וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיום החדש שמעמיד מיליוני בני אדם בסכנת מוות

29.8.2016 / 7:40

הן קיימות בכל מקום, אנו רואים בהם בעיקר מטרד לא נוח, אבל זיהומים שמקורם בפטריות הולכים ונעשים עמידים יותר ויותר לתרופות ועלולים לאיים על חייהם של מיליוני אנשים

זיהום פטרייתי. ShutterStock
זיהום פטרייתי/ShutterStock

אנחנו יודעים כבר לא מעט על הסכנות הטמונות בחיידקים המפתחים עמידות בפני אנטיביוטיקה, אך מה בנוגע לפטריות? הנגע המציק שאנחנו מכירים מחיי היום-יום עשוי להתפתח לכדי מצב מאיים חיים לאור התפתחותה של עמידות לחומרים אנטי-פטרתיים, חוקרים בריטיים אמרו לגארדיאן. לטענתם, מיליוני בני אדם מצויים בסכנה, בעוד זיהומים פטרייתיים מפתחים עמידות לתרופות, בעיקר אנשים עם מערכת חיסונית חלשה.

אז למה זה קורה? הסיבה לטענת החוקרים היא מאחר והפטריות מפתחות עמידות לחומרים אנטי-פטרייתיים בד בבד עם שימוש הגובר בחומרים קוטלי פטריות בקרב חקלאים. הפתוגנים, המנגנונים הגורמים להתפתחותן והתפרצותן של מחלות אצל פטריות מגיבים לשימוש הגובר בחומרים קוטלי פטריות ומפתחים עמידות, ולאורך זמן מוטציות של גנים בודדים עשויות להוביל לפיתוחו של זן חדש של פטריות עם עמידות גבוהה לחומרים אנטי-פטריתיים.


עוד בנושא:
דו"ח חדש חושף למה אנטיביוטיקה הפכה כל כך מסוכנת
מחקר ישראלי: האם בקרוב חיידקים טורפים יחליפו את האנטיביוטיקה?
האם האנטיביוטיקה החדשה נמצאת באף שלכם?

מיליוני בני אדם בסכנה

"יש הקבלות מאוד דומות בין העמידות של החיידקים ושל הפטריות, למרות שהבעיה עימה אנו מתמודדים במקרה של הפטריות יותר מדאיגה", אמרה פרופסור אדיליה וואריס מהמרכז הרפואי לחקר פטריות באוניברסיטת אברדין למגזין הבריטי. היא הסבירה כי בעוד שנושא עמידות החיידקים לאנטיביוטיקה נחקר באופן אינטנסיבי, לא כך הוא המקרה של עמידות הפטריות.

"יש מעל ל- 20 סוגים שונים של חומרים אנטי-בקטריאליים, אך יש רק ארבע רמות של חומרים אנטי-פטרייתיים. השיריון שיש לנו להתמודדות עם פטריות קטלניות קטן בהרבה מזה שיש לנו להתמודד עם חיידקים", אמרה, וציינה כי אין מספיק מימון למחקרים בנושא.

אנטיביוטיקה. ShutterStock
העמידות לאנטיביוטיקה היא בעיה שרק הולכת ומחמירה/ShutterStock

פטריות הן מיקרו-אורגניזמים המופצות לכל עבר באמצעות נבגים, אותם בני האדם יכולים לשאוף או שאותם נבגים יכולים להתמקם על העור. לרוב ניתן לטפל במגוון התחלואים של הפטריות, אך יש מחלות שלהן השלכות יותר רציניות – במיוחד עבור חולים עם מערכות חיסון מוחלשות.

לפי הנתונים של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית (ה- CDC), ישנם מעל ל- 1.5 מיליון זנים שונים של פטריות על כדור הארץ. מתוכם, 300 זנים הידועים למדע ככאלה שגורמים לתחלואת בני אדם.

בעיה שהולכת לגדול בשנים הקרובות

"פטריות נמצאות בכל מקום", הסביר פרופ' גורדון בראון, ראש המרכז חקר הפטריות באוניברסיטת אברדין. "אנחנו שואפים יותר ממאה נבגים של פטריית האספרגילוס (aspergillus) מדי יום. בדרך כלל המערכת החיסונית מטאטאת אותן החוצה, אבל כשההגנות שלנו מפני מחלה אינן פועלות כשורה, המערכת החיסונית מאבדת את הכושר להילחם בחזרה", אמר.

הוא הוסיף כי רופאים מארצות הברית ומאירופה דיווחו לאחרונה על עלייה במספר המקרים בהם נצפתה עמידות לתרופות כנגד פטריות האספרגילוס וקנדידה. "זיהומים פטרייתיים היא בעיה שהולכת לגדול בשנים הקרובות ואנחנו צריכים לפתח את ההגנות הטובות יותר כנגדן", סיים בראון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully