פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      ההשפעה המוזרה של פחות מ-8 שעות שינה על הגוף

      8 שעות שינה בלילה הן בהחלט יעד ראוי ונכסף, אבל גם כזה שרבים מאיתנו לא מסוגלים לעמוד בו. מחקר חדש מגלה תופעת לוואי שלילית ומפתיעה על הגוף של מי שישנים פחות מכך

      ההשפעה המוזרה של פחות מ-8 שעות שינה על הגוף

      בסרטון: נשים זקוקות ליותר שעות שינה מגברים. זו הסיבה

      רבים מאיתנו היו מאוד רוצים להקפיד על מינימום של 8 שעות שינה בלילה, אך נסיבות החיים והרגלים אחרים לא מסייעים זאת בידנו. ידוע ששנת לילה איכותית חשובה לבריאות מכל מיני סיבות מגוונות, כמו: מטבוליזם, תפקודים קוגנטיביים, תחושת רעב ושובע ועוד. אבל מחקר חדש גילה השפעה נוספת של שעות השינה על הגוף שלנו - מניעת התייבשות.

      במחקר, שנערך באוניברסיטת פנסילבניה ופורסם בכתב העת Sleep, גילו החוקרים ששנת לילה שנמשכת פחות משש שעות מותירה את הגוף שלנו מיובש. החוקרים מצאו שהשתן של מי שישנו 6 שעות בלילה היה מרוכז הרבה יותר והם היו נתונים בסיכון גבוה ב-16 עד 59 אחוזים לסבול מהתייבשות, בהשוואה לאנשים שישנו 8 שעות בלילה באופן קבוע.

      עוד בנושא:
      זה מה שיקרה לגוף שלכם כשתשתו מספיק מים
      שינה של יותר משמונה שעות מגדילה את הסיכוי למוות מוקדם
      זו תנוחת השינה שהכי בריא לישון בה

      גבר עייף קם בבוקר (ShutterStock)
      שתיית כוס מים על הבוקר יכולה לעזור. גבר עייף (אילוסטרציה: shutterstock)

      לדברי החוקרים, התחושה הזאת שאתם מתעוררים איתה אחרי שלא ישנתם מספיק שעות בלילה - כאילו שאתם לא במיטבכם, גם היא תוצאה של התייבשות בעצם, ולא רק של עייפות. וזה דבר שטוב לדעת אותו, כי אם כך - ייתכן ששתיית כוס מים על הבוקר יכולה מאוד לעזור עם זה.

      מתעוררים מוקדם? פה הבעיה

      המדענים סבורים שאת הממצאים שלהם ניתן לקשור לאופן שבו המערכת ההורמונלית מווסתת את משק המים בגוף. הם התמקדו במחקרם בהורמון בשם וסופרסין (Vasopressin), שאותו מפריש הגוף בשעות היום והלילה כדי לווסת את רמות הנוזלים. "וסופרסין מופרש מהר יותר בשלבים המאוחרים יותר של מחזור השינה, כך שאם אתם נוהגים להתעורר מוקדם יותר, ייתכן שתפספסו את חלון ההזדמנויות שבו מופרשת כמות גדולה יותר של ההורמון הזה וכך ייפגע מאזן הנוזלים של הגוף", הסביר אשר רוזינגר, אחד החוקרים שהשתתף במחקר של אוניברסיטת פנסילבניה.

      וסופרסין אם כן, אמון על כך שגופנו לא יאבד יותר מדי נוזלים בזמן שאנחנו ישנים ולמעשה, הוא אפילו יכול למשוך נוזלים בחזרה לגוף מתוך מערכת השתן, במידת הצורך. אם אנחנו לא ישנים מספיק שעות בשביל לאפשר לכמות מספקת של וסופרסין להשתחרר עלולה להיות לזה השפעה הפוכה.

      גיף אישה ישנה (מערכת וואלה! NEWS)

      לטובת המחקר ניתנו המדענים את תיקיהם הרפואיים של למעלה מ-25 אלף מבוגרים מסין וארה"ב, שנשאלו אודות הרגלי השינה שלהם וכן, מסרו דגימות שתן שנבדקו לאיתור סמנים ביולוגיים להתייבשות. החוקרים לא מדדו את נוכחותו הישירה של הורמון וסופרסין בשתן, כי אם אינדיקטורים אחרים לפעילותו, כמו כמות המים בשתן.

      חשוב לציין, שהמחקר הנוכחי אינו מספיק כדי לבסס קשר סיבתי בין שעות שינה פחותות והתייבשות, אך די בו כדי להראות שככל הנראה מתקיים קשר ביולוגי כלשהו בין הדברים. לדברי החוקרים, כדי לבסס את הקשר הסיבתי יש צורך בעריכת מדגם נרחב יותר ונטילת דגימות במשך מספר ימים. וייתכן שהקשר בין שינה והתייבשות אינו חד כיווני ושני הגורמים משפיעים זה על זה בהדדיות.

      "יכול מאוד להיות שמדובר בקשר מעגלי", אמר החוקר רוזינגר בראיון לאתר Inverse. "ייתכן ששנתו של אדם משפיעה על רמות ההתייבשות או הנוזלים שלו, ואם אותו אדם מיובש זה יכול בהמשך להשפיע על השינה שלו, וכן הלאה. זאת בהחלט נקודה שיהיה מעניין לחקור".

      אישה חולה שותה מים (ShutterStock)
      כוס מים ליד המיטה (אילוסטרציה: shutterstock)

      להשפעות המזיקות של התייבשות קבועה יש תיעוד רפואי נרחב: זה עלול להזיק לכל דבר החל ממצב הרוח והקוגניציה ועד לתפקוד הכליות וביצועים פיזיים אחרים. ובהינתן הסיכונים הללו, בהחלט כדאי להקדיש מחשבה נוספת להרגלי ודפוסי השינה של כל אחד ואחת מאיתנו - אם תשפרו אותם, ייתכן מאוד שגם תתרמו לאריכות הימים שלכם.

      בינתיים, מומלץ להחזיק כוס או בקבוק מים ליד המיטה - במיוחד אם אתם יודעים שאתם נוהגים ללכת לישון מאוחר. "המחקר שלנו מצביע על כך שאם אתם לא מקבלים מספיק שעות שינה ואתם מתעוררים בבוקר עם תחושת עייפות, שתייה מרובה של מים עשויה להועיל לכם", אמר רוזינגר.