וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפטריה המסתורית והקטלנית שמתרבה בגלל שינויי האקלים

הקנדידה אוריס אומנם זוהתה כבר לפני עשור, אבל בשנה האחרונה חוקרים מזהים את הפטריה הזו ביותר ויותר מדינות. מה גורם לה להתפשט בצורה רחבה ומהירה יותר ברחבי העולם, והאם מדובר בסכנה אמיתית שעומדת לפתחנו?

צלחת פטרי עם חיידקים. ShutterStock
הסכנה החדשה שעומדת בפני העולם. צלחת פטרי/ShutterStock

לפני שלוש שנים התריעו גורמי הבריאות בארה"ב בפני מאות אלפי רופאים ומטפלים בבתי חולים ברחבי המדינה, כי הם מנסים לאתר פטריות מסוג חדש המתפשטות במהירות ועמידות מאוד לתרופות. הפטריות האלה, כך הזהירו, גורמות לזיהומים שעלולים להיות קטלניים בקרב חולים שמאושפזים ברחבי העולם.

קנדידה אוריס (Candida auris) הפכה לאיום בריאות עולמי רציני מאז זוהתה לפני עשור, במיוחד עבור חולים עם מערכת חיסונית מוחלשת. הימצאותה דווחה ביותר מ-30 מדינות וכנראה שהיא נפוצה יותר מכיוון שקשה לזהות ולבדל אותה מפטריות אחרות. היא עמידה בפני תרופות רבות נוגדות פטריות, ויכולה להתפשט בין חולים בבתי חולים ובמתקני בריאות אחרים ולגרום להתפרצויות וזיהומים בזרם הדם, הלב או המוח. מחקרים מוקדמים אף מעריכים כי היא קטלנית אצל 30 עד 60 אחוז מהמטופלים.

חוקרים מעולם לא הצליחו לבודד את הפטרייה מהסביבה הטבעית שלה או להבין כיצד גרסאות שונות שלה מבחינה גנטית הופיעו באופן עצמאי בערך באותו הזמן בהודו, דרום אפריקה ודרום אמריקה. כעת יש לחוקרים בארצות הברית ובהולנד תיאוריה חדשה: הם מציעים כי ייתכן שההתחממות הגלובלית ממלאת תפקיד מפתח בהתפשטותה של הפטרייה הקטלנית. החוקרים טוענים כי זו יכולה להיות הדוגמה הראשונה למחלה פטרייתית חדשה שנגרמת משינוי האקלים, כך עולה ממחקר שפורסם ביום שלישי האחרון ב-mBio, כתב עת של החברה האמריקאית למיקרוביולוגיה.

עוד בנושא:
דו"ח: עד 2050 - חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה יהיו קטלניים יותר מסרטן
למה אנטיביוטיקה כבר לא משפיעה עלינו?
האם אלצהיימר נגרם על ידי פטריה?

צעירים טובלים במזרקה כדי להצטנן מפני גל החום בוויטוריה שבצפון ספרד, 4 באוגוסט 2018. אי-פי, AP
מה עוד יביא לנו שינוי האקלים? ילדים מתקררים במזרקה בוויטוריה שבצפון ספרד/AP, אי-פי

פטריות הן מיקרו-אורגניזמים המופצים לכל עבר באמצעות נבגים, אותם בני אדם יכולים לשאוף, או שהם מתמקמים על העור, כמו במקרה של הקנדידה אוריס. לרוב ניתן לטפל במגוון התחלואים של הפטריות, אך יש מחלות להן השלכות רציניות יותר. לפי הנתונים של ה- CDC, ישנם מעל ל- 1.5 מיליון זני פטריות על כדור הארץ, מתוכם 300 ידועים למדע ככאלה הגורמים לתחלואה בקרב בני אדם.

ובכל זאת, זיהומים פטרייתיים אצל בני אדם הם יחסית נדירים. "ליונקים יש מערכות חיסון מתקדמות יותר מאשר אורגניזמים אחרים הנמצאים בסיכון לזיהומים פטרייתיים, ומרבית הפטריות בסביבה אינן יכולות לצמוח בטמפרטורות של גוף האדם", הסביר ארתורו קסדוול, אחד ממחברי המחקר החדש, מיקרוביולוג ואימונולוג מבית הספר לבריאות הציבור של ג'ונס הופקינס.

אולם ככל שהאקלים התחמם יותר, הקנדידה אוריס הצליחה להסתגל, מה שעזר לה להשתכפל בטמפרטורת גוף האדם העומדת על 37 מעלות צלזיוס. קסאדוואל ועמיתיו השוו את הקנדידה אוריס למינים הקרובים ביותר אליה, וגילו כי השמרים הקטלניים מסוגלים לצמוח גם בטמפרטורות גבוהות יותר. "הדבר המסתורי ביותר הוא שקנדידה אוריס הופיעה בו זמנית בשלוש יבשות שונות, וקשה מאוד להסביר את זה", אמר קאסדוול. משהו קרה כדי לאפשר לאורגניזם "להתפוצץ ולגרום למחלות", אמר. ו"המשהו" הזה הוא ככל הנראה ההתחממות הגלובלית.

עוד בוואלה!

האיום החדש שמעמיד מיליוני בני אדם בסכנת מוות

לכתבה המלאה

"האנושות עשויה להתמודד עם מחלות חדשות"

אם התיאוריה נכונה, פטריות אחרות עשויות ללכת בדרכה של הקנדידה אוריס הסבירו החוקרים. "אם הקנדידה אוריס היא הדוגמה הראשונה לפטריות פתוגניות חדשות שמתפשטות משינוי אקלימי זה מעורר דאגה כי האנושות עשויה להתמודד עם מחלות חדשות בשל הסתגלות פטרייתית לאקלים חם יותר", הם כותבים.

חוקרים אחרים מבהירים כי ככל שההתפשטות של הפטרייה גדולה יותר, כך גדל הסיכון שהיא תעביר חלק מה-DNA שלה למינים אחרים של פטריות ואפילו לחיידקים. מופרך ככל שזה ישמע, פטריות מסוגלות להזדווג ולהעביר או להחליף כמויות גדולות של DNA.

גורמי בריאות בארה"ב אומרים כי הפטרייה היא דוגמא לאורגניזם עמיד המיובא למדינה בשוגג על ידי אדם חולה ומתפשט (הפטרייה התגלתה באוזנה של אישה יפנית בשנת 2009, "אוריס" היא המילה הלטינית לאוזן). ביוני 2016 פרסם כאמור המרכז לבקרת מחלות ומניעתן התראה קלינית לגבי הפתוגן. חודשיים לאחר מכן דווחו שבעת המקרים הראשונים בארה"ב. עד מאי 2017 זה עלה ל -77 ונכון ל- 12 ביולי 2019 עומדים כבר על 715 מקרים, מרביתם התגלו באזור ניו יורק, ניו ג'רזי ושיקגו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully