הדבר הקטן שכולנו עושים וגורם לנו לעלות במשקל

    מכירים את הימים שבהם אתם פשוט "מרגישים שמנים"? מחשבות שליליות ועיסוק מוגבר במראה חיצוני לא רק שלא תורמים לדימוי הגוף שלנו, הם גם מעלים את הסיכוי שלנו להשמין. איך זה עובד ומה אפשר לעשות עם זה?

    סיגלית פז
    עיסוק מופרז בגוף רק פוגע בדימוי ובביטחון העצמי שלכם. אישה צובטת את ירכה (צילום: ShutterStock)

    כולנו מכירים את הימים האלו שאנחנו מתעוררים עם עיניים ביקורתיות כלפי עצמנו. מסתכלים בראי וחושבים לעצמנו "הבטן שלי בולטת מדי... איך השמנתי, אני חייבת לרדת במשקל". לחלקנו יש את המחשבות האלו לעיתים רחוקות, וחלקנו הולכים עם המחשבות האלו בכל יום ובכל שעה. האם המחשבות האלו מעודדות אותנו לאכול בריא? או שהן עושות דווקא את ההיפך?

    מהו דימוי גוף - כיצד הוא משפיע עלינו?
    דימוי גוף הוא הצורה בה אנחנו תופסים איך הגוף שלנו נראה. דימוי הגוף שלנו יכול להשתנות לאורך השנים, הוא מושפע ממסרים שקיבלנו על הגוף שלנו מהסביבה ומאמצעי התקשורת. ברשתות החברתיות, באינטרנט ובטלוויזיה אנחנו מקבלים מידע על איך הגוף שלנו "צריך" להראות. מחקרים מראים שאחרי גלילה באינסטגרם יש ירידה של 35-50 אחוזים בדימוי הגוף. הצפייה בכל הדמויות המושלמות הללו גורמת לנו לרוב להרגיש פחות טוב עם עצמנו.

    עוד בוואלה!

    כמה מהר אנחנו 'יוצאים מכושר' כשמפסיקים להתאמן?

    לכתבה המלאה

    אנשים שיש להם דימוי גוף חיובי, מקבלים את הגוף שלהם, ומרגישים איתו טוב רוב הזמן. יתכן ויהיו חלקים שהם פחות אוהבים, אבל זה לא מפחית מתחושת ההערכה שיש להם כלפי עצמם וכלפי גופם. לעומתם, אנשים בעלי דימוי גוף שלילי מרגישים שאינם נראים טוב ביחס לאחרים. רוב הזמן הם לא מרוצים מהמראה שלהם. הם מתעסקים בפגמים שלהם ומעצימים אותם, ובדרך כלל ירגישו בושה וחוסר ביטחון בגופם.

    כמעט מחצית מהנשים שמשקלן תקין חושבות שהן סובלות מעודף משקל. אישה בוחנת את עצמה מול המראה (צילום: ShutterStock)

    איך דימוי גוף שלילי עלול להתבטא?

    • בחינה עצמית ביקורתית באופן אובססיבי בראי, שקילות חוזרות, צביטת קפלים בגוף
    • אמירות מזלזלות ושליליות כלפי הגוף
    • השוואה תכופה של הצורה והגודל לאנשים אחרים
    • הימנעות מחשיפה של הגוף - הימנעות מללבוש בגד ים או בגדים קצרים, הימנעות מלהצטלם, הימנעות מאירועים חברתיים
    • "מרגישים שמנים" פעמים רבות לאורך היום
    • אמונה שרק משקל או גודל מסויים, יובילו לאושר

    איך דימוי הגוף משפיע על המשקל?

    45 אחוזים מהנשים ו-23 אחוזים מהגברים במשקל תקין, חושבים שהם סובלים מעודף משקל. דימוי גוף שלילי מגביר סיכוי להגבלת האכילה באמצעות דיאטות. על פניו זה נשמע חיובי, כיוון שזה מעודד אותנו לשנות את האכילה כך שנאכל בריא יותר, אך למעשה המחקרים מראים את ההיפך.

    מחקר שבדק את הנושא, מצא שדימוי גוף שלילי והימצאות בדיאטה, הגבירו סיכוי לאכילה רגשית והתקפי אכילה פי 2.3 לעומת האוכלוסיה הרגילה. מחקר אחר מצא שיש קשר ישיר בין דימוי גוף שלילי להשמנה. כך שלמעשה דימוי גוף שלילי בסופו של דבר מעודד אותנו לאכילת יתר ולעליה במשקל.

    פעילות גופנית קבועה משפרת משמעותית את דימוי הגוף. שתי נשים בבגדי יוגה (צילום: ShutterStock)

    דימוי גוף שלילי גם מגביר סיכוי להפרעות אכילה. חוסר שביעות הרצון מעודדת פניה לדיאטות קיצוניות ופעילות גופנית מופרזת שעלולות בקלות להתדרדר לאנורקסיה, בולימיה,‏ אכילת יתר או זלילה כפייתית.
    מחקרים מראים שכדי להתמיד בתהליך של שינוי הרגלי אכילה, כדאי לאמץ דימוי גוף חיובי. אנשים בעלי דימוי גוף חיובי, אוהבים את הגוף שלהם, ולכן הם ישאפו להזין אותו במזון בריא. גם אם יאכלו אוכל שהוא "לא בריא" או "משמין", זה לא יעודד אותם להמשך אכילה בלתי נשלטת, כיוון שהם מקבלים את עצמם כמו שהם, ואם הם יעלו כמה גרמים, זה לא ישנה את הערך העצמי שלהם.

    איך ניתן לשפר את דימוי הגוף?

    1 . הפסיקו להשוות - כל אחד מאיתנו הוא אחר ומיוחד בדרכו. ההשוואה החברתית למודלים לא הגיוניים רק מעצימה את ההרגשה הרעה עם הגוף. קיבלנו גוף אחד להעביר איתו את החיים, ואנחנו יכולים להתמקד במה שאנחנו לא אוהבים ולסבול כל החיים או לבחור ליהנות ממה שיש לנו. ואם כבר להשוות, אז להשוות נכון, להסתכל על הגוף שלנו בדיוק כמו שאנחנו מסתכלים על אחרים, להשוות לכל האנשים במרחב שלנו ולא רק לאלו שנראים יותר טוב או שוקלים פחות מאיתנו.

    2. המנעו מבדיקות גוף דקדקניות - בדיקות גוף הן בדיקות דקדקניות של הגוף שמתמקדות בחלקים השליליים. יש אנשים שבאופן מודע או לא מודע בודקים את גופם עשרות ומאות פעמים ביום. ההתעסקות הזו פוגעת מאוד בדימוי הגוף ומגבירה את המחשבות וההתעסקות השלילית בגוף. הפחתה של ההתנהגויות האלו תביא לשיפור משמעותי בדימוי הגוף.

    3. העצימו את הטוב - לכל אחד מאיתנו יש חלקים שהוא אוהב יותר ופחות. לפעמים מספיק שנעצים את החלקים הטובים יותר, נתלבש באופן שיותר מחמיא לנו, נסתכל בראי על החלקים היפים יותר - זה יגרום לנו להיות בתשומת לב גדולה יותר אליהם ונרגיש טוב יותר עם עצמנו.

    אל תאמינו לכל מה שאתם רואים על המסכים. אישה גוללת באינסטגרם (צילום: ShutterStock)

    4. לבשו כבר עכשיו בגדים שאתם מרגישים איתם טוב - בין אם מדובר במכנס לוחץ שמזכיר לנו כל היום להתעסק בגוף ולהרגיש "לא בסדר" ובן אם אלו בגדים רחבים ולא מחמיאים. בסופו של דבר הלבוש הזה, מגביר את הרגשות השליליים כלפי הגוף.

    5. תסתכלו על הגוף בשלמותו - הרבה מאיתנו מסתכלים על איברי הגוף השונים כמו בזכוכית מגדלת. אם ניקח כמה צעדים אחורה ונסתכל על הגוף כולו, על הפרופורציות והמראה הכללי, סביר להניח שנרגיש הרבה יותר טוב עם המראה שלנו.

    6. תסתכלו על אנשים אמיתיים ולא על אלו שמופיעים במסכים - מה שאנחנו רואים במדיה לא מייצג את המציאות. ותרו קצת על הפייסבוק והאינסטגרם וצאו החוצה, תגלו אנשים מכל הגדלים והסוגים. חלקם הגדול אוהבים את עצמם וחיים חיים מלאים למרות שהם לא מושלמים. ואם אתם בוחרים להסתכל על המסך - עשו זאת בצורה ביקורתית. 98 אחוזים מהנשים לא חולקות את מימדי הגוף הקטנים של הדוגמניות, וגם רוב התמונות של הדוגמניות הן לא אמיתיות (הן עוברות ריטוש שמטרתו להקטין את הגזרה של הדוגמנית ולטשטש פגמים). אז אל תאמינו לכל מה שאתם רואים.

    7. קיימו אורח חיים בריא - פעילות גופנית, תזונה מאוזנת ומודעת. הצעדים הללו יגדילו את תחושת השליטה והסיפוק מהגוף. בניתוח של 121 מחקרים, נמצא שביצוע פעילות גופנית קבועה משפרת את דימוי הגוף בצורה משמעותית.

    סיגלית פז היא דיאטנית קלינית ומנהלת חברת מותר לי - המסייעת לאיזון משקל ופיתוח דימוי גוף חיובי.

    טרם התפרסמו תגובות

    הוסף תגובה חדשה

    בשליחת תגובה אני מסכים/ה
      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully