פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מפחיד: מה עושים כשהמוח ער, אבל הגוף עדיין ישן?

      זו אומנם לא תופעה מוכרת אבל מסתבר שלא מעט אנשים חוו שיתוק שינה לפחות פעם אחת בחייהם ונשארו עם טראומה לא קטנה. למה זה קורה ומי נמצא בסיכון גבוה לסבול מהתופעה?

      אישה במיטה (ShutterStock)
      להתעורר לסיוט (אילוסטרציה: shutterstock)

      זה היה אמור להיות לילה מושלם, אבל לפתע פקחתם את העיניים וחשתם משותקים לחלוטין. הנשימה נהיית כבדה וכל מה שאתם רוצים זה לפתוח את הפה ולהכניס אליו אוויר, אבל גם הוא מסרב להיפתח. והידיים גם לא משתפות פעולה. אחרי כמה שניות זה עובר. הגוף חוזר להישמע לכם והחוויה האיומה הגיעה לקיצה. נשמע מפחיד? התופעה הזו נקראת שיתוק שינה והיא מתוארת על ידי רוב האנשים כהרגשה של מת-חי. אתה יודע שהמוח שלך ער, אך הגוף עדיין לא, ולכן אתם חשים לכודים בתוך גופכם.

      שיתוק שינה הוא סוג של הפרעת שינה או בשמה המקצועי סוג של פאראסומניה. אף שהאירוע כולו נמשך בין שניות בודדות לדקות ספורות והוא אינו מהווה סכנת חיים, עבור מרבית אלה שחוו אותו, הוא ייזכר כרודף ומחריד.

      תיעוד של שיתוק שינה נמצאו בכתבי רפואה עתיקים רבים. בטקסטים רפואיים מפרס מראשית המאה העשירית תוארו תסמיני התופעה, כשהתיאור הקליני המקיף הראשון שלה נעשה רק בשנת 1664 על ידי רופא הולנדי שאבחן אישה בת 50 שלקתה בתופעה.

      עב"מ (ShutterStock)
      הכל בגלל העב"מים? (אילוסטרציה: shutterstock)

      אומנם בעולם הישן האמונה הרווחת הייתה כי התופעה נגרמת על ידי שדים או רוח זרה שמשתלטת על הגוף ומונעת ממנו לנוע, אך בטקסטים רפואיים מהמאה ה-19 כבר מופיע המונח "שיתוק שינה" כפי שהוא מוכר כיום. למרות שהמדע ועולם הרפואה כבר הספיקו להתקדם רבות במאה האחרונה, גם היום יש שמאמינים כי גורמים חיצוניים כמו מכשפות, רוחות רפאים ואפילו עב"מים גורמים לתופעה המוזרה וכמובן שלא חסרות אגדות עממיות שונות בכל רחבי העולם המנסות לספק לתופעה הסבר.

      אבל בחזרה למדע. נתונים שנאספו מ-36,500 אנשים בסקירה שיטתית שבוצעה על ידי חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה שפורסמה בירחון רפואי לשינה, מצאו כי שיתוק שינה מתרחש ב-7.6% מכלל האוכלוסייה, 28.3% מכלל תלמידי תיכון והסטודנטים, וב-31.9% מהחולים הסובלים ממחלות פסיכיאטריות. החוקרים חישבו את השכיחות לפי דיווח של לפחות אפיזודה אחת של שיתוק שינה. אצל חולים פסיכיאטריים עם הפרעות חרדה היה שיעור הדיווח הגבוה ביותר - 34.6%.

      הפרעה במעבר שבין שינה לעירות

      כאשר אדם נמצא בשנת חלום (המכונה שנת REM עמוקה), המוח מורה לשרירים רצוניים להירגע ולהיכנס למצב דמוי שיתוק שנקרא חוסר טונוס. המצב הזמני עוזר להגן על הגוף מפני פגיעה על ידי כך שהוא מונע מאיתנו לבצע בפועל את הפעולות עליהן אנו חולמים. בהפרעת שינה שבה אנשים סובלים מסהרוריות, קיימת בעיה במנגנון שאחראי על השיתוק הזמני וכך אנשים הולכים ומבצעים פעולות בשנת חלום.

      בשיתוק שינה, המצב שונה לגמרי, והגוף נשאר משותק בחוסר טונוס למרות שמצב ה-REM הסתיים. במצב זה האדם כבר מתעורר ופוקח עיניים אך הוא אינו מסוגל להניע את השרירים הרצוניים שלו ולא יכול לדבר. יחד עם זאת, תנועת שרירים בלתי רצוניות, כמו נשימה, אינן מושפעות, למרות שלעתים קרובות יש תחושה של לחץ בחזה, ולכן הרבה אנשים מתעוררים משיתוק השינה מתנשפים וחשים צורך עז לקחת נשימה עמוקה. האירוע כולו יכול להימשך בין 20 שניות לדקות בודדות. למעשה מדובר בהפרעה במעבר בין מצבי השינה השונים אך נכון להיום הסיבה שבעטייה הגוף לא יכול לעבור בצורה חלקה בין השלבים עדיין לא ידועה.

      קפה עם ציור עלה בחלב (ShutterStock)
      עדיף לוותר על הקפה לפני השינה (אילוסטרציה: shutterstock

      מה יכול להעלות את הסיכון ללקות בשיתוק שינה? מצבים כמו מתח, דיכאון, תרופות מסוימות, ולאחרונה, נתגלה שגם נטייה גנטית, נקשרו לשיתוק שינה. שיתוק שינה יכול להופיע באופן בלעדי גם בהיעדר הפרעות שינה אחרות אך לעיתים הוא גם יכול להוות תסמין של הפרעת שינה אחרת כמו נרקולפסיה.

      חוסר שינה ושתיית אלכוהול בלילה

      יחד עם זאת, הגורם שנקשר באופן השכיח ביותר להפרעה הוא חוסר שינה. מחקרים הוכיחו באופן עקבי כי מחסור בשינה מעלה את הסיכון לשיתוק שינה כמו גם להפרעות שינה אחרות. בנוסף, מצבים רפואיים אחרים שפוגעים באיכות השינה (כמו דום נשימה בשינה) עלולים להוריד את איכות השינה ובכך להעלות את הסיכון לשיתוק שינה. שתיית אלכוהול לפני השינה כמו גם קפאין משבשת את המעבר בין מצבי השינה השונים ולכן גם היא מגבירה את הסיכון לשיתוק שינה. אם הפעולות הללו אינן משפרות את המצב מומלץ לפנות למומחה להפרעות שינה.

      חשוב לזכור כי בפועל אירוע של שיתוק שינה הוא תופעה מפחידה מאוד אך לא מסוכנת. המחקרים הראו כי שיתוק שינה אינו גורם לפגיעה פיזית בגוף ולא דווחו מקרי מוות מהתופעה עד כה. חשוב שאנשים לא ייפחדו כאשר הם חווים מצב כזה ויבינו כי ייתכן והגוף מאותת לכם שאתם פשוט צריכים לנוח יותר.