וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתבר שאנשים התחילו לסמס מתוך שינה. וזו בעיה רצינית

23.12.2018 / 0:00

יכול להיות שההודעה המוזרה שקיבלת מהאקסית במהלך הלילה נשלחה בגלל הפרעת שינה מלחיצה במיוחד. מסתבר שחלק לא מבוטל מהמילניאלס שולחים סמסים מתוך חלום כי הם פשוט לא מוכנים להיפרד מהטלפון גם בלילה

איש מסתכל על סמארטפון במיטה. ShutterStock
ערה? גבר שולח הודעות מהמיטה/ShutterStock

יש אנשים שלוקחים את הטלפון לכל מקום ולא מוכנים לוותר עליו כשהם מתקלחים, נמצאים בנוחיות ואפילו בנהיגה העין שלהם זולגת אל המסך הקטן. יש גם אלה שהולכים לישון איתו, ולאחר שהם מניחים את הראש על הכרית ושוקעים בשינה מתוקה, הם שולחים לחברים (או לאקסים) הודעות סמס.

נשמע לכם מופרך? זאת אחת המסקנות העיקריות של מחקר חדש שנערך באוניברסיטת וילנובה בארה"ב ופורסם לאחרונה בכתב העת Journal of American College Health. החוקרים רצו לבדוק את השפעת הטלפונים הסלולריים על איכות השינה של תלמידי מכללות ואת השכיחות שבה הם שולחים הודעות. 372 סטודנטים שהשתתפו במחקר נשאלו כמה שעות ישנו בלילה ואיפה נהגו לשמור את הטלפון שלהם.

עוד בנושא:
האנשים שערים למוות: חוסר שינה תורשתי קטלני
נפלאות הגוף: האנשים שנרדמים ללא הודעה מוקדמת
מפחיד: מה עושים כשהמוח ער, אבל הגוף עדיין ישן?

יותר מ-25 אחוזים מהסטודנטים הודו שהם כותבים בזמן השינה, 72 אחוזים מהם לא זוכרים שהם עושים את זה ומגלים רק בדיעבד את ההודעות. מוכי הירח גילו בבוקר המחרת הודעות לא מוכרות בטלפון שלהם. החדשות הטובות: רוב האנשים שדיווחו על המנהג שעלול להיות מסוכן לחיי החברה שלהם סיפרו שההודעות כללו בדרך כלל ג'יבריש או תוכן חסר משמעות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרחיקו אותו מהמיטה, נעלו אותו בקוד והשתיקו סאונד. גבר עם טלפון במיטה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מי שמועדות יותר לשליחת ההודעות תוך כדי שינה הן נשים", אומרת אליזבת דאודל, החוקרת שהובילה את הבדיקה, "רוב המשתתפים לא היו מוכנים לכבות את הטלפון בלילה אפילו שהוא גורם להפרעה באיכות השינה. חלק אפילו אמרו שההתנהגות הזאת החלה כבר בתיכון". רובם הגדול של המשתתפים אמרו שהם מקפידים לבדוק את הטלפון שלהם בבוקר כדי לראות אם הם שלחו בטעות הודעות תוך כדי שינה.

עוד באותו נושא

מומחים קבעו: הטיפים המוזרים שיעניקו לכם שינה מושלמת

לכתבה המלאה

הפרעת שינה מסוג חדש

המנגנון שגורם לאנשים לעשות זאת הוא כנראה פאראסומניה (parasomnia), הפרעת שינה שמתבטאת במצבי עוררות חלקית במעבר שבין ערנות לבין שנת חלום עמוקה ומתאפיינת בגלי מוח איטיים. "לאחוז קטן מהאנשים יש הפרעת שינה, אבל במקום ללכת או לאכול דברים שהם לא זוכרים, הם מטלפנים", מסביר הנוירולוג וחוקר השינה כריסטופר וינטר משרלוטסוויל.

הסבר נוסף לתופעה הוא שאנשים מתקשים בדרך כלל ליצור זיכרונות מיד עם הקימה מתוך שינה עמוקה. "אנחנו פועלים אוטומטית", מוסיף וינטר, "זאת הסיבה שבזכותה אנחנו יכולים לנהל שיחה עם בני הזוג באמצע הלילה, לא לזכור את חלקה הראשון, ולהתעורר כשאנחנו באמצע השיחה". גם שתיית אלכוהול לפני השינה משחקת תפקיד. "אלכוהול יכול בהחלט לסוג של ערפול ואובדן זיכרון".

כדי להקטין את הסיכויים שתקלידו הודעה שכנראה תצטערו עליה משנתכם, וינטר ממליץ להוציא את הטלפון מהמיטה, להשתיק את הטלפון ולנעול את הטלפון באמצעות קוד. אם הפרידה ממנו קשה עליכם, תוכלו להשאיר אותו בחדר השינה שלך אבל מומלץ להציב אותו רחוק מהמיטה. כך, אם תחליטו לענות להודעות באמצע הלילה תצטרכו לבצע מספר תנועות כמו לקום מהמיטה וללכת על הרצפה הקרה שכנראה יעירו אתכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully