למה משבר הקורונה משפיע על מערכת העיכול שלנו?

יש כל כך הרבה השלכות חמורות של הקורונה, שהבעיות היומיומיות שנגרמות בגללה קצת נדחקות לשוליים. אבל אנחנו כאן כדי לדבר על תופעה שמטרידה רבים: למה התקופה המשוגעת הזו משפיעה על היציאות שלנו, ואיך מתמודדים עם זה?

מערכת וואלה! בריאות
AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

בסרטון: הכל על סיבים תזונתיים, הכלי היעיל ביותר נגד עצירות

למשבר הקורונה יש השלכות רציניות מאוד על יחידים ועל מדינות, והמחיר שמשלמים בעולם על המגיפה הזו הוא חמור. אבל הפעם אנחנו רוצים לדבר על תופעה שאינה בראש סדר הבעיות, אבל היא בהחלט מוציאה רבים משלוותם: ההשפעה של ימי קורונה על חילוף החומרים שלנו.

עוד בוואלה! NEWS

מה יקרה אם לעולם לא יהיה חיסון לקורונה?

לכתבה המלאה

הרבה מאוד אנשים שמו לב לשינויים בפעולות המעיים שלהם בימי הסגר הארוכים בבית, וגם עכשיו עם החזרה החלקית לשגרה - רבים סובלים מעצירות (ולפעמים גם מהקיצוניות השנייה). הסיבה לכך היא השינוי החד באורח החיים ובסדר היום של כולנו, שמשפיע לא רק על מצב הרוח אלא גם על תפקוד הגוף. בדקנו מה גורם לתופעה זו, שבאתרי בריאות בעולם מתייחסים בשם "קקי מגיפה", ואיך אפשר להתגבר על זה.

אתם פשוט בלחץ

כולם מודאגים בימים אלה - מהחשש להידבק בקורונה, מהמצב הכלכלי, מהצורך לעבוד כאשר לילדים אין ממש מסגרות, מאי הוודאות ואי הבהירות לגבי ההנחיות החדשות, ומהתחושה שהחיים לעולם לא יחזרו להיות מה שהיו פעם. אמנם רמת הדאגה משתנה מיום ליום (וממהדורת חדשות אחת לשנייה), אבל הוא נוכח שם ברקע.

הקשר בין לחץ נפשי למערכת העיכול הוא מוכר וידוע. רבים סובלים בימים מלחיצים מכאבי בטן, בחילות ולעיתים אף שלשולים, ומנגד גם מעצירות. שיבוש של פעילות העיכול נועד להפנות משאבים למה שכרגע הכי חשוב לגופכם - להתמודד בצורה הטובה ביותר עם האירוע המלחיץ. השינוי הזה משפיע גם על ההיצרות וההרחבה של המעי, פעולות שנחשבות חיוניות ביותר לספיגת החומרים המזינים מהמזון שאתם מכניסים לגוף.

מה עושים? כל מה שאתם יכולים כדי להירגע - יוגה, מדיטציה, הימנעות מחדשות ושיחה עם חברים. מכוס יין דווקא עדיף להימנע, אבל נגיע לזה בהמשך.

שגרת הכושר שלכם השתנתה

אמנם כבר מדברים על לפתוח מחדש את חדרי הכושר, אבל בשבועות האחרונים הכל היה סגור ורוב הזמן אסור היה אפילו להתרחק מהבית לצורך ריצה או הליכה. היציאה הזו משגרת אימונים, שלרבים יהיה קשה מאוד לשקם, משפיעה לרעה על תדירות היציאות.

מעטים האנשים שהצליחו לשמור על שגרת אימונים בתקופה זו. אישה רצה עם מסיכה (צילום: shutterstock)

מחסור בפעילות גופנית גורם בין היתר להאטת מערכת העיכול וקצב חילוף החומרים. הסיבה לכך היא שפעילות גופנית מממריצה את זרימת הדם בגוף ומסדירה את פעולת המעיים. אפילו פעילות פיזית מתונה, כמו הליכה לעבודה או איסוף הילדים מהגן, מסייעת להניע את מערכת העיכול, וגם זה נמנע באחרונה, כך שגם עבור אנשים שלא עושים ספורט בשגרה, ימי ההסגר כנראה גרמו לעצירות.

מה עושים? כעת שמגבלות הקורונה הוקלו, מומלץ מאוד לשלב אימוני כושר בשגרה, או לפחות ללכת 10,000 צעדים ביום. אם אתם עדיין חוששים לצאת להתאמן בחוץ, יש המון אפשרויות לאימונים מהבית. הנה כמה מהן.

אתם אוכלים אחרת

בתקופה האחרונה כולם אכלו בבית את כל הארוחות שלהם, רבים אף פיתחו תחביבי אפייה חדשים, וזה שינה לחלוטין את שגרת האכילה. רוב האנשים בתקופה הזו "שחררו" ואכלו הרבה יותר פחמימות וסוכר, אבל גם עבור אלה שהצליחו לשמור על תזונה מאוזנת יחסית, השינוי בשגרת האכילה, וריבוי הנשנושים שהביא הזמן הפנוי, השפיע על מערכת העיכול. מה שאנו אוכלים משפיע באופן ישיר על המעיים שלנו, וכל שינוי במה שנכנס מביא באופן טבעי לשינוי במה שיוצא.

כולם הפכו לאופם חובבים בתקופה זו, ויש לזה מחיר. שבלולי קינמון (צילום: shutterstock)

כאמור, רוב האנשים אכלו הרבה יותר פחמימות ריקות בתקופה הזו, ולכן גם עלו לא מעט במשקל, וזה השפיע על היציאות שלהם. קמח לבן הוא אומנם הבסיס ללא מעט מאכלים וטעימים, אבל האמת היא שמדובר בפחמימה פשוטה, שמפורקת במהירות בתהליך העיכול. כשאוכלים מזונות כמו לחם לבן, "קל" לגוף לעכל אותם, ולכן הוא לא מתאמץ והמטבוליזם פועל בעצימות נמוכה יותר.

מה עושים? אוכלים הרבה יותר פירות וירקות טריים, שתמיד מסייעים למערכת העיכול, משתדלים לצמצם סוכר ופחמימות, ובעיקר - אוכלים ארוחות מסודרות ולא מנשנשים בלי סוף כל היום.

אתם שותים אחרת

לסעיף זה יש 2 חלקים שנכונים עבור רוב האנשים: פחות מדי מים, יותר מדי אלכוהול. ההישארות בבית אומנם העלתה את צריכת המזון שלנו, אבל במקביל היא הורידה את כמות המים שאנחנו שותים. הסיבות לכך רבות. סדר היום והשגרה שלנו השתנו ללא היכר, אנחנו בקושי זזים כך שתחושת הצמא יורדת, ובין העבודה מהבית לילדים, מי זוכר לשתות. לכמות המים שנכנסת לגופנו יש השפעה על היציאות. הגדלת כמויות המים שאתם שותים יחד עם צריכת סיבים תזונתיים יכולה להקל משמעותית על תחושת עצירות, שכן ספיגת H2O גורמת למעיים לפעול ביתר יעילות.

ולסעיף השני - אלכוהול. כבר כתבנו כאן שאנשים שותים יותר בתקופת הסגר, ושעלולות להיות לזה השלכות בריאותיות חמורות. השפעה נוספת, ומדוברת פחות, היא שהאלכוהול פוגע בפעילות המעיים ומאט אותה. משקאות עם שיעורים גבוהים של אלכוהול ידועים כמעכבים את תהליך העיכול, ועלולים לגרום לכם להרגיש נפוחים יותר.

מה עושים? שותים בין 8 ל-10 כוסות ביום ומצמצמים את כמות האלכוהול. אם אתם בכל זאת שותים כוס יין בערב, אזנו את זה עם הרבה מים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully