פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הרבה סובלים מהבעיה הזו ומתברר שהיא מגבירה את הלחץ הנפשי

      רבים מדי מאיתנו לא ישנים מספיק שעות בכל לילה, ויש לזה מחיר. מחקר חדש מצא לשינה לא איכותית יש השפעה משמעותית על רמות החרדה והלחץ שלכם. סיבה מספיק טובה להיכנס למיטה קצת מוקדם יותר

      גבר עייף קם בבוקר (ShutterStock)
      שינה גרועה יכולה להשפיע על מצבו הנפשי של האדם. איש עייף (צילום: shutterstock

      שינה גרועה או לא מספקת נקשרה להשמנה ואפילו למחלות כרוניות כמו בעיות לב, אבל במחקר חדש נטען כי היא גם יכולה להעלות משמעותית את רמות הלחץ הרגשי של האדם. חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה, בברקלי, ערכו לאחרונה מחקר שבדק כיצד שינה גרועה יכולה להשפיע על מצבו הנפשי של האדם.

      בחלק הראשון של המחקר, שפורסם בכתב העת המדעי Nature Human Behaviour, הם השתמשו ב- MRI ובפוליסומנוגרפיה (בדיקת שינה) כדי למדוד את גלי המוח של 18 מבוגרים צעירים בזמן שהם צפו בקטעי וידיאו רגשיים, פעם אחת לאחר שנת לילה טובה ופעם אחרת לאחר לילה ללא שינה.

      לאחר הצפייה בסרטוני הווידיאו, התבקשו המשתתפים למלא שאלון שמעריך את רמות הלחץ שלהם. החוקרים גילו כי לאחר לילה ללא שינה, קליפת המוח הקדם-מצחית במוחם של הנשאלים - המסייעת להקלת חרדה - לא תפקדה כרגיל. בינתיים נמצא כי במרכזי הרגש העמוקים יותר של המוח הייתה פעילות יתר. תוצאות אלה שוכפלו במחקר אחר שנערך על 30 אנשים בשנות העשרים, השלושים והארבעים לחייהם.

      בחלק השני ערכו החוקרים שאלון מקוון שמדד את רמות השינה והחרדה של 280 צעירים ואנשים בגיל העמידה לאורך ארבעה ימים. הצוות גילה שכמות ואיכות השינה של המשתתפים אפשרו להם לחזות מה יהיו רמת הלחץ שלהם ביום למחרת.

      בסך הכל, המחקר הגיע למסקנה כי שינה גרועה יכולה להעלות את רמות הלחץ הרגשי של האדם עד 30 אחוזים. פרופסור מתיו ווקר, אחד מעורכי המחקר, אמר כי החוקרים הצליחו לזהות "פונקציה חדשה של שינה עמוקה, כזו שמפחיתה חרדה בין לילה על ידי ארגון מחדש של קשרים במוח. זה כמעט כאילו המוח כבד מדי על דוושת ההאצה הרגשית ובלי מספיק בלמים, כאשר יש חסר בשינה".

      אישה לחוצה במיטה (ShutterStock)
      צריכים לישון בין שבע לתשע שעות שינה בלילה. אישה בלחץ (צילום: shutterstock)

      לדברי החוקרים, המחקר מציע "כי אין די בשינה גרועה כדי להעצים את רמות החרדה, ולהיפך, ששינה עמוקה מסייעת להפחתת מתח שכזה. אנשים עם הפרעות חרדה מדווחים באופן שגרתי על שינה לא סדירה, אך לעיתים רחוקות נחשב שיפור בשינה כהמלצה קלינית להפחתת חרדה.

      על פי מועצת השינה, מתבגרים בגילאי 12-18 זקוקים לשמונה עד תשע שעות שינה בלילה, בעוד שמבוגרים בגילאי 18-65 צריכים לישון בין שבע לתשע שעות שינה בלילה. מחקר שנערך לאחרונה על ידי המכללה הרפואית לפנסילבניה, מצא כי שינה של פחות משש שעות בלילה יכולה להכפיל את הסיכון למוות מוקדם עבור אנשים הסובלים ממחלות כרוניות.