וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

60 שנה לגלולה שעשתה מהפכה: 7 דברים שכל אישה צריכה לדעת

עודכן לאחרונה: 13.5.2021 / 16:31

הן לא משמינות, לא פוגעות בפוריות ויש נשים שנוטלות אותן כדי לטפל בכל מיני בעיות שלא קשורות בכלל להיריון. הגלולה למניעת היריון חוגגת יום הולדת 60, וממש לא מתכוונת לצאת לפנסיה בקרוב

אישה מחזיקה חפיסת גלולות למניעת היריון. ShutterStock
מציינת 6 עשורים להיווסדה - הגלולה למניעת היריון. אישה אוחזת חפיסת גלולות/ShutterStock

לפני 60 שנה אישר מינהל המזון והתרופות האמריקני את הגלולה למניעת היריון. בתחילה הגלולה קיבלה אישור לשימוש של נשים נשואות בלבד (כדי למנוע הפקרות מינית בצעירות שאינן נשואות). גם לאחר האישור נדרשו לפעמים מאבקים חברתיים ומשפטיים כדי לאפשר גישה של כלל הנשים לגלולות ורק ב-1972 הוסרו המגבלות בארה"ב. כיום משתמשות בגלולה מעל מאה מיליון נשים ברחבי העולם והיא נמצאת ברשימת התרופות החיוניות של ארגון הבריאות העולמי.

בלי הגלולה, נשים לא היו מצליחות להגיע להישגים בחברה ובכלכלה: הגלולה איפשרה לנשים לדחות את הקמת המשפחה עד להשגת השכלה והכנסה עצמאית וכך להשתחרר מהתלות בגבר שיפרנס אותן ואת ילדיהן. רכישת השכלה ומקצוע איפשרו השתתפות נרחבת של נשים בשוק העבודה, ומכאן גם השתלבות במרחב הציבורי שהביאה להשפעה של נשים על תהליכי קבלת החלטות. הגלולות ערערו את התפיסה שלפיה הייעוד של נשים היה פריון, והמקום שלהן רק במרחב הבית והמשפחה.

הנה שבע עובדות שכל אישה צריכה להכיר על הגלולה למניעת היריון:

אישה מחזיקה חפיסת גלולות למניעת היריון. ShutterStock
בזכותן נשים יכלו לדחות את היילודה והקמת המשפחה, לרכוש השכלה ולהשתלב בשוק העבודה. חפיסת גלולות/ShutterStock

1. היא לא היתה מגיעה לעולם לולא שתי נשים

האקטיביסטית הפמיניסטית מרגרט סנגר והיורשת הפילנטרופית קתרין מקורמק הניעו את תהליכי הפיתוח, האישור וההתקבלות של הגלולה למניעת היריון. סנגר היתה ילדה שישית למשפחת מהגרים אירית קתולית ענייה בניו יורק. היא היתה אחות, פמיניסטית ואקטיביסטית שאף נעצרה פעמיים וישבה בכלא על פעילותה ללגליזציה של אמצעי מניעה לנשים.

קתרין מקורמק נולדה למשפחה עשירה ומיוחסת במישיגן ואף ירשה את הונו של בעלה, שמת בצעירותו. בשנת 1953 החלה לממן עצמאית את מחקריו של ד"ר גרגורי פינקוס לפיתוח אמצעי מניעה הורמונליים, בסכום של כשני מיליון דולר (סכום שווה ערך לכ-20 מיליון דולר כיום) עד לאישור הגלולה.

2. גלולות לא משמינות

טעות נפוצה היא לחשוב שהגלולה גורמת לעלייה במשקל. זהו מיתוס שאינספור פעמים הוכח כשגוי. נשים משמינות בגלל הרבה סיבות, ביניהן סיבות של אורח חיים, גנטיקה או אירועים משבשי חיים, אבל לא בגלל הגלולה. מה שכן, לעיתים, בתחילת השימוש בגלולות משולבות מופיעה עלייה קלה במשקל של 1-2 ק"ג, הנובעת מאצירת נוזלים כתוצאה מפעילות הורמון האסטרוגן בגלולה. תופעה זו קצרה וחולפת מעצמה.

אישה עומדת על משקל. ShutterStock
הן לא יגרמו לך להשמין. מקסימום אצירת נוזלים זמנית שתחלוף מעצמה. אישה על המשקל/ShutterStock

3. גלולות לא פוגעות בפוריות

עוד מיתוס שגוי שהוכח שוב ושוב שאין לו קשר למציאות. נשים שמפסיקות להשתמש בגלולה נכנסות להיריון באותה קלות (או קושי, תלוי באישה) כמו נשים שמעולם לא השתמשו בגלולה. ההורמונים של הגלולה משפיעים על הגוף רק בזמן הנטילה של הגלולה, ואין להם השפעות ארוכות טווח.

4. לא כדאי להפסיק גלולות כדי 'לנקות את הגוף'

אף שיש תפיסה מיושנת שלפיה כדאי לעשות הפסקת שימוש בגלולות מדי תקופה, כדי "לנקות את הגוף", למעשה, זוהי טעות שיכולה לעלות ביוקר, משום שדווקא ההפסקות גורמות לעלייה וירידה ברמות ההורמונים ומגבירות את הסיכון להיווצרות קרישי דם בגפיים.

הסיכון להיווצרות קרישי דם הוא גבוה יותר בתחילת תקופת השימוש בגלולות ופוחת ככל שמתמידים להשתמש בהן. ולכן אם עושים הפסקה בשימוש בגלולות, בכל פעם שמתחילים לקחת אותן מחדש חוזרים שוב לתקופת הסיכון הגבוה.

גלולות למניעת הריון. ShutterStock
אם את שכחנית, אולי היא לא מתאימה לך. איור פופ ארט של אישה וגלולות למניעת היריון/ShutterStock

5. השימוש בגלולה לא מתאים לכולן

ישנם מספר מצבים רפואיים או מצבי רקע שאינם מתאימים לשימוש בגלולה למניעת היריון: נשים שייתכן שהן כבר בהיריון, נשים מעשנות מעל גיל 35 או נשים מעל גיל 35 שעישנו בעבר וחדלו לעשן לפני פחות משנה, נשים בעלות משקל עודף. נשים שסבלו בעבר מפקקת (קריש דם חוסם), חולות במחלת לב, כלי דם, או יתר לחץ דם, חולות בסרטן השד או מי שהחלימו ממנו לפני פחות מחמש שנים. בכל מקרה לפני התחלת שימוש באמצעי מניעה הורמונלי יש להתייעץ עם גינקולוג.

הגלולות גם לא בהכרח יתאימו לך אם את שכחנית. כאשר גלולות ניטלות באופן נכון הן מונעות 99.7 אחוזים מההריונות, כך שזהו אחד מאמצעי המניעה היעילים ביותר. אבל אם שוכחים לקחת גלולה, לא מתמידים, לא נוטלים באותן שעות בכל יום - היעילות נפגעת ויורדת. לנשים שלא חיות באופן מסודר ושגרתי, מומלץ לשקול אמצעי מניעה אחרים כמו התקן תוך רחמי, מדבקה או טבעת נרתיקית.

6. יש להן תופעות לוואי

כמו לכל תרופה שניתנת במרשם רופא, גם לגלולות יש תופעות לוואי. לא כל הנשים יסבלו מהן, אך כדאי בכל זאת להיות מודעות אליהן. בין התופעות האופייניות: כאבי ראש, בחילה, רגישות ונפיחות בשדיים, דימומים בין-וסתיים. במקרים נדירים ביותר עלולה להיות הגברה בקרישת הדם שעלולה להוביל לסתימת עורק או וריד בעקבות קריש דם.

קנדל ג'נר. GettyImages
הגלולות עזרו לה לטפל באקנה. קנדל ג'נר/GettyImages

7. יש להן גם יתרונות נוספים

לנה דנהאם (תסריטאית ושחקנית, יוצרת הסדרה "בנות") סיפרה שהיא נוטלת אותן כי הן מסייעות לטיפול באנדומטריוזיס שממנו היא סובלת, הדוגמנית קנדל ג'נר אמרה שהן מסייעות לה בהפחתת האקנה. הגלולות כבר מזמן לא משמשות רק למניעת היריון: יש גלולות שגם מטפלות באקנה בינוני בגיל ההתבגרות, בתסמונת קדם וסתית חמורה (PMDD) ובשיעור יתר; יש גלולה שמותווית גם להפחתת דימום וסת כבד; ויש גלולה שמכילה חומצה פולית למניעת מומים מולדים בתעלה העצבית בעוברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully