכבה הלבנה מופיעה בטלאים ובדוגמה המזכירה תחרה על הלשון, הלחיים והחניכיים, היא עשויה להיות תסמין של מחלה דלקתית בשם ליכן פלנוס (בעברית: ילפת שטוחה). זהו מצב כרוני שאין לו מרפא, אך תכשירים מקומיים מסויימים יכולים להקל על תסמינים קשים שלו.

לשון גיאוגרפית - עוד מצב דלקתי לא מדבק שעלול לגרום להופעת שכבה לבנה על הלשון הוא לשון גיאוגרפית. מצב זה משווה ללשון מראה כמו של מפה - עם חריצים ואזורים לבנים ואדומים על פניה. אין צורך לטפל במצב זה והוא חולף מעצמו ברוב המקרים. אולם, במקרים שבהם הוא גורם לאי נוחות או כאבים, ניתן לקחת משככי כאבים או להשתמש בשטיפות פה שמחטאות ומאלחשות את הלשון.

בעיות עיכול - בעיות במערכת העיכול כמו דלקת בקיבה, קלקול קיבה או כיבים עלולות לגרום להופעת מעטה לבן על הלשון. זאת, משום שהפה הוא חלק ממערכת העיכול ומושפע ממנה. לכל אחד ממצבי הרקע הללו יש טיפול רפואי אחר, שניתן בהתייעצות עם רופא בלבד.

אישה מוציאה לשון. ShutterStock
חשוב להקפיד על צחצוח שיניים פעמיים ביום כולל ניקוי הלשון. אישה מנקה את הלשון/ShutterStock

אם אתם סובלים משכבה לבנה על הלשון שלא נעלמת כאשר אתם מנסים לגרד או להסיר אותה ללא הצלחה, או אם היא מלווה בפצעים או כאשר היא אינה אחידה על גבי הלשון ויוצרת אזורים לבנים ואדומים לסירוגין - זה סימן לפנות לבדיקת רופא ולהתייעץ לגבי הגורם והטיפול המתאים.

רוצים להימנע מלשון לבנה?
הקפידו לשתות מספיק מים - שתיית מים שוטפת את הבקטריות מהפה ומונעת התייבשות של חלל הפה.

הקפידו על ניקוי טוב של הפה והשיניים - צחצחו את השיניים ואת הלשון פעמיים ביום ואפשר להוסיף גם שטיפה במי פה ללא אלכוהול.

הימנעו מגירויים בפה - גירוי כרוני כמו זה שנוצר מצריכת טבק ואלכוהול באופן קבוע עלול לגרום ללוקופלקיה. אכילת מזונות חומציים, פריכים ומתובלים מאוד עשויים גם הם לגרום לגירוי של חלל הפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully