וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינה היא התרופה הטובה ביותר: כך הגוף שלכם נלחם בזיהומים בזמן השינה

מחקר חדש חושף עד כמה שינה חשובה לבריאות שלנו, בשל העובדה שהיא מסייעת לפעילות מנגנון חשוב של מערכת החיסון שלא יכול להתקיים בלעדיה. מצאנו בשבילכם את התירוץ המושלם להישאר במיטה

בחורה עירומה במיטה. ShutterStock
משפרת מנגנון חיוני של מערכת החיסון שנלחם בזיהומים ווירוסים. שנת לילה/ShutterStock

לא צריך להיות מומחה גדול כדי להבין ששינה משפרת את מצב הבריאות והרוח, אבל אם יש הוכחות לכך אנחנו תמיד שמחים להפיץ את המידע החשוב הזה ברבים. חוקרים מגרמניה מוכיחים ששינה יכולה להיות לפעמים התרופה הטובה ביותר למצבים רפואיים מורכבים, בזכות יכולתה הפוטנציאלית של מערכת החיסון לפעול נגד חיידקים מחוללי מחלות (פתוגנים) במהלכה.

במחקר שהתפרסם השבוע בכתב העת Journal of Experimental Medicine, טענו מדענים מאוניברסיטת טובינגן ואוניברסיטת לובק בגרמניה ששינה יכולה להדוף זיהומים באמצעות מנגנון שטרם היה מוכר קודם לכן, בעוד שתנאים אחרים, כגון לחץ כרוני וערנות לאורך זמן רב, יכולים לגרום לגוף להיות פגיע יותר למחלות. בנוסף, הצוות הצליח להראות שתפקוד תאי T, תאי הדם הלבנים האחראים לתגובה החיסונית של הגוף למאבק בפתוגנים המזיקים, נפגע לאחר שלוש שעות בלבד ללא שינה.

עוד בנושא:
ההשפעה המוזרה של פחות מ-8 שעות שינה על הגוף
בועטים וצועקים מתוך שינה? אולי יש לכם את ההפרעה הזאת
מה קורה לגוף אחרי לילה לבן?

אילוסטרציה. ShutterStock
רק שלוש שעות ללא שינה פוגעות במערכת החיסונית/ShutterStock

כשהמנגנון החשוב הזה פועל באופן תקין, תאי T מזהים מטרה מסוימת, כגון תא נגוע בווירוס, ומפעילים חלבונים דביקים שידועים כאינטגרינים (Integrin) ששולחים מידע אודות התא הנגוע כדי להשמיד אותו. למרות חשיבותו, לא היה בנמצא מידע רב אודות האותות שעשויים להפחית את היכולת של תאי T להשמיד את הווירוסים, ולכן החליטו חברי הצוות לחקור אותם.

המדענים ערכו ניסוי שנמשך 24 שעות: קבוצה אחת של מתנדבים הורשתה לישון במשך שמונה שעות בלילה, כשקבוצה שנייה נשארה ערה לכל אורכו. בבוקר נלקחו דגימות דם של מהמשתתפים. תאי T שנלקחו מהמתנדבים שישנו בלילה הראו רמות גבוהות יותר של פעילות אינטגרינים בהשוואה לתאי T שהיו בדמם של הנבדקים שנשארו ערים.

עוד באותו נושא

מסתבר שאנשים התחילו לסמס מתוך שינה. וזו בעיה רצינית

לכתבה המלאה
עייף במשרד. ShutterStock
ועוד לא הזכרנו את השפעות השליליות הנוספות האחרות של מחסור בשינה על בריאותכם. עובד עייף/ShutterStock

ממצאי המחקר מוכיחים שלשינה יש פוטנציאל להגביר את היעילות של פעילות תאי T, שהופכים לרלוונטיים במיוחד לאור השכיחות הגבוהה של הפרעות שינה ותנאים המאופיינים בשינה לקויה, כמו דיכאון, לחץ כרוני, הזדקנות ועבודה במשמרות לילה.

"תאי T מסתובבים כל הזמן בדם ומחפשים פתוגנים, כדי להדביק ולהרוג אותם", סיכם החוקר הראשי ד"ר סטויאן דימיטרוב, מהמכון לפסיכולוגיה רפואית ונוירוביולוגיה ההתנהגותית בטובינגן, "רק שלוש שעות ללא שינה הספיקו כדי להפחית את תפקודם של תאי החיסון החשובים. התוצאות שלנו מראות עד כמה השינה עוזרת לנו להילחם בזיהומים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully