וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

40% מהאנשים בעולם סובלים מהבעיה הבריאותית הזו

מחקר בינלאומי שהוביל חוקר מאוניברסיטת בן-גוריון ב-33 מדינות מצא שכמות בלתי נתפסת של בני אדם סובלת מלפחות אחת מ-22 הפרעות אפשריות בתפקוד מערכת העיכול. מה זה אומר בעצם?

כאב בטן. ShutterStock
נשים סובלות יותר. אישה מחזיקה את הבטן בכאב/ShutterStock

כמה פעמים בחודש האחרון כאבה לכם הבטן? סבלתם מעצירות או משלשול? רוב הסיכויים שהתשובה היא לא מעט, ולפי מחקר חדש - אתם ממש לא לבד. ממצאי מחקר בינלאומי רחב היקף שנערך לאורך עשר שנים מלמדים שמעל 40 אחוזים מהאנשים ברחבי העולם סובלים מהפרעות בתפקוד מערכת העיכול.

תוצאות המחקר מראות שלמעלה מ-40 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מהפרעות במערכת העיכול המשפיעות לרעה על איכות החיים שלהם, וגורמים לשימוש מוגבר בשירותי הבריאות השונים. הפרעות אלו מערבות את כל מערכת העיכול ומתבטאות בכאב בטן, שינוי בהרגל היציאה (שלשול ו/או עצירות), בחילה, הקאה, צרבת, קושי בבליעה, ועוד.

לפי החוקרים הרקע לתסמינים היא ליקוי בתקשורת העצבית הדו-כיוונית בין מערכת העצבים של מערכת העיכול למערכת העצבים המרכזית והמוח, שגורם להפרעה בתנועתיות המעיים ולסף רגישות נמוך לגירויים במערכת העיכול.

בנוסף, החוקרים גילו כי עיקר הסובלים מכאבים או הפרעות במערכת העיכול הן נשים, כ-60 אחוזים, וכי שכיחות ההפרעות הולכת ודועכת ככל שהגיל עולה, כלומר אלו הן מחלות והפרעות שצעירים וצעירות סובלים מהן יותר.

לגבי השכיחות של התופעה אצל נשים לעומת גברים אמר פרופ' ספרבר כי "טרם נמצא לכך הסבר ברור. היו שחשבו שאולי זה קשור להורמוני מין או לאיך שנשים וגברים חווים תסמינים, והיום בודקים אם זה קשור לאוכלוסיית החיידקים במעי, אבל טרם נמצאה לכל אלה עדות מבוססת".

73 אלף נבדקים מ-6 מדינות

את המחקר הוביל פרופ' עמי ספרבר מהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, מומחה לרפואה פנימית ולגסטרואנטרולוגיה וחבר מועצת המנהלים של קרן רומא, עמותה שבחסותה נערך המחקר. המחקר כלל חוקרים מ-33 מדינות ב-6 יבשות: אפריקה, אסיה, אמריקה הצפונית והדרומית, אוסטרליה ואירופה (מערבית ומזרחית). מאמר ראשון על תוצאות המחקר עתיד להתפרסם בכתב העת הרפואי גסטרואנטרולוגיה.

כאב בטן. ShutterStock
ממצאים די זהים בכל המדינות. גבר עם יד על הבטן/ShutterStock

במחקר השתתפו מעל 73 אלף משיבים ממדגמים מייצגים של האוכלוסייה הכללית ב-33 הארצות, והוא המחקר הרב-לאומי הראשון בקנה מידה שכזה בנושא השכיחות והנטל של הפרעות במערכת העיכול. באופן מפתיע, הממצאים הזו די זהים בכל הארצות שהשתתפו.

לדברי פרופ' ספרבר, מדובר בתופעה גלובלית עקבית עם שכיחות יחסית דומה של ההפרעות התפקודיות במערכת העיכול בכל הארצות שנבדקו. "מטרת המחקר הייתה לקבל תמונה אמיתית של תפוצת ההפרעות האלו, בתקווה להבין גם מה גורם להן. עד למחקר הנוכחי לא היה מידע טוב מספיק על השכיחות של ההפרעות שכן המחקרים שנעשו בעבר נערכו על אוכלוסיות שונות, עם כלים אבחנתיים שונים ובשיטות מחקר שונות. הרעיון למחקר הנוכחי היה לבצע מחקר אחד שמקיף הרבה ארצות, באותו זמן, ועם אותן שיטות מחקר, ולקבל תמונה אחידה, מייצגת, ואמינה".

הוא הוסיף עוד כי "הממצאים בישראל מאשרים את הצורך להגביר את המודעות להפרעות אלו ואת הרלוונטיות שלהן אצל רופאים ואצל מקבלי החלטות בנושא מדיניות הבריאות". לדבריו, "רוחב ועומק שאלון המחקר יספק חומר לניתוחים חדשים ולמאמרים מרובים לעתיד לבוא, הם יסייעו גם בקביעת מטרות ומגמות להמשך המחקר בתחום זה ולהקצאת משאבים לתועלת המטופלים. "

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully