פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      תחושת בטן: למה לחץ נפשי גורם לבעיות גם במערכת העיכול?

      לחץ נפשי אמנם נועד להגן עלינו מסכנות, אך הוא מייצר גם תחושות מעצבנות שלא בדיוק משרתות את המטרה. אז למה דווקא במצבים שבהם אתם הכי צריכים להירגע - הבטן מחליטה שהיא לא נותנת לכם מנוחה?

      אזעקה בראשון לציון , 12 בנובמבר 2019 (ללא שם , חשיפה בית ספר לצילום)
      הבטן מתהפכת, ליטרלי. צבע אדום בראשון לציון (צילום: חשיפה בית ספר לצילום)

      אי אפשר להתעלם מהעובדה שהחיים במדינה שלנו יכולים לזמן לא מעט לחץ שנחשב די ייחודי לנוף הישראלי. חלק פוגשים אותו בפקקים בכביש, אחרים נתקלים בו בתורים ורבים מאיתנו למרבה הצער נתקפים בו בכל פעם מחדש עם קול האזעקה העולה ויורדת על כל המשמעויות שלה.

      כל בני האדם חווים לחץ נפשי בשלב כזה או אחר בחיים. חשוב לזכור כי זו תחושה חיובית שמסייעת למקד את תשומת הלב והמשאבים הפיזיולוגיים בסכנה או באיום שלפנינו. כראוי לדרך התמודדות עם מצבי חירום, מדובר בתגובה קיצונית שמשפיעה על הגוף במגוון היבטים. כולנו מכירים מצבים מלחיצים שבהם זיעה קרה מתחילה להצטבר על המצח, פעימות הלב מתגברות, תחושה של עירפול עוטפת את המוח - ואם כל זה לא מספיק, גם הבטן מתחילה לרעוש ולגעוש.

      הקשר בין לחץ נפשי למערכת העיכול במבט ראשון נראה מבלבל. לכאורה, לא אמור להיות חיבור בין השניים, אך סביר מאוד שבמצבים מלחיצים במיוחד תחוו גזים, כאבי בטן, בחילות ולעיתים אף שלשולים והקאות. זה אולי נראה כמו דרך אירונית של הגוף להוסיף חטא על פשע ולהתעלל בנו עוד קצת כשאנחנו גם ככה במצב לא פשוט, אבל כשבוחנים את זה לעומק - הסיבה לכך רק מסבירה עוד יותר עד כמה הגוף האנושי מורכב ומתוחכם.

      מתמקדים במה שחשוב באמת

      אם אתם הולכים ברחוב ומכונית עומדת לפגוע בכם - יש רק דבר אחד שאתם צריכים לעשות באותו הרגע - לברוח. כדי לעשות זאת בצורה היעילה והמהירה ביותר, הגוף נכנס לתגובה של "הילחם, ברח או קפא" (או בשמה הלועזי והקליט יותר - Fight, Flight or Freeze). במצב כזה מופעלת מערכת העצבים הסימפתטית שלמעשה גורמת לגוף לתפקד ב"נוהל חירום".

      בשלב הזה, תפקודים אחרים בגוף מאטים או מושהים. אחת המערכות שסופגות את מלוא הפגיעה כתוצאה מכך היא גם אחת המערכות שדורשות הכי הרבה אנרגיה על מנת לתפקד - העיכול. גם תהליכים מסוימים במוח, המערכת שזקוקה לכמות הגדולה ביותר של אנרגיה על מנת לתפקד, פועלים בעצימות נמוכה יותר. זו הסיבה שאנשים מתקשים "לחשוב צלול" במצבים מלחיצים.

      מערכת העיכול (יח"צ , flickr)
      משלמת את המחיר. מערכת העיכול (צילום: flickr)

      השיבוש של פעילות העיכול נועד להפנות משאבים למה שכרגע הכי חשוב לגופכם - להתמודד בצורה הטובה ביותר עם האירוע המלחיץ שלפניכם. השינוי הזה יכול להוביל כאמור לצרבות, שלשולים ועצירות אבל לא רק. הוא משפיע גם על ההיצרות וההרחבה של המעי, פעולות שנחשבות חיוניות ביותר לספיגת החומרים המזינים מהמזון שאתם מכניסים לגוף.

      הלחץ גם גורם לכם לייצר פחות מיצי קיבה, דבר שמשפיע אף הוא על ספיגת חומרים מהמזון. זה נכון בייחוד לצריכת חלבונים, שדורשים פירוק משמעותי יותר בקיבה. ואם זה לא מספיק, מיצי הקיבה גם מסייעים להגן עליכם מפני חיידקים ונגיפים, מה שאומר ששיעור נמוך שלהם בקיבה עלול להגביר את הסיכוי שלכם לחלות.

      בנוסף, מחקר שפורסם ב-2011 בכתב העת Journal Of Physiology And Pharmacology מצא כי סטרס עשוי להשפיע גם על מאזן החיידקים במעיים שלנו. בקיבה של כל אחד מאיתנו יש כמות בלתי נתפסת של חיידקים אשר משפיעים עלינו במגוון רחב של מישורים - חלקם חיוביים ומועילים וחלקם שליליים ומסוכנים.

      כאב בטן (ShutterStock)
      סטרס משפיע אפילו על החיידקים במעי. גבר סובל מכאב בטן (צילום: ShutterStock)

      החוקרים עדיין לא בטוחים איך בדיוק מתרחש הקשר הזה, אך על פי ההערכות, עשויה להיות לכך השפעה מסוימת על העיכול, מערכת החיסון או אפילו ייצור של מוליכים עצביים כמו סרטונין ודופמין שמשפיעים על מצב הרוח שלנו.

      תגובה טבעית, אבל לא חייבים להשלים איתה

      כבר הדגשנו שלחץ הוא תגובה טבעית ואפילו מועילה של הגוף, שיכולה להציל את החיים שלנו, אך בעולם המודרני, רוב האנשים מתמודדים עם סטרס באופן קבוע, גם כשלא ניצבת בפניהם סכנה ממשית. אפילו ארגון הבריאות העולמי הגדיר את התופעה כ"אחת המגפות המסוכנות של המאה ה-21". זאת בשל ההשפעות של הלחץ על מערכות רבות בגוף, בייחוד אם הוא נמשך לתקופה ארוכה.

      אם אתם מרגישים שאתם מעבירים יותר מדי זמן במהלך היום במצב של לחץ, חשוב להכיר בכך שמדובר בבעיה בריאותית לכל דבר ולחשוב איך לטפל בה בצורה הטובה ביותר. תוכלו להתחיל בלשפר את התפריט שלכם, לנסות לתרגל יוגה ומדיטציה שהוכחו כדרכים יעילות להתגבר על סטרס וכמובן לפנות לעזרה מקצועית של פסיכולוג מוסמך.