וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האנשים שיכולים לישון מעט מאוד בלילה ועדיין לתפקד

ישנים 4 שעות בלילה ועדיין מתפקדים מעולה ביום למחרת? אולי אתם שייכים למשפחות שמוטציה גנטית היא זו שמאפשרת להן את כוח העל הזה. מחקר חדש מנסה לשפוך אור על התופעה

איש מבוגר מתקשה לישון. ShutterStock
לא צריכים 7 שעות שינה בלילה. איור של איש ער לפנות בוקר/ShutterStock

בוודאי שמעתם על אנשים כאלה, או שאתם אפילו מכירים כמה מהם. בניגוד לרובנו, שצריכים לפחות 7 שעות בשינה בלילה, הם ישנים ארבע שעות בלילה וקמים רעננים ומפוקסים לעמל יומם. כעת חוקרים מאמינים שמצאו את הסיבה לקיומם, אחרי שמצאו גן המאפשר לאנשים לתפקד אחרי שינה של כמה שעות בכל לילה. החוקרים מאמינים כי המוטציה הגנטית שמצאו עשויה לסייע בפיתוח תרופות לטיפול בדמנציה, מחלות לב, נדודי שינה ומחלות מסכנות חיים הקשורות לחוסר שינה.

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו ניתחו יותר מ-50 משפחות שחבריהן צריכים פחות משש וחצי שעות שינה בכל לילה כדי לתפקד למחרת. הם הצליחו לבחון את ה-DNA של המשפחות הללו ולבודד מוטציה גנטית שלדעתם אחראית לכוח העל הזה. הגן שמצאו החוקרים נקרא ADRB1, שמוטציה שלו נמצאה אצל כל בני המשפחה שהיו צריכים פחות משש שעות שינה בלילה - חלקם אפילו תפקדו בצורה טובה גם אחרי ארבע שעות שינה בלילה.

כאשר המדענים שינו את הגן הזה בעכברים, הם ישנו 55 דקות פחות מעכברים רגילים - מה שמרמז שהגן הזה קשור לחוסר הזדקקות ליותר שעות שינה.

רה"מ, בנימין נתניהו במהלך התייעצות ביטחונית טלופנית עם ראשי מערכת הביטחון בקרייה 1 בספטבמר 2019. אתר רשמי
ראשי ממשלה בישראל ישנים מעט. מעט מאוד. ראש הממשלה בנימין נתניהו/אתר רשמי

למרות הממצאים שפורסמו בכתב העת Neuron, החוקרים הנרגשים מבהירים כי יש צורך במחקר רב יותר לפני שנראה יתרונות פוטנציאליים מהתגלית הזו. בממוצע, אלו עם גן השינה המועטה דרשו שעתיים פחות שינה בלילה מאשר אנשים ללא הגן.

חוסר שינה קשורה לעלייה בשכיחותם של מצבים רבים כולל סרטן, הפרעות אוטואימוניות, מחלות לב וכלי דם ואלצהיימר. "זה מדהים שאנחנו יודעים כל כך מעט על שינה, בהתחשב בכך שהאדם הממוצע מבלה בשינה שליש מחייו", אמרו החוקרים והוסיפו כי "שינה היא דבר מסובך. בסופו של דבר, אנחנו לא חושבים שיש גן אחד או אזור אחד במוח שאומרים לגופנו לישון או להתעורר. זהו רק חלק אחד מתוך רבים".

  • עוד באותו נושא:
  • שינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully