וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האיום הבריאותי החמור" שמאיים על כל העולם

עודכן לאחרונה: 12.4.2021 / 16:30

חוקרים הצליחו לזהות לראשונה את אחת הפטריות המסוכנות בעולם מחוץ לבית חולים. הממצאים עוררו שאלות רבות וגם דאגה בריאותית אמיתית, שכן מדובר בפטריה מסוכנת שעמידה לתרופות

צלחת פטרי עם עובש. ShutterStock
איום בריאותי עולמי. צלחת פטרי/ShutterStock

אם חשבתם שהקורונה נגמרה וכל הדאגות הבריאותיות בעולם נגמרו, אתם רחוקים מהאמת. פטריה שתוארה על ידי המרכזים לבקרת מחלות והגנתן (CDC) כ"איום בריאותי עולמי חמור", מצליחה להדאיג מומחי בריאות ברחבי העולם.

קנדידה אוריס (Candida auris) הפכה לאיום בריאות עולמי רציני מאז זוהתה לפני עשור, במיוחד עבור חולים עם מערכת חיסונית מוחלשת. הימצאותה דווחה ביותר מ-30 מדינות וכנראה שהיא נפוצה יותר מכיוון שקשה לזהות ולבדל אותה מפטריות אחרות. היא עמידה בפני תרופות רבות נוגדות פטריות, ויכולה להתפשט בין חולים בבתי חולים ובמתקני בריאות אחרים ולגרום להתפרצויות וזיהומים בזרם הדם, הלב או המוח. מחקרים מוקדמים אף מעריכים כי היא קטלנית אצל 30 עד 60 אחוז מהמטופלים.

במחקר חדש, המיקרולוג ד"ר אנורדה צ'ודארי הוביל צוות שניתח דגימות אדמה, חול ומים שנאספו מחופים וביצות באיי אנדמן הטרופיים. אפילו בדגימות שנלקחו מביצות, שם הפעילות האנושית נמוכה, החוקרים מצאו את הקנדידה אוריס - כאשר אחת משתי הדגימות הראתה דווקא רגישות לתרופות נגד פטריות. דאגה רבה יותר העלו דגימות שנלקחו מאזורים כמו החוף, שם נמצאו 22 דגימות המכילות את הפטריה - כולן עמידות בפני תרופות.

"הדגימות הבודדות שנמצאו באזור בו הייתה פעילות אנושית היו קשורות יותר לזנים שאנו רואים במסגרת הקלינית", אמר צ'ודרי בהצהרה. מחקרים עתידיים, לדבריו, יוכלו אולי להסביר את הקשר הזה. "זה עשוי להגיע מצמחים, או אולי מעור אנושי, שאנו יודעים שהקנדידה אוריס יודעת להתיישב עליו. עלינו לחקור עוד נישות סביבתיות עבור הפתוגן."

התפרצות של נגיף הקורונה בקרב בני שבט האנדמן באיי אנדמן. AP
הגיעה גם למקומות מרוחקים. איי אנדמן/AP

הממצאים, כותבים החוקרים במחקרם שפורסם בכתב עת של החברה האמריקנית למיקרוביולוגיה mBio, מייצגים את הפעם הראשונה בה הפטריה התגלתה מחוץ למסגרת בית חולים. מבדיקות גנטיות של הדגימות, הם מאמינים שהפטריה יכולה לשרוד היטב בתנאים מסוימים גם מחוץ לגופם של פונדקאים אנושיים.

השערה קודמת העלתה כי הפטריה יכולה להיות ילידת שטחי ביצות, ונעלמה מעיני בני האדם לפני שהפכה לפתוגנית לבני אדם, כאשר התאמות לטמפרטורות גבוהות יותר שנגרמו כתוצאה משינויי האקלים גרמו לה לשגשג בתוכנו וביונקים אחרים.

"הידיעה שניתן למצוא את קנדידה אוריס בסביבה אמורה לעורר חיפושים נוספים כדי להגדיר את הנישות האקולוגיות שלה", אמרו החוקרים. "הניתוח של בידודים סביבתיים עתידיים יספק ראיות לאימות או הפרכה של ההשערה שהצמיחה שלה התגברה בשל ההתחממות הגלובלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully