וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שנשים צריכות לעשות במיטה כדי ליהנות מסקס טוב יותר

עודכן לאחרונה: 29.4.2021 / 14:34

"אם תתנו לאישה עייפה לבחור בין סקס לשינה היא תמיד תבחר בשינה" - אומרת החוקרת שהובילה את המחקר הזה, שמסביר למה בעיות בשינה כמעט תמיד פוגעות לנשים בתפקוד המיני, ומה אפשר לעשות לגבי זה

אשה מחייכת במיטה. ShutterStock
שני שימושים בסיסיים עם קשר עמוק ביניהם. אישה במיטה/ShutterStock

למיטה יש שני שימושים די בסיסיים: שינה וסקס (אם כי שני הדברים הללו יכולים לקרות גם במקומות אחרים, לפעמים). ולכן, לא מפתיע לגלות שבין שני הגורמים הללו מתקיים גם איזשהו קשר עמוק. מחקר חדש מצביע על כך שאיכות שינה ירודה יכולה להוביל לפגיעה בתפקוד המיני, במיוחד אצל נשים.

את המחקר, שתוצאותיו התפרסמו השבוע בכתב העת Menopause, ערכו חוקרים מהמאיו קליניק (Mayo Clinic) מוסד רפואי גדול ומוכר בארה"ב, ששאלו 4,300 נשים מרחבי ארה"ב על דפוסי השינה שלהן ועל ההתנהגות המינית שלהן. לצורך התשאול הזה הם השתמשו בשאלון בשם Female Sexual Function Index שמכיל 19 סעיפים ואותו ממלאות המשתתפות בעצמן. השאלון מתייחס לגורמים כמו חשק מיני, גירוי, סיכוך, אורגזמה, סיפוק וכאב בזמן יחסי מין.

את איכות השינה של הנשים במחקר מדדו החוקרים באמצעות שאלון אחר, בשם Pittsburgh Sleep Quality Index, שכולל שאלות בנוגע ליכולת להרדם ולשמור על שינה רציפה, שימוש בכדורי שינה או תרופות מרדימות, עייפות וישנוניות במהלך היום ועוד.

אישה מפהקת. ShutterStock
"אישה עייפה תמיד תבחר בשינה על פני סקס". אישה מפהקת/ShutterStock

החוקרים, עיבדו את הנתונים שאספו מהמשתתפות בסקר, וגילו שהנשים שדיווחו על שינה גרועה דיווחו בשכיחות גבוהה יותר על חוסר סיפוק מיחסי המין שלהן. מבין הנשים שדיווחו שהן ישנות פחות מחמש שעות בלילה, ל-63.3 אחוזים היתה דרגה מסויימת של חוסר תפקוד מיני, והציון הסופי שלהן באינדקס התפקוד המיני היה נמוך משמעותית מזה של נשים שדיווחו שהן ישנות 7 שעות או יותר מדי לילה.

בנוסף, נשים שהיו פעילות מינית נטו יותר לדווח על איכות שינה טובה בלילה, בניגוד לנשים שלא היו פעילות מינית.

הרופא לא שואל, הנשים לא אומרות

"המחקר הזה מדגיש את הקשר בין איכות שינה ירודה ובין בעיות בתפקוד המיני. מדובר בשתי סוגיות שכיחות למדי בקרב נשים באמצע החיים, ובירור לגבי כל אחת מהן יכולה להוביל לשיפור באיכות חייהן של נשים", אמרה בהצהרה לתקשורת ד"ר סטפני פוביון, מנהלת המרכז לבריאות האישה במאיו קליניק ומי שהובילה את המחקר הזה. "אם תתנו לאישה עייפה לבחור בין סקס לשינה - היא תבחר בשינה בכל פעם מחדש", הוסיפה ד"ר פוביון בשיחה עם אתר CNN.

לדבריה, התוצאות של המחקר הזה צריכות לשמש כקריאת השכמה לרופאים, שצריכים להתחיל לתשאל את המטופלות שלהן גם לגבי איכות השינה שלהן וגם לגבי התפקוד המיני. "בעולם אידיאלי, כל אישה צריכה להישאל על ידי הרופא המטפל שלה גם על התפקוד המיני שלה. האם זה קורה? לא, זה לא. דווקא שינה היא משהו שקל יותר לשאול מטופלות לגביו. ושינה גרועה קשורה לכל כך הרבה בעיות בריאותיות, כמו למשל בעיות לב וכלי דם", אמרה פוביון, "אם מטופלת לא ישנה טוב, זה צריך להוביל לשאלה הבאה, כי רוב הסיכויים שגם התפקוד המיני שלה סובל מזה".

זוג מקיים יחסי מין במיטה מתחת לסדינים. ShutterStock
היבטים בריאותיים רבים מושפעים מאוד מאיכות השינה שלנו. זוג במיטה/ShutterStock

במחקר הזה, החוקרים לא בחנו לעומק את טיבו של הקשר הזה בין שינה ותפקוד מיני. המחקר מצא קורלציה בין השניים, אך לא סיבתיות. בנוסף לכך, יש לו מספר מגבלות שיש לקחת בחשבון לפני שמסיקים ממנו מסקנות גורפות: ראשית, הנשים שהשתתפו בו היו ברובן המכריע נשים לבנות, משכילות שנמצאות במערכת יחסים. כך שהממצאים אינם בהכרח משליכים על כלל האוכלוסייה. שנית, המחקר לא התייחס לנטיות המיניות של המשיבות.

אולם, למרות מגבלותיו, המחקר הזה לא צמח בסביבה נטולת בסיס. היבטים רבים של איכות החיים וה-well being שלנו מושפעים מאיכות השינה. מחקרים אחרים שנערכו בשנים האחרונות קשרו בין מחסור בשינה, או שינה משובשת, ובין דיכאון, ירידה קוגניטיבית ואפילו אלצהיימר ודמנציה.

מחקרים אחרים מצאו קשר דומה בין איכות שינה ירודה ובין ירידה בתפקוד המיני של גברים. אחד המחקרים הללו, משנת 2011, מצא שמחסור בשינה בקרב גברים צעירים ובריאים הוביל לירידה ברמות הטסטוסטרון בגופם - ההורמון המשמעותי ביותר שאחראי על הדחף המיני. מחקר אחר גילה שלגברים שסובלים מדום נשימה בשינה יש סיכוי גבוה יותר לסבול מבעיות זקפה ומירידה כללית בתפקוד המיני.

שינה במיטה. Giphy
מחסור בשינה נמצא קשור גם בפגיעה בבריאות הלב, בדיכאון, ובסיכון מוגבר לדמנציה/Giphy

חיי מין מספקים ומאושרים הם עניין מורכב שעשוי להשתנות מאוד מאדם לאדם וממערכת יחסים אחת למשנתה, והם מושפעים גם מהמצב הבריאותי הכללי, המצב הנפשי ואורח החיים. ואולם, אם אתם מרגישים או אתן מרגישות שחיי המין שלכן יכולים ליהנות מאיזו דחיפה עדינה ומעוררת, שנת לילה טובה ומספקת עשויה להיות מקום טוב להתחיל בו.

ישנן מספר סיבות שיכולות להסביר את הקשר בין שינה איכותית וחיי מין טובים. לאורגזמות יש השפעה מרגיעה שמקדמת שינה, ולאחריהן יש גידול בהפרשה של הורמונים מסויימים שמסייעים גם לגברים וגם לנשים לישון טוב יותר לאחר קיום יחסי מין.

ההשפעות של אורגזמה על הגוף

אצל נשים למשל, חלה עלייה בייצור האסטרוגן לאחר אורגזמה, דבר שיכול לחזק את מחזורי שנת החלום (REM) ולשפר את איכות השינה הכללית. אצל גברים, אורגזמות גורמות לעלייה בהורמון בשם פרולקטין, שמקדם שינה עמוקה - סוג השינה שבמהלכו הגוף נכנס למצב שיקום ותיקון.

גילן הממוצע של הנשים שהשתתפו במחקר החדש היה 53 והוא חלק ממחקר מקיף יותר שבוחן את החוויות הנשיות של הזדקנות, גיל הבלות ומיניות. עוד היבט חשוב וחדשני יחסית במחקר הזה הוא האופן שבו הוא מגדיר בעיות בתפקוד המיני אצל נשים. "אי אפשר להגיד שלמישהי יש בעיה בתפקוד המיני אם לה זה לא מפריע. לצורך העניין, יכולה להיות אישה עם דחף מיני נמוך מאוד ומבחינתה זו לא תהיה בעיה. זה לא יסב לה מצוקה. למיטב ידיעתי, אנחנו המחקר הראשון שמתייחס וקושר בין התפקוד המיני למצוקה שהוא גורם לנשים הנחקרות", הסבירה ד"ר פוביון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully